• Piggelin80

rmc linköping - ivf

Undrar om det är någon mer som ska göra IVF i Linköping? Ska själv påbörja mitt andra försök om ett par veckor. Jag o min man har försökt aktivt i två år och är oförklarligt barnlösa. Vi bor Jönköping men gör försöken i Linköping. Undrar om det är någon som vill följas åt?

• Svar på tråden rmc linköping - ivf
  • FRU  LILA

Lycka till imorgon Erica b. Det är nära nu!

• Erica b
    FRU LILA skrev 2011-02-07 16:02:44 följande:
    Lycka till imorgon Erica b. Det är nära nu!
    Tack! jaaa ! Ska bli kul imöra! Hur mye har era partners följt med? min har vart me på allt men imorgon vetifasen om han behövs? Vi kan inte bestämma oss =)
  • FRU  LILA

Min man var med på de flesta besök men nu andra gången ska jag gå på VUL och blodprov själv. Äggplock och insättning måste de ju vara med så klart. Men första gången visste man ju inte vad som skulle ske varje gång.

• Erica b

jo det är klart du är ju expert Flört nu ska ju ja bara på vul o bprov...
    Hmm  ja klarar mej nog själv tills det är dax för ÄP som ja börjar bli sjukt nervig inför =)

• FRU  LILA

Tror nog också du klarar dig själv. Får hålla oss uppdaterade..så spännande...

• Cathy

Vet ni tjejer jag hade marddrömmar inatt om den här långa metoden. Jag var så inställd på att få köra korta att jag blev helt paff när de inte gick..Jag vet inte varför men jag är så skraj för nedregleringen.

pållan; spännande att du redan är igång med din första ivf! Det ska nog gå bra med ÄP! Jo, jag förstod att de har många patienter nu i Linköping och därför erbjuder de väl långa för de flesta som bara kan köra den. Jag har BIM imorgon eller torsdag, vi gjorde ju en till insemination nu i januari (ostimulerad) och jag hoppades naturligtvis på den men nu känns det tyvärr som att den inte har fungerat. Så, jag börjar väl spraya i slutet av februari. 
    Du pållan, hur har det gått med dina sköldkörtelvärden? Vilken dos Levaxin tar du? Jag tar ju levaxin också, vilken tur att jag var lyhörd för mina symptom och gick till husläkaren. Men problemet är att min husläkare inte vet så mycket om hypotyreos och har lämnat över till mig att bestämma dosen..borde söka mig till en endokrinolog. Var går du?

Erica b; din nedreglering gick rätt bra eller hur? Jag är skraj för min...
    Hoppas att du har många fina äggblåsor!  

KRAM till alla!

• g l i m r a

Hej alla.. Väntar fortfarande på första besöket 9/3 känns som en evighet dit:( nån som kan berätta vad som händer första gången?

• pållan

FRU LILA: oj vad du måste ha varit lättstimulerad, det är ju jättebra! Håller med om att tunika är det bästa som finns just nu  

Erica b: hur har det gått idag?

Cathy: usch vad jobbigt att du drömde mardrömmar om behandlingen! Förstår att du är orolig inför nedregleringen, men för många går det jättebra. Håller tummarna för att du är en av dem som knappt känner av det! Fast allra mest håller jag så klart tummarna för att inseminationen lyckades. Jag tror, rent generellt, att oron innan är värre än själva behandlingen. I alla fall känns det så gör mig, jag är lika nojig inför varje steg i utredning och behandling - men när det väl är dags så har det alltid känts mycket bättre än vad jag förväntat mig. Mitt THS är ok nu, eller var i alla fall sist jag kollade. Jag tar 75 mg per dag, började på 50 mg. Vad tar du för dos? Vet inte hur jag ska göra i fortsättningen, jag tog proverna och började behandlingen på Sophiahemmet, men nu har jag ju avslutat behandlingen där. Jag behöver ju ta nya prover under ivf-behandlingen. Frågade RMC, men de tyckte att jag skulle gå till min vårdcentral. Min vårdcentral är jättedålig, så det känns inte särskilt tryggt. Funderar också på att gå till en endokrinolog, men vet inte var. 

g l i m r a: Vet hur det känns att gå och vänta... ganska slitsamt... Vid vårt första besök träffade vi en läkare och pratade igenom våra provsvar, vår diagnos och bestämde vad vi skulle göra för behandling, vilka mediciner jag skulle ta och gjorde upp en ungefärlig tidsplan. Sedan fick jag träffa en sjuksköterska som informerade mera i detalj om medicinerna och hur behandlingen går till. Om det hade varit länge sedan jag hade gjort ett VUL så hade jag också fått göra det. Snart är det den 9:e mars och din tur! 

Jag gjorde VUL idag, efter fyra sprutor. Jag hade 11 äggblåsor, 8 av dem på höger sida och 3 på vänster. Den största var 13 mm, flera stycken var 11 mm och den minsta var 6 mm. Slemhinnan var redan 8 mm. De tog blodprov också, men det skickas till RMC i Linköping, så jag får veta imorgon hur de tolkar det och hur jag ska göra med sprutor osv. Men jag skulle gissa att äggplock kommer att bli i början av nästa vecka, eller vad tror ni?

• Cathy

glimra; jag vet hur det känns att vänta, jag väntar ju på att kunna påbörja behandlingen. Tiden går nog fort ska du se! På vårt besök igår träffade vi en läkare, gick igenom provsvar men RMC hade redan bestämt sig för vilken behandling vi skulle göra. Samma sak med medicinen. Sedan beskrev läkaren hela ivf förloppet. Jag fick inte göra VUL, antagligen för att jag varit på VUL i samband med inseminationerna.

pållan; Toppen! Så många äggblåsor efter endast fyra sprutor! Jag gissar på ÄP senast på måndag. För om de växer 1-2mm per dag..och ska väl vara ca 20 när man plockar dem, eller? Jag fick ner mitt TSH värde (från 3 till 0.5) på 5 veckor. Tog först 50, sedan 75 och 100. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska ta och husläkaren kan tyvärr inte hjälpa..Har tänkt försökta boka tid hos endokrinologen på Sophiahemmet.

Svar på tråden rmc linköping - ivf