Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Mara

Pojke i klänning

Antag att du ser en 5-årig pojke klädd i en klänning som liknar den här: http://www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=7028257&styleid=7028255&path=3403475;3215210;3232580;3456311;111365;1357438

Vad tänker du då? Om pojken? Om pojkens föräldrar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 07:31
    Egentligen borde jag kanske inte ha lagt den här tråden under jämställdhet. För det var inte det som det handlade om egentligen. Det handlade om en liten pojke som så länge har önskat sig en klänning. Så igår när vi var och handlade fick han syn på en prinsessklänning på rean som han tyckte var så fin. Jag tänkte att varför ska han inte få en klänning om han nu vill det så gärna? När vi gick mot kassan kunde man höra en liten pojke säga: Jag har fått en klänning, jag har fått en klänning! Han var så glad.

Hur skulle ni andra ha gjort i den situationen? Talat om att klänningen inte var fin (för det tyckte jag väl i ärlighetens namn inte)? Eller sagt att klänningar är bara för flickor? Eller gjort samma sak som jag och köpt klänningen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 18:32
    I inlägg 91 kan man se hur just den klänningen som vi köpte ser ut.

• Svar på tråden Pojke i klänning
  • Milkina cerka
    Plly skrev 2010-07-07 11:22:21 följande:
    ok jag förstår - men det går inte riktigt ihop med diskussionen här eftersom mamman köpte plagg till pojken som han VILLE ha.
    Alltså inget tvång inblandat...du kunde säkert inte välja bort plaggen din mamma satte på dig (inte jag heller för den delen, hade hellre velat välja själv...som de allra flesta barn )

*Att bli itvingad ett plagg man inte vill bära är fruktansvärt och säger en hel del om den tvingande parten (föräldern)
    *Att ha ett plagg på sig som man valt själv och sedan bli dömd och hånad utifrån det säger en hel del om omgivningen
    Att inte kunna säga nej till vad vuxna erbjuder i kläder, nej det är inget vidare. M e n  resultatet av egna annorlunda val kan bli  detsamma, det är d e t jag försöker förhindra med att resonera som jag gör. J a, jag ä r  medveten om att de kan bli retade ändå, barn kan vara ruskigt elaka, m e n att undanröja de risker man kommer att tänka på, kan jag inte se ngt fel i.
    Kristen, konservativ, hemmamamma som älskar att vara maka o. mor
  • trollbottom
    Bambiblogg skrev 2010-07-06 20:12:26 följande:
    Varför säger alla att det är okej att ha klänning hemma (för en pojke)? Då fortsätter ni bara att uppmuntra normen att klänning är till för tjejer eftersom man aldrig ser något annat?
    Ja, det undrar jag med. Det blir ju bara något som är tabulagt då. Något fult och därför gör man det bara hemma. Idag är det varmt och min son tittade på klänningen men sen tog han en annan tröja. Det är ju inte att man tvingar på barnen klänning men möjligheten finns att välja klänning.
    Jag går själv nästan alltid i kjol eller  klänning då jag tycker det är skönt och har man leggins under så kan jag röra mig utan att fundera på om jag visa hela härligheten.
    Min brorsdotter har också gärna klänning på sig med leggins under och hon är värsta klätterdrottningen och springer som en friidrottare. Så nog kan klänning vara ett bra plagg (dock inte den på bilden anser jag vara ett funktionellt plagg) och jag ser inte varför det skulle vara för enbart ett kön.

Min son och mina kommande barn kommer alltid få ha kläder av alla de slag och de får själva välja i tidig ålder. Det enda krav jag har är att de ska tåla lite och vara lekvänliga.
  • trollbottom
    Milkina cerka skrev 2010-07-07 13:00:32 följande:
    Att inte kunna säga nej till vad vuxna erbjuder i kläder, nej det är inget vidare. M e n  resultatet av egna annorlunda val kan bli  detsamma, det är d e t jag försöker förhindra med att resonera som jag gör. J a, jag ä r  medveten om att de kan bli retade ändå, barn kan vara ruskigt elaka, m e n att undanröja de risker man kommer att tänka på, kan jag inte se ngt fel i.
    Barn blir som de vuxna. Är de vuxna elaka så blir barnen det med (självklart finns undantag)

Om ett barn retas, mobbas och pratar skit får man en aning om hur föräldrarna är eller vuxenvärlden runtomkring.

Om ett barn blir retat, mobbat skulle då du som vuxen inte bryta in och prata och göra något åt saken med den som mobbar? Skulle du prata med den som blir mobbad och be den ändra på sig eftersom denne får skylla sig själv att den blir mobbad?

Säg att ett barn med fräknar blir mobbat pga fräknarna. Ska barnet då ta bort sina fräknar för att slippa bli mobbat eller ska de som mobbar få lära sig hur man uppför sig och lära sig acceptera olikheter, samt få hjälp att stärka sitt självförtroende så att de kan vara stolta och tro på sig själva utan att göra detta på andras bekostnad?
  • Milkina cerka
    trollbottom skrev 2010-07-07 13:07:58 följande:
    Barn blir som de vuxna. Är de vuxna elaka så blir barnen det med (självklart finns undantag)

Om ett barn retas, mobbas och pratar skit får man en aning om hur föräldrarna är eller vuxenvärlden runtomkring.

