• Mara

Pojke i klänning

Antag att du ser en 5-årig pojke klädd i en klänning som liknar den här: http://www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=7028257&styleid=7028255&path=3403475;3215210;3232580;3456311;111365;1357438

Vad tänker du då? Om pojken? Om pojkens föräldrar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 07:31
    Egentligen borde jag kanske inte ha lagt den här tråden under jämställdhet. För det var inte det som det handlade om egentligen. Det handlade om en liten pojke som så länge har önskat sig en klänning. Så igår när vi var och handlade fick han syn på en prinsessklänning på rean som han tyckte var så fin. Jag tänkte att varför ska han inte få en klänning om han nu vill det så gärna? När vi gick mot kassan kunde man höra en liten pojke säga: Jag har fått en klänning, jag har fått en klänning! Han var så glad.

Hur skulle ni andra ha gjort i den situationen? Talat om att klänningen inte var fin (för det tyckte jag väl i ärlighetens namn inte)? Eller sagt att klänningar är bara för flickor? Eller gjort samma sak som jag och köpt klänningen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 18:32
    I inlägg 91 kan man se hur just den klänningen som vi köpte ser ut.

• Svar på tråden Pojke i klänning
  • Milkina cerka
    Bambiblogg skrev 2010-07-07 14:14:33 följande:
    Men du lär ju inte dina barn det... du lär ju dom att dom måste se ut som alla andra genom dina handlingar vilket givetvis dom kommer tolka som något som alla borde göra, annars avviker man och är konstig. Så det låter faktiskt som om DU uppfostrar mobbare. Om dom inte kan vara annorlunda, varför skulle andra få det?
    Tro det du, mina barn mobbar ingen . Så elaka som de var emot mig i skolan så har vi pratat om att man i n t e  får göra så mot andra barn m å n g a ggr.
    trollbottom skrev 2010-07-07 14:21:13 följande:
    Dom lär sig genom hur du gör. Om du inte kan tillåta dom vara annorlunda och visa att det är gott utan istället något hemskt och skrämmande så lär du dom också att det som är annorlunda kan man peka ut, retas för osv.

Och varför inte stärka din son i att han är annorlunda än att försöka gömma undan det. Varje barn är väl annorlunda egentligen, om du tänker efter. För varje barn, varje individ är unik. Själv försöker jag få min son att bli stark i sig själv och med att han kan vara just den han är. Att inte ha behov av att vara som alla andra. Han är den han är och han tycker om det han tycker om. Inget är fel (såvida han inte skulle bli rasist eller så, då blir det ett allvarligt snack) sålänge han är snäll och respektfull
    Tack, men han har det jobbigt nog med att inte höra, o. kan vara ledsen för det. Det räcker så för honom. 
    Kristen, konservativ, hemmamamma som älskar att vara maka o. mor
  • Free Spirit
    Bambiblogg skrev 2010-07-07 14:14:33 följande:
    Men du lär ju inte dina barn det... du lär ju dom att dom måste se ut som alla andra genom dina handlingar vilket givetvis dom kommer tolka som något som alla borde göra, annars avviker man och är konstig. Så det låter faktiskt som om DU uppfostrar mobbare. Om dom inte kan vara annorlunda, varför skulle andra få det?
    Uppfostrer til mobber..bare for at en sette grenser for hva en gutt, jente skal gå med?

Det der er rett og slett hersketeknikk..på samme måte som en hele tiden bruker ord som trångsynt..når andre har åsikter en inte gillar allls og en vil endre dem.
  • Bambiblogg
    Free Spirit skrev 2010-07-07 15:02:56 följande:
    Uppfostrer til mobber..bare for at en sette grenser for hva en gutt, jente skal gå med?

Det der er rett og slett hersketeknikk..på samme måte som en hele tiden bruker ord som trångsynt..når andre har åsikter en inte gillar allls og en vil endre dem.
    Man uppfostrar sina barn genom att visa hur man beter sig. Om man visar att det är fel att pojkar har rosa/klänning/whatever så kommer även barn visa det senare, vilket jag skulle kalla för mobbning...
  • CeL

Låt barn vara barn. Barn tycker om att känna sig fina. Flickor som pojkar. en färgglad klänning kan kännas finare och festligare än andra alternativ. Låt dom! Kära nån -det är 2010.  Min flicka har blå kläder och min pojke rosa. Hjälp vad ska det bli av dom?! Äh!

