• Mara

Pojke i klänning

Antag att du ser en 5-årig pojke klädd i en klänning som liknar den här: http://www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=7028257&styleid=7028255&path=3403475;3215210;3232580;3456311;111365;1357438

Vad tänker du då? Om pojken? Om pojkens föräldrar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 07:31
    Egentligen borde jag kanske inte ha lagt den här tråden under jämställdhet. För det var inte det som det handlade om egentligen. Det handlade om en liten pojke som så länge har önskat sig en klänning. Så igår när vi var och handlade fick han syn på en prinsessklänning på rean som han tyckte var så fin. Jag tänkte att varför ska han inte få en klänning om han nu vill det så gärna? När vi gick mot kassan kunde man höra en liten pojke säga: Jag har fått en klänning, jag har fått en klänning! Han var så glad.

Hur skulle ni andra ha gjort i den situationen? Talat om att klänningen inte var fin (för det tyckte jag väl i ärlighetens namn inte)? Eller sagt att klänningar är bara för flickor? Eller gjort samma sak som jag och köpt klänningen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 18:32
    I inlägg 91 kan man se hur just den klänningen som vi köpte ser ut.

• Svar på tråden Pojke i klänning
  • Pigeon
    trollbottom skrev 2010-07-06 16:47:55 följande:
    Jag förstår inte varför så många verkar tro att man önskar sig en flicka bara för att ens son har klänning. Vart kommer det ifrån? Det är ju bara löjligt

Och varför är det så många som tycker det är okej hemma men inte ute? Blir det inte något dolt och lite fult då? Tabubelagt nästan, så tänker jag.

Och om man tror att ens barn blir mobbat pga ett klädesplagg bör man nog se över hur man fostrar sina barn. Mobbing sker förvisso för inga orsaker alls och är aldrig okej. Men jag försöker i alla fall fostra mitt barn till att ha respekt för andra oavsett hur de ser ut och hur de är.
    Man kan ju inte rå för vad man tror, eller hur? Jag skrev bara ärligt vad jag skulle tänka, om jag såg en pojkbebis i klänning. Antingen skulle jag tro att de önskat sig en flicka, eller att föräldrarna vill markera hur jämställda de är.
    Eftersom en bebis inte kan välja själv, verkar det ju troligt att det beror på nån av de skälen.

Och att min son får ha klänning hemma, är för att det är vad som gäller för alla utklädningsplagg eller andra kläder som jag tycker är olämpliga att visa sig offentligt i. Jag skulle t.ex inte heller släppa iväg honom i långkalsonger istället för byxor, eller med badrock istället för tröja, eller i randiga byxor med prickig tröja till, eller två färger som skär sig ihop, eller i nåt annat som jag inte tycker är snyggt.
    Jag vill att mina barn ska ha snygga, hela och rena kläder på sig. Precis som jag själv har, och min man har.

Jag brukar lägga fram kläderna som de tar på sig varje morgon. Och det har de inte klagat än så länge...
    När de är stora nog att insistera på att få bestämma själva kommer jag dock låta dem göra det. Jag kommer dock aldrig gå med på att de köper kläder som jag tycker är fula, såvida de inte betalar för dem själva förstås.

Förresten, om det plötsligt blev modernt med killklänningar eller badrock som tröja osv, skulle jag kanske ändra smak. T.ex avskydde jag brunt på kläder även när det började bli modernt igen för några år sen, men så gradvis började jag gilla det mer och mer allteftersom jag blev van att se det, och nu tycker jag det är snyggt. Så det är inte alls omöjligt att min smak kan ändras även i klänningfrågan, den som lever får se.
  • Plly
    trollbottom skrev 2010-07-06 16:38:04 följande:
    Jag hade blivit överlycklig över att föräldrarna var så öppensinnade att de inte lät våra könsnormer sätta gränser för pojken. Flickor idag har mycket lättare att få överta "pojkarnas värld" men det är svårare för pojkarna då det inte är accepterat.

