• Mara

Pojke i klänning

Antag att du ser en 5-årig pojke klädd i en klänning som liknar den här: http://www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=7028257&styleid=7028255&path=3403475;3215210;3232580;3456311;111365;1357438

Vad tänker du då? Om pojken? Om pojkens föräldrar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 07:31
    Egentligen borde jag kanske inte ha lagt den här tråden under jämställdhet. För det var inte det som det handlade om egentligen. Det handlade om en liten pojke som så länge har önskat sig en klänning. Så igår när vi var och handlade fick han syn på en prinsessklänning på rean som han tyckte var så fin. Jag tänkte att varför ska han inte få en klänning om han nu vill det så gärna? När vi gick mot kassan kunde man höra en liten pojke säga: Jag har fått en klänning, jag har fått en klänning! Han var så glad.

Hur skulle ni andra ha gjort i den situationen? Talat om att klänningen inte var fin (för det tyckte jag väl i ärlighetens namn inte)? Eller sagt att klänningar är bara för flickor? Eller gjort samma sak som jag och köpt klänningen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 18:32
    I inlägg 91 kan man se hur just den klänningen som vi köpte ser ut.

• Svar på tråden Pojke i klänning
  • FannyGioia

Hur ful den än är skulle jag absolut köpa den till mitt barn om hen ville ha den. Att barnet tycker att den är fin räcker som argument för mig.

• statisk
    linas fina skrev 2010-07-06 22:47:49 följande:
    Jag skulle gärna vilja veta vad du skriver men jag är inte tillräckligt språkorienterad tyvärr.
    "Om du leser litt bak i tråden så var det exakt ord som ble sagt..

Bryte med fordommer..og det er jo også hva det er menn skal likestilles med kvinner på alle områder, enda dei er forskjellige og alltid kommer til å bli så..den kamepn som pågår om likestillinger gjør bare ting være..

Menn og kvinner er forskjellige og er ment å skulle utfylle hverandre og ikke være like i ett og alt.."

Översätter:

''Om du läser lite bakåt i tråden, så var det exakt vad som blev sagt.

Bryta med fördommar.Män ska likställas med kvinnor på alla områden, men dom är olika och kommer alltid vara det. Så den kampen som pågår om likställningen gör allting bara värre.

Män och kvinnor är olika, och är meningen att komplettera varandra, inte att vara lika i allt.
  • Emmel
    Milkina cerka skrev 2010-07-06 23:02:29 följande:
    Tillägger det som jag brukar skriva i trådar av det här slaget, fram till barnen är stora nog att själva köpa kläder o. ansvara för barnbidraget, så väljer vi vuxna vilka kläder som de ska ha. När de sedan blir gamla nog, så får de naturligtvis välja själva, m e n  då just för att de då förhoppningsvis också inser konsekvenserna av att klä sig annorlunda än majoriteten.
    Håller med dig... Skulle dock nog kunna köpa klänningen till utklädning - samma som batmandräkten och bamsedräkten. Jag skulle inte köpa klänningen för användning på t ex dagis till min dotter heller = opraktiskt, tycker jag.
  • Elisabeth89

Jag hade köpt den till min son om han velat ha en klänning!
    När det gäller små barn tycker jag verkligen inte att man ska begränsa dem till att bära det som är typiskt för just det könet, utan att man ska låta dem exprimentera med sina intressen och själva få inse vad de tycker är fint, inte låta sig inskränkas till att "klänningar till flickor, piké till pojkar"!

Men jag har inte alltid tänkt såhär. Jag slitits mellan vad som vore "rätt och fel" inom garderobsvärlden...
    Jag måste motvilligt erkänna att jag rynkade lite på näsan när våran son fick en rosa body i present när vi kom hem från BB. Förvisso en mörkt, nästan röd färg, men fortfarande rosa... Men sen tänkte jag what the hell, den är ju fin så varför skulle han inte kunna använda den?? Sen om han väljer senare att han vill ha rosa hela tiden så får han la ha det! Han är inte mindre pojke bara för att han bär vackra rosa plagg!!
    Ingen har heller sagt något om att vi klätt honom i denna rosa body, utan det har än så länge bara blivit positiv respons Glad

Men sen får man ju tänka på vad de andra barnen kommer säga t.ex. på dagis. De barnen som blivit lärda vilken dresscode som hör till respektive kön.
    Vet inte riktigt hur jag skulle agera ifall min son kom hem ledsen för att han blivit retad p.g.a sina kläder. Kanske kontakta barnens föräldrar..? Jo, så skulle det nog bli...