Sonen har aldrig känt sig så fin som när hans moster klädde honom i hennes gamla blommiga volangklänning och satte en rosett på huvudet på honom, när han va 5 år. Och hör å häpna: det värsta som hände var att en gammal dam sa: nämen då sicken söt pojk!

Nu har han gett vika för samhällets uppfattnig om manligt och kvinnligt och skulle aldrig ta på sig klänning,, men han vägrar sluta bära rosa. "Det är inne ju, morsan!"

• tina1978

Jag hade absolut köpt den!! Spelar ingen roll när man är liten! Alla barn gillar väl att klä ut sig!
    Det finns en jätte fin bok som heter "sandalerna" (kommer inte ihåg författarens namn). Handlar om en pojke som älskar sina rosa fina sandaler som han fått av sin storasyster.
    Läs den! Lycka till med din stolta fina pojke!!

• Pigeon
    Milkina cerka skrev 2010-07-07 14:00:11 följande:
    trollbottom skrev 2010-07-07 13:37:28 följande:
    Men bjuda in till det? Varför är det som inte hör till samhällets trångsynta normer att bjuda in till mobbning? Och nej, jag förstår inte din tankegång. Jag förstår inte varför det skulle vara mer okej att någon blir mobbad pga dennes kläder än pga hjälpmedel eller fysiskt utseende. Det är ingen skillnad
    Kläderna ä r utbytbara, det andra inte, j a g  kommer i n t e  riskera något med min son, han ä r  ju redan "annorlunda" - vad skulle man vinna på att peka ut honom ytterligare?
    Så tänker jag också, har barnet andra "riskfaktorer" för att bli mobbat behöver man inte bjuda in till mobbing ytterligare genom att klä dem konstigt också.

Själv hade jag en mamma med usel klädsmak och jag fick mest gå i brödernas avlagda, fula, inköpta på rean-kläder. Med rutiga långkalsonger under för mamma var extremrädd för att man skulle bli förkyld...

Mina barn klär jag snyggt och moderiktigt, men inte överdrivet. Och yngsta sonen som gillar klänning och högklackat får gärna ha det - hemma.
  • Milkina cerka
    Pigeon skrev 2010-07-07 18:08:48 följande:
    Så tänker jag också, har barnet andra "riskfaktorer" för att bli mobbat behöver man inte bjuda in till mobbing ytterligare genom att klä dem konstigt också.

Själv hade jag en mamma med usel klädsmak och jag fick mest gå i brödernas avlagda, fula, inköpta på rean-kläder. Med rutiga långkalsonger under för mamma var extremrädd för att man skulle bli förkyld...

Mina barn klär jag snyggt och moderiktigt, men inte överdrivet. Och yngsta sonen som gillar klänning och högklackat får gärna ha det - hemma.
    Vad skönt med någon som förstår hur man tänkerGlad. Här har sonen aldrig visat några tendenser till att vilja ha varken klänning el. klackskor, men däremot att klä sig som sin pappa. Jag ser inget fel i det.
    Kristen, konservativ, hemmamamma som älskar att vara maka o. mor
  • uppdragmamma

Låt killen ha sin klänning =)

Varför skulle inte en liten kille kunna få ha en prinsessklänning och en liten tjej få ha en riddardräckt?

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • Maria222

Svårt, jag skulle egentligen inte vilja köpa den varken till min son eller till min eventuella framtida dotter.. tycker inte att den var så fin.. men antagligen hade jag köpt den i allafall om min 5 åring verkligen ville ha den.

Mamma till Kevin född 0706. BF med lillebror Lukas 2010-08-14
  • Rödnäbba

Jag skulle antagligen tro att det var en tjej och tänka att de kanske skulle på kalas.

Svar på tråden Pojke i klänning