Min son har klänning, fast mer vardagsklänningar. Sån där prinsessklänning provade han när vi var hos en bekant och han ville inte ta av sig den. Han gick omkring och sa fin hela tiden. Att han har klänning beror delvis på att han själv ville ha en och sen för att det är ett skönt plagg att ha när det är varmt ute. Lättare att kissa med Skrattande eftersom han kan vara bar under.

Jag hade tänkt att pojken måtte vara lycklig med föräldrar som inte låter sina fördomar och egen uppväxtmiljö begränsa sina barn.
    Jag instämmer med dig trollbottom, och jag är så himla glad att det finns föräldrar som du och TS som låter sina barn vara barn och utforska världen med öppna ögon.
    puss på er!
  • trollbottom
    Pigeon skrev 2010-07-06 17:06:10 följande:
    Man kan ju inte rå för vad man tror, eller hur? Jag skrev bara ärligt vad jag skulle tänka, om jag såg en pojkbebis i klänning. Antingen skulle jag tro att de önskat sig en flicka, eller att föräldrarna vill markera hur jämställda de är.
    Eftersom en bebis inte kan välja själv, verkar det ju troligt att det beror på nån av de skälen.

Och att min son får ha klänning hemma, är för att det är vad som gäller för alla utklädningsplagg eller andra kläder som jag tycker är olämpliga att visa sig offentligt i. Jag skulle t.ex inte heller släppa iväg honom i långkalsonger istället för byxor, eller med badrock istället för tröja, eller i randiga byxor med prickig tröja till, eller två färger som skär sig ihop, eller i nåt annat som jag inte tycker är snyggt.
    Jag vill att mina barn ska ha snygga, hela och rena kläder på sig. Precis som jag själv har, och min man har.

Jag brukar lägga fram kläderna som de tar på sig varje morgon. Och det har de inte klagat än så länge...
    När de är stora nog att insistera på att få bestämma själva kommer jag dock låta dem göra det. Jag kommer dock aldrig gå med på att de köper kläder som jag tycker är fula, såvida de inte betalar för dem själva förstås.

Förresten, om det plötsligt blev modernt med killklänningar eller badrock som tröja osv, skulle jag kanske ändra smak. T.ex avskydde jag brunt på kläder även när det började bli modernt igen för några år sen, men så gradvis började jag gilla det mer och mer allteftersom jag blev van att se det, och nu tycker jag det är snyggt. Så det är inte alls omöjligt att min smak kan ändras även i klänningfrågan, den som lever får se.
    Fast hel och ren kan man väl vara fastän man har klänning på sig. Och min son har i alla fall valt själv fastän han bara är två år. Han väljer kläder själv på morgonen och de får han ta på sig. Är vi och handlar blir det självklart kläder som jag själv tycker är fina men även som han tycker är fina och då inte nödvändigtvis jag. Han tycker tex mycket om rosa och glitter och det gör inte jag.
    Och varför "måste" klänning vara utklädningskläder?

Dock vill jag tacka för att du säger vad du tycker och tänker. Det var inget påhopp mot dig utan en allmän fråga för jag förstår inte
  • Pigeon
    trollbottom skrev 2010-07-06 17:24:46 följande:
    Fast hel och ren kan man väl vara fastän man har klänning på sig. Och min son har i alla fall valt själv fastän han bara är två år. Han väljer kläder själv på morgonen och de får han ta på sig. Är vi och handlar blir det självklart kläder som jag själv tycker är fina men även som han tycker är fina och då inte nödvändigtvis jag. Han tycker tex mycket om rosa och glitter och det gör inte jag.
    Och varför "måste" klänning vara utklädningskläder?

Dock vill jag tacka för att du säger vad du tycker och tänker. Det var inget påhopp mot dig utan en allmän fråga för jag förstår inte
    Jag skrev "Jag vill att mina barn ska ha snygga, hela och rena kläder på sig". Klänning på pojke går bort av den första anledningen... Jag tycker det är snyggt på en tjej, men inte på en kille. Sannolikt pga att modet är som det är, som jag skrev. Samma som med brunt för några år sen.   Kommer det ett killklänningsmode kan mitt synsätt helt klart ändras.