• Taurus

en pojke kan leka med en sån klänning hemma, men inte skulle min son få gå ut i den

• Plly
    Milkina cerka skrev 2010-07-06 23:02:29 följande:
    Förmodar att jag om jag tittat snabbt förmodligen trott att barnet var en flicka o. inte en pojke,
    sedan hade nästa tanke förmodligen varit att det är bortkastade pengar att köpa utklädningskläder(både till sonen o. dottern) - här är det kläder som inte längre används som är för utklädning.
    De klänningar i den stilen som i ts:en som finns här hemma, är presenter som lilla dottern fått, och sonen skulle förmodligen skämmas över att ens pröva dem.
    Han har förresten varit helt ointresserad av kläder tills i våras, då han första gången önskade sig det i födelsedagspresent - o. naturligtvis fick den då önskade skinnjackan.

Tillägger det som jag brukar skriva i trådar av det här slaget, fram till barnen är stora nog att själva köpa kläder o. ansvara för barnbidraget, så väljer vi vuxna vilka kläder som de ska ha. När de sedan blir gamla nog, så får de naturligtvis välja själva, m e n  då just för att de då förhoppningsvis också inser konsekvenserna av att klä sig annorlunda än majoriteten.
    Understruket av mig ovan...

Jag skulle gärna vilja veta vad konsekvenserna av att klä sig "annorlunda än majoriteten" blir??
    Blir man mobbad? Utstött? Får man inget jobb?

Tacka vet jag människor som INTE klär sig som alla andra utan vågar ha en egen stil...tänk att folk fortfarande på 2000-talet tycker man ska klä sig "normalt", har vi inte kommit längre än så i vår utveckling?
  • Milkina cerka
    Plly skrev 2010-07-07 10:41:19 följande:
    Understruket av mig ovan...

Jag skulle gärna vilja veta vad konsekvenserna av att klä sig "annorlunda än majoriteten" blir??
    Blir man mobbad? Utstött? Får man inget jobb?

Tacka vet jag människor som INTE klär sig som alla andra utan vågar ha en egen stil...tänk att folk fortfarande på 2000-talet tycker man ska klä sig "normalt", har vi inte kommit längre än så i vår utveckling?
    Jag blev retad för kläder min mamma köpte åt mig(snygga enl. henne, men helt omoderna enl. omgivningen), så ja man kan bli mobbad pga. det. Att efter det inte riskera det med mina egna barn ser jag som en självklarhet.
    Jag har bättre koll än vad hon hade, d e t  är jag fullkomligt övertygad om.
    Kristen, konservativ, hemmamamma som älskar att vara maka o. mor
  • Plly
    Milkina cerka skrev 2010-07-07 11:03:08 följande:
    Jag blev retad för kläder min mamma köpte åt mig(snygga enl. henne, men helt omoderna enl. omgivningen), så ja man kan bli mobbad pga. det. Att efter det inte riskera det med mina egna barn ser jag som en självklarhet.
    Jag har bättre koll än vad hon hade, d e t  är jag fullkomligt övertygad om.
    ok jag förstår - men det går inte riktigt ihop med diskussionen här eftersom mamman köpte plagg till pojken som han VILLE ha.
    Alltså inget tvång inblandat...du kunde säkert inte välja bort plaggen din mamma satte på dig (inte jag heller för den delen, hade hellre velat välja själv...som de allra flesta barn )

*Att bli itvingad ett plagg man inte vill bära är fruktansvärt och säger en hel del om den tvingande parten (föräldern)
    *Att ha ett plagg på sig som man valt själv och sedan bli dömd och hånad utifrån det säger en hel del om omgivningen
  • Bedan
    Plly skrev 2010-07-07 11:22:21 följande:
    ok jag förstår - men det går inte riktigt ihop med diskussionen här eftersom mamman köpte plagg till pojken som han VILLE ha.
    Alltså inget tvång inblandat...du kunde säkert inte välja bort plaggen din mamma satte på dig (inte jag heller för den delen, hade hellre velat välja själv...som de allra flesta barn )

*Att bli itvingad ett plagg man inte vill bära är fruktansvärt och säger en hel del om den tvingande parten (föräldern)
    *Att ha ett plagg på sig som man valt själv och sedan bli dömd och hånad utifrån det säger en hel del om omgivningen
  • emmarudd

min pojke ville ha en docka för hans bästis hade en med sig till mig igàr so what det gör väl inget men kan förstà att klänningen är extremt girly lol! men allvarligt làt honom leka sà länge det inte blir att klänningen ska han ha pà sig till skolan sà han blir mobbad,det är ju föräldrarnas jobb att ge honom säckerhet och en normal uppfostran sà làt dem bestämma liksom kram ;)

Svar på tråden Pojke i klänning