• Mara

Pojke i klänning

Antag att du ser en 5-årig pojke klädd i en klänning som liknar den här: http://www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=7028257&styleid=7028255&path=3403475;3215210;3232580;3456311;111365;1357438

Vad tänker du då? Om pojken? Om pojkens föräldrar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 07:31
    Egentligen borde jag kanske inte ha lagt den här tråden under jämställdhet. För det var inte det som det handlade om egentligen. Det handlade om en liten pojke som så länge har önskat sig en klänning. Så igår när vi var och handlade fick han syn på en prinsessklänning på rean som han tyckte var så fin. Jag tänkte att varför ska han inte få en klänning om han nu vill det så gärna? När vi gick mot kassan kunde man höra en liten pojke säga: Jag har fått en klänning, jag har fått en klänning! Han var så glad.

Hur skulle ni andra ha gjort i den situationen? Talat om att klänningen inte var fin (för det tyckte jag väl i ärlighetens namn inte)? Eller sagt att klänningar är bara för flickor? Eller gjort samma sak som jag och köpt klänningen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 18:32
    I inlägg 91 kan man se hur just den klänningen som vi köpte ser ut.

• Svar på tråden Pojke i klänning
  • Free Spirit
    Pigeon skrev 2011-01-30 17:49:42 följande:
    När det gäller kalas brukar jag låta min kille ha riktigt tjusiga skjortor, slipsar och flugor. Gärna glittriga (det finns, hittade en svart glittrig på HM). Jag har sagt till honom att på fina kalas brukar killarna ha såna finkläder, och tjejerna ha klänning.
    Då blir han glad och vill gärna ha skjorta. Och "rosett", som han kallar flugan.
    Hemma har han dock gärna syrrans klänning.

Vi vuxna har ju olika sorters finkläder, som t.ex balklänning kontra frack. På fester är båda könen uppklädda och fina, men på olika sätt. När vi är hemma kan vi sen ha vilka kläder vi vill.
    På samma sätt tycker jag barnen får anpassa sig efter seder och bruk på kalas och högtider.
    Ingen går väl på bröllop i mysbyxor eller hårdrockströja?
    Mycket bra..
  • miss nöjd

Jag skulle nog glädjas över att pojkens föräldrar hade en vidare syn på saker än att sätta allt i små fack...
    Själv skulle jag aldrig sätta på klänning på mina söner, och inte på en dotter heller- hatar klänningar och tycker de är så opraktiska och hemska plagg :) tacka vet jag lekvänliga byxor och tröjor på barn oavsett kön... 

• Barasaris

Klart han ska ha klänning. Tror inte på regler bara för reglernas skull. Vem har egentligen sagt att en kille inte kan ha klänning dom kan ju ha kjol!!

• Pigeon

Men är det verkligen ingen som reagerar om ni t.ex. blir bjudna på bröllop och det står kavaj eller högtidsklädsel på inbjudan? Då måste ni ju ha klänning, och mannen får inte...

• Veladis
    Pigeon skrev 2011-01-30 18:42:36 följande:
    Men är det verkligen ingen som reagerar om ni t.ex. blir bjudna på bröllop och det står kavaj eller högtidsklädsel på inbjudan? Då måste ni ju ha klänning, och mannen får inte...
    ...min man skulle nog gå i kilt om det stog högtidklädsel...
  • Pigeon
    Veladis skrev 2011-01-30 18:46:42 följande:
    ...min man skulle nog gå i kilt om det stog högtidklädsel...
    Och när det är kavaj får faktiskt kvinnan ha byxor. Men vid högtidsdräkt får hon nog finna sig i klänningen, inga undantag där tyvärr.
  • BymBym

Jag hade tänkt att nu har han sin rosa period precis som min dotter
    Klart han ska få ha klänning. Mina tjejer har den typen av klänningar men hemma. Ser det mer som en klänning för utklädning. De är ju inte praktiska precis....

• Veladis
    Pigeon skrev 2011-01-30 18:50:29 följande:
    Och när det är kavaj får faktiskt kvinnan ha byxor. Men vid högtidsdräkt får hon nog finna sig i klänningen, inga undantag där tyvärr.
    Jag har svårt att se vid vilket tillfälle jag skulle bli bjuden på en sådan tillställning, med den släkt och den bekantskapskrets som jag har. Det skulle vara om jag får nobelpriset då, då får jag väl offra mig...
  • Pigeon
    Veladis skrev 2011-01-30 18:54:06 följande:
    Jag har svårt att se vid vilket tillfälle jag skulle bli bjuden på en sådan tillställning, med den släkt och den bekantskapskrets som jag har. Det skulle vara om jag får nobelpriset då, då får jag väl offra mig...
    Haha det var ju tur. Ja man vet ju aldrig.
  • Sanza
    Pigeon skrev 2011-01-30 18:42:36 följande:
    Jo, visst är det förlegat! Som väl är är det väl färre och färre som använder såna otidsenliga klädkoder...
Svar på tråden Pojke i klänning