• Piggelin80

rmc linköping - ivf

Undrar om det är någon mer som ska göra IVF i Linköping? Ska själv påbörja mitt andra försök om ett par veckor. Jag o min man har försökt aktivt i två år och är oförklarligt barnlösa. Vi bor Jönköping men gör försöken i Linköping. Undrar om det är någon som vill följas åt?

• Svar på tråden rmc linköping - ivf
  • Erica b

Men nu blir ja nervös...men men de kan nog sin sak uppe på rmc får vi hoppas...men en hel helg med ökad dos utan perasonal känns sådär...=(

• Cathy

Jag har en så dålig dag idag! Pratade med RMC, frågade om jag kan byta till korta metoden och det går men när jag ringer vid nästa mens (Hoppas dock att den inte kommer Flört) kan de neka mig möjligheten att börja då! Grrrr, jag blir så irriterad. Jag vet, jag kommer inte ifrån tanken att vilja köra korta metoden...Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Ta risken med sprayen eller med att få vänta kanske en extra månad? Ni tycker säkert att jag är knäpp men jag fasar verkligen för nedregleringen...ÄP och allt det andra känns lätt som en plätt men nedregleringen gör inte det..

Vad ska jag göra???

pållan; testade negativt imorse, igen..Jag har gått ner i dosen, hade lite hjärtklappning och tror att värdet hade gått ner för mycket. Tog ett nyt prov idag, nästa vecka vet jag vad jag ligger på. Har du fått veta varför ditt TSH gått upp? Det har inte jag, så jag vet inte om jag behöver äta det i all framtid. Läste att TSH kan gå upp om man tar östrogenpreparat...som jag gjorde i samband med två inseminationer. Samtidigt sjunker progesteronet, vilket hos mig visade sig som spottings. Ja, det har varit super på Sophiahemmet!! Dom är så snälla där! Håller tummarna för dig! Hoppas du får idag ett datum för ÄP! kram

Jo förresten pållan, vissa har du tagit puregon nu? Vilken dos?

glimra; jo tyvärr, det finns en risk att du får vänta...Så kanske bättre att förbereda sig för det så om du kan börja direkt blir du bara positivt överraskad Flört

• Erica b
    Cathy skrev 2011-02-09 11:19:57 följande:
    Jag har en så dålig dag idag! Pratade med RMC, frågade om jag kan byta till korta metoden och det går men när jag ringer vid nästa mens (Hoppas dock att den inte kommer Flört) kan de neka mig möjligheten att börja då! Grrrr, jag blir så irriterad. Jag vet, jag kommer inte ifrån tanken att vilja köra korta metoden...Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Ta risken med sprayen eller med att få vänta kanske en extra månad? Ni tycker säkert att jag är knäpp men jag fasar verkligen för nedregleringen...ÄP och allt det andra känns lätt som en plätt men nedregleringen gör inte det..

Vad ska jag göra???

pållan; testade negativt imorse, igen..Jag har gått ner i dosen, hade lite hjärtklappning och tror att värdet hade gått ner för mycket. Tog ett nyt prov idag, nästa vecka vet jag vad jag ligger på. Har du fått veta varför ditt TSH gått upp? Det har inte jag, så jag vet inte om jag behöver äta det i all framtid. Läste att TSH kan gå upp om man tar östrogenpreparat...som jag gjorde i samband med två inseminationer. Samtidigt sjunker progesteronet, vilket hos mig visade sig som spottings. Ja, det har varit super på Sophiahemmet!! Dom är så snälla där! Håller tummarna för dig! Hoppas du får idag ett datum för ÄP! kram

Jo förresten pållan, vissa har du tagit puregon nu? Vilken dos?

glimra; jo tyvärr, det finns en risk att du får vänta...Så kanske bättre att förbereda sig för det så om du kan börja direkt blir du bara positivt överraskad Flört
    ja skulle definitivt kört långa metoden men ja tyckte det va så himla jobbigt att vänta, fått vänta i så många år så en endaste dag till kändes som döden, mådde skit av väntandet. men ja va ju inte så rädd för nedregleringen, min sambo va räddare ;) ja har fruktansvärd PMS vanligtvis o både har o inte har PCO(en läkare satte diagnos o en annan ville ta bort den?) så ja va beredd på det värsta o fick nästan ingenting. helt hanterbart!
    Huvudsaken är att du gör det du känner är rätt för det viktigaste av allt är ju att vi mår bra, tar hand om oss själva så våra kroppar mår så bra de kan för då tror ja att ett litet ägg fäster lättare!
    Kram
  • g l i m r a

Cathy: jag kommer väl få göra det då:( jag som hoppades på att börja korta metoden direkt kanske får vänta en månad och köra långa,suck
    Tänkte på det du skrev med lågt progesteron som visade som spottings, har du fått hjälp med detta? Jag lider ju av en veckas spottings innan mensen sätter igång och detta gör mig lätt deprimerad..

• pållan

Erica b: jag tror att du kan vara lugn, att läkarna vet vad de gör. Vi andra är ju bara nojiga patienter

Cathy: oj, vilket svårt val! Kunde RMC ge dig ett datum då de kan garantera att du får börja med behandlingen? Det är ju skillnad på att inte veta om du får börja vid nästa mens, eller om du inte får börja på flera månader. Långa metoden tar ju tre veckor längre tid, så om du "bara" skulle missa en månad skulle det ju egentligen inte göra så mycket.  Förstår att du fasat för nedregleringen, jag tycker också att det känns läskigt, men samtidigt förstår jag att du vill VETA när du får komma gång med behandlingen. 