Om ett barn blir retat, mobbat skulle då du som vuxen inte bryta in och prata och göra något åt saken med den som mobbar? Skulle du prata med den som blir mobbad och be den ändra på sig eftersom denne får skylla sig själv att den blir mobbad?

Säg att ett barn med fräknar blir mobbat pga fräknarna. Ska barnet då ta bort sina fräknar för att slippa bli mobbat eller ska de som mobbar få lära sig hur man uppför sig och lära sig acceptera olikheter, samt få hjälp att stärka sitt självförtroende så att de kan vara stolta och tro på sig själva utan att göra detta på andras bekostnad?
    Naturligtvis skulle jag säga ifrån, jag skulle bli jättearg om någon var elak mot mina barn, men att bjuda in till det ser jag som onödigt. Gör dessutom skillnad på fräknar, nödvändiga glasögon o. som i min sons fall, hörselhjälpmedel och kläder, hoppas du förstår min tankegång.
  • Bambiblogg
    Milkina cerka skrev 2010-07-07 13:27:50 följande:
    Naturligtvis skulle jag säga ifrån, jag skulle bli jättearg om någon var elak mot mina barn, men att bjuda in till det ser jag som onödigt. Gör dessutom skillnad på fräknar, nödvändiga glasögon o. som i min sons fall, hörselhjälpmedel och kläder, hoppas du förstår min tankegång.
    Är det inte bättre då att lära barn att alla är olika och lära dom acceptans av olikheter istället för att lära dom att dom måste passa in till varje pris?
  • trollbottom
    Milkina cerka skrev 2010-07-07 13:27:50 följande:
    Men bjuda in till det? Varför är det som inte hör till samhällets trångsynta normer att bjuda in till mobbning? Och nej, jag förstår inte din tankegång. Jag förstår inte varför det skulle vara mer okej att någon blir mobbad pga dennes kläder än pga hjälpmedel eller fysiskt utseende. Det är ingen skillnad
  • Milkina cerka
    Bambiblogg skrev 2010-07-07 13:31:49 följande:
    Är det inte bättre då att lära barn att alla är olika och lära dom acceptans av olikheter istället för att lära dom att dom måste passa in till varje pris?
    M i n a  barn får lära sig det ja, men jag tar inte för givet att andra föräldrar tänker likadant.
    Föredrar att ta det säkra före det osäkra.
    trollbottom skrev 2010-07-07 13:37:28 följande:
    Men bjuda in till det? Varför är det som inte hör till samhällets trångsynta normer att bjuda in till mobbning? Och nej, jag förstår inte din tankegång. Jag förstår inte varför det skulle vara mer okej att någon blir mobbad pga dennes kläder än pga hjälpmedel eller fysiskt utseende. Det är ingen skillnad
    Kläderna ä r utbytbara, det andra inte, j a g  kommer i n t e  riskera något med min son, han ä r  ju redan "annorlunda" - vad skulle man vinna på att peka ut honom ytterligare?
  • Bambiblogg
    Milkina cerka skrev 2010-07-07 14:00:11 följande:
    M i n a  barn får lära sig det ja, men jag tar inte för givet att andra föräldrar tänker likadant.
    Kläderna ä r utbytbara, det andra inte, j a g  kommer i n t e  riskera något med min son, han ä r  ju redan "annorlunda" - vad skulle man vinna på att peka ut honom ytterligare?
    Men du lär ju inte dina barn det... du lär ju dom att dom måste se ut som alla andra genom dina handlingar vilket givetvis dom kommer tolka som något som alla borde göra, annars avviker man och är konstig. Så det låter faktiskt som om DU uppfostrar mobbare. Om dom inte kan vara annorlunda, varför skulle andra få det?
  • trollbottom
    Milkina cerka skrev 2010-07-07 14:00:11 följande:
    Dom lär sig genom hur du gör. Om du inte kan tillåta dom vara annorlunda och visa att det är gott utan istället något hemskt och skrämmande så lär du dom också att det som är annorlunda kan man peka ut, retas för osv.

Och varför inte stärka din son i att han är annorlunda än att försöka gömma undan det. Varje barn är väl annorlunda egentligen, om du tänker efter. För varje barn, varje individ är unik. Själv försöker jag få min son att bli stark i sig själv och med att han kan vara just den han är. Att inte ha behov av att vara som alla andra. Han är den han är och han tycker om det han tycker om. Inget är fel (såvida han inte skulle bli rasist eller så, då blir det ett allvarligt snack) sålänge han är snäll och respektfull
  • Annaïck

hmm svårt det där. Skulle nog inte låta honom gå till dagis i klänning. Vill inte att han ska bli mobbad. Däremot så skulle han kunna ha den att klä ut sig i .

Svar på tråden Pojke i klänning