Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Mara

Pojke i klänning

Antag att du ser en 5-årig pojke klädd i en klänning som liknar den här: http://www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=7028257&styleid=7028255&path=3403475;3215210;3232580;3456311;111365;1357438

Vad tänker du då? Om pojken? Om pojkens föräldrar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 07:31
    Egentligen borde jag kanske inte ha lagt den här tråden under jämställdhet. För det var inte det som det handlade om egentligen. Det handlade om en liten pojke som så länge har önskat sig en klänning. Så igår när vi var och handlade fick han syn på en prinsessklänning på rean som han tyckte var så fin. Jag tänkte att varför ska han inte få en klänning om han nu vill det så gärna? När vi gick mot kassan kunde man höra en liten pojke säga: Jag har fått en klänning, jag har fått en klänning! Han var så glad.

Hur skulle ni andra ha gjort i den situationen? Talat om att klänningen inte var fin (för det tyckte jag väl i ärlighetens namn inte)? Eller sagt att klänningar är bara för flickor? Eller gjort samma sak som jag och köpt klänningen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 18:32
    I inlägg 91 kan man se hur just den klänningen som vi köpte ser ut.

• Svar på tråden Pojke i klänning
  • Lillismaj

Han hade fått leka med en sån hemma. Använt den som utklädningsplagg. Men inte låtit honom ha den på sig ute.

• Mullan1

Men vad spelar det för roll... om en liten pojke har på sig en klänning, det är ju bara vuxna som det stör knappast den lilla pojken, kanske han blir den lyckligaste i världen över sin prinsess klänning som dessutom är på rea...

• linas fina
    Free Spirit skrev 2010-07-06 22:38:25 följande:
    Om du leser litt bak i tråden så var det exakt ord som ble sagt..

Bryte med fordommer..og det er jo også hva det er menn skal likestilles med kvinner på alle områder, enda dei er forskjellige og alltid kommer til å bli så..den kamepn som pågår om likestillinger gjør bare ting være..

Menn og kvinner er forskjellige og er ment å skulle utfylle hverandre og ikke være like i ett og alt..
    Jag skulle gärna vilja veta vad du skriver men jag är inte tillräckligt språkorienterad tyvärr.
  • Free Spirit
    linas fina skrev 2010-07-06 22:47:49 följande:
    Jag skulle gärna vilja veta vad du skriver men jag är inte tillräckligt språkorienterad tyvärr.
    Forlåt!!

Skulle gjerne skrevet på Svenska om jeg kunne.
  • linas fina
    Free Spirit skrev 2010-07-06 23:00:03 följande:
    Forlåt!!

Skulle gjerne skrevet på Svenska om jeg kunne.
    Det där förstod jag bättre! 
    Blev lite frustrerad när jag inte kunde hänga med i debatten.  =)
  • Milkina cerka

Förmodar att jag om jag tittat snabbt förmodligen trott att barnet var en flicka o. inte en pojke,
    sedan hade nästa tanke förmodligen varit att det är bortkastade pengar att köpa utklädningskläder(både till sonen o. dottern) - här är det kläder som inte längre används som är för utklädning.
    De klänningar i den stilen som i ts:en som finns här hemma, är presenter som lilla dottern fått, och sonen skulle förmodligen skämmas över att ens pröva dem.
    Han har förresten varit helt ointresserad av kläder tills i våras, då han första gången önskade sig det i födelsedagspresent - o. naturligtvis fick den då önskade skinnjackan.

Tillägger det som jag brukar skriva i trådar av det här slaget, fram till barnen är stora nog att själva köpa kläder o. ansvara för barnbidraget, så väljer vi vuxna vilka kläder som de ska ha. När de sedan blir gamla nog, så får de naturligtvis välja själva, m e n  då just för att de då förhoppningsvis också inser konsekvenserna av att klä sig annorlunda än majoriteten.

Kristen, konservativ, hemmamamma som älskar att vara maka o. mor
  • Free Spirit
    Milkina cerka skrev 2010-07-06 23:02:29 följande:
    Tillägger det som jag brukar skriva i trådar av det här slaget, fram till barnen är stora nog att själva köpa kläder o. ansvara för barnbidraget, så väljer vi vuxna vilka kläder som de ska ha. När de sedan blir gamla nog, så får de naturligtvis välja själva, m e n  då just för att de då förhoppningsvis också inser konsekvenserna av att klä sig annorlunda än majoriteten.
    Velkommen i tråden

Kan ikke annet en hold med..bra skrevet!
  • Milkina cerka
    Free Spirit skrev 2010-07-06 23:11:20 följande:
    Velkommen i tråden

Kan ikke annet en hold med..bra skrevet!
    Tack .
    Kristen, konservativ, hemmamamma som älskar att vara maka o. mor
  • studentbruttan29

Min son får ha på sig vad han vill...

• Primrose

Jag tycker att du gjorde rätt TS. Sedan beror det väl litet på hur barnen är på dagis, vilken stämning det är, som avgör om det är en bra idé att ta med klänningen dit. Uppenbarligen har i alla fall inte du, som förälder, indoktrinerat ditt barn till att tycka om vissa kläder för att de är "pojkkläder". Hans lust att vilja ha den rosa klänningen visar på det.

Det kan ju påpekas att på 1800-talet var det modernt för små pojkar att ha långt, gärna guldlockigt, hår och volanger/klänningar på sig. Det blev "karlar" av dem med.

Svar på tråden Pojke i klänning