Nej, klänning är inte utklädningskläder. Där faller det in under kategorin "andra kläder som jag tycker är olämpliga att visa sig offentligt i."
  • stor grön drake

när jag jobbade på dagis var det oftast killar i prinsessklänning och högklackat och tjejerna i byggare bob m.m. helt enkelt det de inte hade hemma (vi hade mest ensambarn & äldsta syskonet)

inte stör pojkar i klänning mig, sonen får nog klä sig i kusinens nedärvda prinsessklänningar bäst han vill så fort han växer i dem

• fruis

Jag skulle ha köpt en klänning om jag hade budget för ytterligare ett opraktiskt plagg som mest är till för lek. Var jag ute efter kläder som barnet kan ha i vardagen hade jag inte låtit något av mina barn köpa den oavsett kön eftersom en sådan klänning inte går att ha på förskolan t.ex.

Min son har haft en klänning och vi känner en annan pojke som fullständigt älskar rosa prinsessklänningar som gärna går klädd i det. Inte ett problem tycker jag.

• Manchester

Jag hade absolut låtit honom få det. Eller möjligen sagt att han får nöja sig med en liknande klänning som storasyster vuxit ur (men det kan även gälla jeans, en jacka eller så, inte bara för att det var en klänning). Min son går ibland i klänning här hemma. Dock inte på dagis. Han har kompisar där som tutat i honom att "Tjejer vill ha fina saker. Killar vill ha coola saker", ett mantra han numera ofta upprepar. Vi förösker kontra med att han ju älskar sin rosa Hello Kitty-keps, just för att den är fin och att storasyster ofta vill ha saker för att de är coola, men det hjälper inte. De tongivande killarna i dagsigruppen - äldst, störst och starkast - har bestämt hur det ska vara. Numera vågar sonen knappt ens ha nagellack på dagis, trots att han tycker att det är jättefint.

• Mara
    lövet2 skrev 2010-07-06 15:28:58 följande:
    Vem har sagt att första tanken måste vara genomtänkt eller logisk?
    Min andra tanke skulle vara att antingen är mamman extremfeminist eller så är "pojken" väldigt bortskämd som får dyra utklädningskläder i stället för att leka i föräldrarnas gamla avlagda.
    Nej, jag är inte extremfeminist. Men är för jämställdhet och ser hellre till individen än till könet.

Väldigt bortskämd? För att man får en klänning för typ 149 kr? Jag antar att dina barn inte har några nyinköpta plagg som inte är helt nödvändiga. De har kanske endast begagnade leksaker också, eller leksaker för under 100-lappen?
  • gemini888

Min brorsa hade både klänning och halsband när han var liten. Självklart ska barn få experimentera och klä ut sig om de vill, dessutom var det nog ganska naturligt eftersom han hade 3 systrar...

(Och så kan jag tillägga att han nu vid 20 års ålder är huur "grabbig" som helst, meckar med bilar och gör allt det där klassiska som killar "ska" göra...  om det nu ens skulle spela nån roll)

Elliot 100116 - trasslet.se
  • Mara
    Fru Krokodil skrev 2010-07-06 16:19:32 följande:
    Jag skulle tänka att det är något kraftig fel på föräldrarna till detta stackars barn som utsätter sin pojke att b li utstött och mobbad under hela sin barndom. Oavsett vad folk nu än tycker så blir outsiders mobbade och utstötta av sina jämnåriga. Det är rent biologiskt,vi har en aversi mot annorlunda ting.
    Jag tänker tvärtom. Att barn som får var som de vill utan onödiga begränsningar utifrån lättare får stark självkänsla. Och barn med stark självkänsla är enligt vad jag tror barn som varken mobbar eller blir mobbade. De som blir mobbade och mobbar andra är barn med dålig självkänsla som inte vågar hävda sig eller hävdar sig på andras bekostnad.
Svar på tråden Pojke i klänning