• Mara

Pojke i klänning

Antag att du ser en 5-årig pojke klädd i en klänning som liknar den här: http://www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=7028257&styleid=7028255&path=3403475;3215210;3232580;3456311;111365;1357438

Vad tänker du då? Om pojken? Om pojkens föräldrar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 07:31
    Egentligen borde jag kanske inte ha lagt den här tråden under jämställdhet. För det var inte det som det handlade om egentligen. Det handlade om en liten pojke som så länge har önskat sig en klänning. Så igår när vi var och handlade fick han syn på en prinsessklänning på rean som han tyckte var så fin. Jag tänkte att varför ska han inte få en klänning om han nu vill det så gärna? När vi gick mot kassan kunde man höra en liten pojke säga: Jag har fått en klänning, jag har fått en klänning! Han var så glad.

Hur skulle ni andra ha gjort i den situationen? Talat om att klänningen inte var fin (för det tyckte jag väl i ärlighetens namn inte)? Eller sagt att klänningar är bara för flickor? Eller gjort samma sak som jag och köpt klänningen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 18:32
    I inlägg 91 kan man se hur just den klänningen som vi köpte ser ut.

• Svar på tråden Pojke i klänning
  • Pigeon
    Det är vi vuxna som ger barn fördomar och delar in dem i fack. Jag vill inte bli en förälder som gör det med mina. Mina ska så långt det är möjligt tillåtas att ha sitt sinne öppet och själva bilda en uppfattning.
    Sen påverkar alltid samhället barnen, så är det ju men att låta barnen välja sina kläder själva är ett bra steg mot det jag vill uppnå med mina. {#emotions_dlg.flower}
    Gäller det precis alla sorters kläder?
  • ondar
    Pigeon skrev 2010-07-06 20:19:36 följande:
    Det är vi vuxna som ger barn fördomar och delar in dem i fack. Jag vill inte bli en förälder som gör det med mina. Mina ska så långt det är möjligt tillåtas att ha sitt sinne öppet och själva bilda en uppfattning.
    Sen påverkar alltid samhället barnen, så är det ju men att låta barnen välja sina kläder själva är ett bra steg mot det jag vill uppnå med mina. {#emotions_dlg.flower}
    Gäller det precis alla sorters kläder?
    Hm, vet inte vad för sorts kläder du tänker på nu, men ja, när det kommer till små barn i dagisåldern så anser jag att det inte finns många klädesplagg i deras sortiment som kan skada dem.
  • Pigeon
    ondar skrev 2010-07-06 20:21:23 följande:
    Hm, vet inte vad för sorts kläder du tänker på nu, men ja, när det kommer till små barn i dagisåldern så anser jag att det inte finns många klädesplagg i deras sortiment som kan skada dem.
    Jag tänkte på såna plagg som t.ex pyjamas, nattlinne, långkalsonger i stället för byxor mm.
  • ondar
    Pigeon skrev 2010-07-06 20:22:37 följande:
    Jag tänkte på såna plagg som t.ex pyjamas, nattlinne, långkalsonger i stället för byxor mm.
    Ja det tror jag faktiskt att jag inte skulle ha några problem med så länge det passar för årstiden. Shorts och linne mitt i vintern är ju rätt olämpligt tex.
    Sen pratar man ju med sina barn, förhoppningsvis om allt.
    Gränser och regler måste finnas i alla familjer.
    Men står man i en affär och sonen vill ha nattlinne/klänning tex och det är lämpligt att barnet får något den dagen och det inte är för dyrt så köps det. Och då kommer barnet självklart få använda det också:).

Sen finns det som sagt gränser på när man använder saker. Som TS som har sagt att klänningen inte används ute utan bara inne så den inte går sönder. Men han får ta med den till dagis. Tycker jag är toppen.
  • Elavela87
    Psykologstudenten skrev 2010-07-06 12:49:11 följande:
    Du skulle på allvar anta att en FEMÅRIG pojke var homosexuell bara för att han hade en ful klänning på sig?
    Nej, FIKUS.
  • Pigeon
    ondar skrev 2010-07-06 20:31:21 följande:
    Ja det tror jag faktiskt att jag inte skulle ha några problem med så länge det passar för årstiden. Shorts och linne mitt i vintern är ju rätt olämpligt tex.
    Sen pratar man ju med sina barn, förhoppningsvis om allt.
    Gränser och regler måste finnas i alla familjer.
    Men står man i en affär och sonen vill ha nattlinne/klänning tex och det är lämpligt att barnet får något den dagen och det inte är för dyrt så köps det. Och då kommer barnet självklart få använda det också:).

Sen finns det som sagt gränser på när man använder saker. Som TS som har sagt att klänningen inte används ute utan bara inne så den inte går sönder. Men han får ta med den till dagis. Tycker jag är toppen.
    Ok, så t.ex långkallingar med pyjamaströja till är helt ok då, mjukt och skönt, lekvänligt. Det var ju bra att du har ett öppet sinne.
  • ondar
    Pigeon skrev 2010-07-06 19:50:19 följande:
    ts, om din son skulle ändra smak och bara vilja ha "coola" kläder typ serietryck, svart, skinnjacka osv, skulle han få det då?
    Min son är just nu i en sån fas, han fyller snart 7. Allt som inte är "coolt" enligt honom vägrar han, i alla fall om han ska till skolan.
    Bara nyfiken nu då jag inte har läst hela tråden. har ts nånstans nämnt att denne inte skulle göra det?
    Det handlar väl bara om att pojken bad om att få en klänning, det var ju inte direkt TS som bad pojken att skaffa en klänning:).

Mina äldre bröder lekte ofta med mina barbies när jag var liten och jag avskydde sånt som pesten och tyckte bäst om transformers o bilbanor. Är fortfarande lite pojkflickig men är inte gay och min ena bror är idag gift och har barn o den andra e väl inte långt borta från det heller.
    Det man tycker om som liten betyder oftast inget mer än att man tycker om det.
  • ondar
    Pigeon skrev 2010-07-06 20:36:40 följande:
    Ok, så t.ex långkallingar med pyjamaströja till är helt ok då, mjukt och skönt, lekvänligt. Det var ju bra att du har ett öppet sinne.
    absolut:).
Svar på tråden Pojke i klänning