Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar
Jag återkommer med min om tråden kommer igång. Kul att se om amningsfanatikerna kan hålla sig borta.
Jag återkommer med min om tråden kommer igång. Kul att se om amningsfanatikerna kan hålla sig borta.
Någon här som inte mått dåligt över att inte kunna amma? För det har aldrig jag. Mådde i så fall dåligt av att jag inte stoppade tidigare för första sonens skull. Det jag verkligen mådde dåligt av var all hets. T.o.m från sambon. Han gjorde sällan nåt i hushållet. Hemmet skulle va tipp topp när han kom från jobbet. Väl hemma satte han sig vid datorn o sa: När du har ammat klart får du städa. Säkert en bidragande orsak till att amningen inte funkade.´Vid samtal med bm inför andra barnet sa jag att hon behövde hjälpa min sambo att stötta mig vid amningsförsökt, men han bara sa att jag försökt för lite. Behöver jag tillägga att han inte är min sambo idag? Dock är han pappa till båda mina barn.
Vi hade träff med föräldragruppen efter att alla bebisar var födda. Vår barnmorska var också med. Alla ammade utom jag, BM tittade på mig med mycket "tycka synd om" i blicken och sa "Jag förstår det är jobbigt, det är ju verkligen ett misslyckande". Idiot. Jag tyckte inte det var jobbigt alls, men hon gjorde ju ett gott försök för att jag skulle tycka det.
Min BVC-sköterska gav mig ett helt kompendium som hon satt ihop med medicinska artiklar om hur bra det var att amma! Detta efter att sonen rasat i vikt och var mager som ett streck trots att jag verkligen kämpat med amningen, bl a ammat var tredje timme dygnet runt, haft mjölkstockning och rejält såriga bröstvårtor. Behöver jag säga att jag inte gick till henne igen!
Det värsta var ju att jag blev helt traumatiserad av mina amningserfarenheter, så jag mådde jättedåligt psykiskt när jag väntade mitt andra barn, jag kunde vakna på natten och vara helt skräckslagen, jag hade drömt att jag ammade bebisen och att det blev lika jobbigt som med första barnet. När jag och maken tog upp saken med personalen på BB, och bad dem att ha förståelse ifall jag inte ville/klarade av att amma alls när sonen väl kommit sig ut ur magen, så sa de bara nedlåtande att "man kan ju inte bara ge upp utan att ens ha försökt, klart man ska försöka amma, det måste alla försöka!". Jag var helt knäckt, och bara grät och grät de första timmarna av öppningsskedet, eftersom jag bara fasade för amningen. Men min man var fantastisk, gick och skällde ut barnmorskorna och sa att han skulle anmäla dem om de fortsatte med sitt "amningstvång", och de verkade ta honom mer på allvar, så den ena kom och bad om ursäkt och sa att om jag absolut inte ville amma, så fanns det ju ersättning och flaskor. "Men det BÄSTA är ju ändå att amma", avslutade hon med.
Tack för den.