Vad tråkigt att du testade negativt igen. Men ingen mens = chans att du är gravid, så jag fortsätter att hålla tummarna Var tog du ditt TSH-prov? Bra att du kollar, för för hög dos är ju inte heller bra. Jag vet inte varför mitt TSH har gått upp, men tror att det beror på stress. Jag lyckades leta reda på gamla TSH-provsvar från företagshälsovård och vårdcentral, kunde följa mitt TSH-värde sedan nästan 3 år tillbaka. För 3 år sedan var det bara på gränsen till förhöjt, för 2,5 år sedan lika högt som nu innan jag började medicinera. Och för 3 år sedan bytte jag jobb till en väldigt stressig arbetsplats, jag (och i stort sett alla andra anställda) har gått i terapi och coaching och så för att inte för påverkade. TSH-värdet kan ju påverkas av långvarig stress, så jag tror att det är därför, men jag vet egentligen inte. De har inte hittat nån annan orsak, i alla fall. 

Jag har tagit 150 ie puregon i fem dagar nu, väntar på att de ska ringa från RMC och instruera mig om hur jag ska göra  fortsättningen. Saknar Sophiahemmet lite just nu, det var så lätt att få svar på frågor, man lärde känna personalen osv... Hoppas att du kommer fram till ett bra beslut om långa eller korta metoden, Cathy! Eller allra helst att du inte behöver göra någon av dem

• Cathy

Erica b; precis, det är så himla jobbigt att vänta. Känner att mitt tålamod håller på att ta slut...Intressant att du mådde ok under nedregleringen trots att du har pms..Jag ska fundera på det där..men just nu känns det som att jag inte vill köra långa metoden. Det är som du säger, viktigt att ta hand om sig och försöka må så bra som möjligt! Kram

glimra; hoppas att du inte behöver vänta utan kan dra igång direkt! Jag hade också hoppats på korta metoden och därför blev jag så fruktansvärt besviken igår. Jag borde ha förberett mig på det värsta igen..Nåja,  nu är det som det är.

Jag hade spottings (har aldrig haft det tidigare) i två cykler i samband med hormonstimulerade inseminationer och tror fullt på att det var lågt progesteron. Det bästa är ju att mäta progesteronnivån (vilket kanske har gjorts i samband men din utredning?) men på mig mättes den aldrig. Jag fick vagitorier i samband med inseminationerna och spottings har försvunnit! Dessutom har jag blivit av med ömma bröst innan mens!

Mensen börjar ju pga av att gulkroppen försvinner och progesteronet upphör att bildas så därför är väl lågt progesteron en giltig förklaring på spottings? Sedan kan ju spottings bero på annat också. Det finns info om det här på t ex amerikanska hemsidor. Men kör du ivf får du ju progesteron efter insättning så jag tror att det löser sig då! kram

• pållan

Hehe, jag skrev mitt inlägg så långsamt att det hann komma upp flera svar emellan. Så Cathy, jag skrev ett svar till dig här ovanför

Erica b: jag håller helt med dig, att vänta är det värsta, fruktansvärt påfrestande. 

g l i m r a: usch vad frustrerande om du skulle behöva vänta! Jag tror att de är ganska överbelastade på RMC just nu, vi hade ju gjort upp om behandlingsstart i början av februari men när jag ringde sa sjuksköterskan först att hon inte visste om de hade plats för mig under februari. Lyckligtvis gick det bra, annars hade jag fått ett riktigt utbrott. 

Cathy: jag brukar alltid få spottings ca 3 dagar före mens, men under hormonstimuleringen i samband med ivf fick jag det tidigare och mera, så jag tror på din teori! Men för mig hjälpte tyvärr inte vagiatorierna när jag gjorde inseminationerna, kanske tog jag för få?

Jag pratade precis med RMC och idag ska jag höja puregon-dosen till 175 ie och börja ta orgalutran. Nytt blodprov imorgon och nytt VUL på fredag. Sedan får vi se... 

• Erica b

idag va ja tvungen att hämta ut mer menopur då de höjt dosen o det enda stället det finns eftersom ja inte hinner beställa hem till mitt apotek eftersom ja bara har så det räcker idag o imöra så åkte ja till US apotek...där körde ja fel o så stod polisen där
    så idag kostade det mej 3000 kr att inte kunna få barn-böter o tre menopursprutor.  Livet är totalt jävla underbart ibland, toppen på det har ja huvudvärk hela tiden nu av hormonerna så ja fick kompa två dyra timar o åka hem från jobbet.
    FTW

• emsm
    Erica b skrev 2011-02-09 19:19:40 följande:
    idag va ja tvungen att hämta ut mer menopur då de höjt dosen o det enda stället det finns eftersom ja inte hinner beställa hem till mitt apotek eftersom ja bara har så det räcker idag o imöra så åkte ja till US apotek...där körde ja fel o så stod polisen där
    så idag kostade det mej 3000 kr att inte kunna få barn-böter o tre menopursprutor.  Livet är totalt jävla underbart ibland, toppen på det har ja huvudvärk hela tiden nu av hormonerna så ja fick kompa två dyra timar o åka hem från jobbet.
    FTW
    Det är INTE lätt! Jag mådde piss av nässprayen...men jag jobbar som lärare och hade jullov så jag kunde sura och grina bäst jag ville hemma.
    Men håll ut!
  • Erica b
    emsm skrev 2011-02-09 19:21:25 följande:
    Det är INTE lätt! Jag mådde piss av nässprayen...men jag jobbar som lärare och hade jullov så jag kunde sura och grina bäst jag ville hemma.
    Men håll ut!
    tack...<3
Svar på tråden rmc linköping - ivf