• Mara

Pojke i klänning

Antag att du ser en 5-årig pojke klädd i en klänning som liknar den här: http://www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=7028257&styleid=7028255&path=3403475;3215210;3232580;3456311;111365;1357438

Vad tänker du då? Om pojken? Om pojkens föräldrar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 07:31
    Egentligen borde jag kanske inte ha lagt den här tråden under jämställdhet. För det var inte det som det handlade om egentligen. Det handlade om en liten pojke som så länge har önskat sig en klänning. Så igår när vi var och handlade fick han syn på en prinsessklänning på rean som han tyckte var så fin. Jag tänkte att varför ska han inte få en klänning om han nu vill det så gärna? När vi gick mot kassan kunde man höra en liten pojke säga: Jag har fått en klänning, jag har fått en klänning! Han var så glad.

Hur skulle ni andra ha gjort i den situationen? Talat om att klänningen inte var fin (för det tyckte jag väl i ärlighetens namn inte)? Eller sagt att klänningar är bara för flickor? Eller gjort samma sak som jag och köpt klänningen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 18:32
    I inlägg 91 kan man se hur just den klänningen som vi köpte ser ut.

• Svar på tråden Pojke i klänning
  • Buster78

Min son va oxå överlycklig idag när han fick låna syrrans klänning!!

Det är ju ett monster i garderoben som ätit upp hans gröna klänning!!

*han har aldrig haft någon*
  • Helle333
    Mara skrev 2010-07-06 00:58:56 följande:
    Antag att du ser en 5-årig pojke klädd i en klänning som liknar den här: www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=702...

Vad tänker du då? Om pojken? Om pojkens föräldrar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 07:31
    Egentligen borde jag kanske inte ha lagt den här tråden under jämställdhet. För det var inte det som det handlade om egentligen. Det handlade om en liten pojke som så länge har önskat sig en klänning. Så igår när vi var och handlade fick han syn på en prinsessklänning på rean som han tyckte var så fin. Jag tänkte att varför ska han inte få en klänning om han nu vill det så gärna? När vi gick mot kassan kunde man höra en liten pojke säga: Jag har fått en klänning, jag har fått en klänning! Han var så glad.

Hur skulle ni andra ha gjort i den situationen? Talat om att klänningen inte var fin (för det tyckte jag väl i ärlighetens namn inte)? Eller sagt att klänningar är bara för flickor? Eller gjort samma sak som jag och köpt klänningen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 18:32
    I inlägg 91 kan man se hur just den klänningen som vi köpte ser ut.
    Jag hade köpt. Även om killen var 15 och hade velat ha en klänning hade jag köpt den.
  • Emmel
    Pigeon skrev 2010-07-07 18:08:48 följande:
    Så tänker jag också, har barnet andra "riskfaktorer" för att bli mobbat behöver man inte bjuda in till mobbing ytterligare genom att klä dem konstigt också.

Mina barn klär jag snyggt och moderiktigt, men inte överdrivet. Och yngsta sonen som gillar klänning och högklackat får gärna ha det - hemma.
    Jag håller med dig och Spomenka!
  • Leoella

Det allra mest ledsamma (som helt och hållet beror på just hur det ser ut i samhället) är väl att jag inte alls skulle tro att det VAR en pojke utan direkt "köna" barnet som flicka.

Om jag VISSTE att det var en pojke (kanske kände till barnet sen förut) så skulle min omedelbara reaktion vara mycket positiv. Om pojken skulle jag tänka: vad roligt för honom att han fick en klänning som han säkert själv efterfrågat. Och om föräldrarna skulle jag tänka: TACK för att ni vågar låta bli att tala om för er son att han inte "får"  ha sådana kläder!!

• Sanza

Klart att du gjorde rätt. Min son som just fyllt 6 år har både klänningar och rosa i sin garderob och älskar detta. Fram till nyligen har han inte brytt sig om att han ibland blir tagen för att vara flicka. Nu vill han inte det längre, vilket gör det svårt för honom när han vill klä sig riktigt fin på ett kalas, men inte vill bli kallad flicka.
    För var hittar man vackra och skimrande pojkkläder???? Vill man känna sig riktigt fin hjälper det inte att det finns massor av färgglada t-shirts i garderoben. Och då finns bara typiska flickkläder att välja. Varför får inte pojkar vara vackra?
    Hur det än är har människor i alla tider dragits till det som glittrar och blänker. Bara att i vår kultur får inte män bära detta på sin egen kropp.
    Jag vill inte att min pojke ska vara könslös, men att allt ska vara tillåtet för honom. Jag vill att han ska hitta sin identitet som pojke utan stereotypa kläder och beteenden. Att han ska få vara den han är, tycka om det han tycker om utan att det är fel för hans kön.

• Filoso Fisken

JaDa du skrev: "Och jag ser det mer som ett utklädningsplagg. Har sagt till min son att man inte kan leka med ute eftersom att den nog skulle gå sönder då. Det accepterar han. Men han vill ta med den till dagis och visa upp, och det kan jag tycka är okej."

.. Och jag kan inte hålla med dig mer. Jag hade gjort precis samma sak och... du verkar vara en fantastisk mamma! Självklart ska pojkar OCH flickor få klänning om de själva vill ha en. Hade min unge velat ha en sån där ryshig sak ( ) Så hade jag precis som du sagt, att den får man inte ha ute eftersom att den inte tål tuffa lekar, men inomhus går det alldeles utmärkt. Ville mina ungar däremot ha en klänning att leka i och ha på dagis, då hade jag kört på en mer praktiskt variant. (Typ som de villervalla har) Alltså i princip som låånga t-tröjor.

• Free Spirit
    Pigeon skrev 2010-07-07 18:08:48 följande:
    Så tänker jag också, har barnet andra "riskfaktorer" för att bli mobbat behöver man inte bjuda in till mobbing ytterligare genom att klä dem konstigt också.

Själv hade jag en mamma med usel klädsmak och jag fick mest gå i brödernas avlagda, fula, inköpta på rean-kläder. Med rutiga långkalsonger under för mamma var extremrädd för att man skulle bli förkyld...

Mina barn klär jag snyggt och moderiktigt, men inte överdrivet. Och yngsta sonen som gillar klänning och högklackat får gärna ha det - hemma.
    Meget fornuftig åsikt..
  • Pigeon
    Sanza skrev 2011-01-30 14:50:21 följande:
    Klart att du gjorde rätt. Min son som just fyllt 6 år har både klänningar och rosa i sin garderob och älskar detta. Fram till nyligen har han inte brytt sig om att han ibland blir tagen för att vara flicka. Nu vill han inte det längre, vilket gör det svårt för honom när han vill klä sig riktigt fin på ett kalas, men inte vill bli kallad flicka.
    För var hittar man vackra och skimrande pojkkläder???? Vill man känna sig riktigt fin hjälper det inte att det finns massor av färgglada t-shirts i garderoben. Och då finns bara typiska flickkläder att välja. Varför får inte pojkar vara vackra?
    Hur det än är har människor i alla tider dragits till det som glittrar och blänker. Bara att i vår kultur får inte män bära detta på sin egen kropp.
    Jag vill inte att min pojke ska vara könslös, men att allt ska vara tillåtet för honom. Jag vill att han ska hitta sin identitet som pojke utan stereotypa kläder och beteenden. Att han ska få vara den han är, tycka om det han tycker om utan att det är fel för hans kön.
    När det gäller kalas brukar jag låta min kille ha riktigt tjusiga skjortor, slipsar och flugor. Gärna glittriga (det finns, hittade en svart glittrig på HM). Jag har sagt till honom att på fina kalas brukar killarna ha såna finkläder, och tjejerna ha klänning.
    Då blir han glad och vill gärna ha skjorta. Och "rosett", som han kallar flugan.
    Hemma har han dock gärna syrrans klänning.

Vi vuxna har ju olika sorters finkläder, som t.ex balklänning kontra frack. På fester är båda könen uppklädda och fina, men på olika sätt. När vi är hemma kan vi sen ha vilka kläder vi vill.
    På samma sätt tycker jag barnen får anpassa sig efter seder och bruk på kalas och högtider.
    Ingen går väl på bröllop i mysbyxor eller hårdrockströja?
  • Filoso Fisken
    pojkar och flickor BARN älskar ju allt som skimrar, glittrar och är vackert. Så varför förneka ett barn det enbart pågrundav att barnet råkar ha snopp mellan benen?

"nej lilla kalle, inte får du ha en glittrig klänning för då tappar du snoppen och blir bög, och det vill vi ju inte. eller hur?"

....för det finns ju iiiinga killar som växt upp i macho-miljö som ändå blivit bögar?  det ända som händer i såna situationer är väl att ungarna känner sig oaccepterade och därmed får svårare att acceptera sig själva. som de är. varför jag pratar om bögar nu är för att jag ANTAR att det är vad alla som förvägrar sina söner klänningar, rosa och dockor är rädd för. men jag kan ha fel? vad är ni rädda för egentligen? vad är det värsta som kan hända..?
    att barnet blir mobbat? pttja.. är det vad ni är rädda för och vill undvika så kan ni lika gärna låsa in ungen i källaren i 20 år. råkar de hamna i samma klass som en unge som mobbar, så spelar det ingen roll om de är grabbiga, flickiga, rödhåriga, brunhåriga, feta, smala, vackra, fula. Det spelar ingen roll. Lär ungarna att vara trygga i sig själva, att stå upp för sin sak och att... vara. sig. själva. Varför inte lära ungarna VARFÖR vissa mobbas och HUR man kan göra om någon försöker mobba än? Eller tycker ni att man istället ska lära sina barn att "ojj lilla pelle, blir du mobbad för att du är rödhårig? då får vi ta och färga håret tror jag.. eller vill du kanske raka det?"

/suckar!
  • feministbrud

Modiga föräldrar skjulle jag säga! Och jag skulle bli glad om jag såg det.

Många härinne har påpekat att det ska vara ett utklädningsplagg om det ska vara ok, och det kan jag väl hålla med om, men det gäller för båda könen. Jag vet inte om jag hade tillåtit en dotter springa omkring i en sådan klänning varsomhelst och närsomhelst.

Svar på tråden Pojke i klänning