• Piggelin80

rmc linköping - ivf

Undrar om det är någon mer som ska göra IVF i Linköping? Ska själv påbörja mitt andra försök om ett par veckor. Jag o min man har försökt aktivt i två år och är oförklarligt barnlösa. Vi bor Jönköping men gör försöken i Linköping. Undrar om det är någon som vill följas åt?

• Svar på tråden rmc linköping - ivf
  • pållan

anlijoos: vad skönt att första besöket gick bra! Vilken läkare träffade ni? 20:e februari är ju jättesnart, härligt! 

Arona79: på 8 veckor gick mitt TSH värde ner från 4,0 till 2,7 och då tog jag bara 50 mg, så jag tror att du snabbt kommer få ner ditt! Sedan höjdes min dos till 75 mg, eftersom jag började med hormonsttimulering och ville få ner värdet ännu mera, men jag har inte tagit nåt nytt blodprov sedan dess eftersom jag bytte klinik. Jag måste ta tag i det snart... 

• Arona79

Tack för svaret =)
    Hoppas mitt värde oxå går ner så mycket..hihi tar ju lite större dos så det borde ju gå ner!
    Hoppas dina värden fortfarande ligger bra =O) när du tar tag i det Flört

• Nelia10
    Arona79 skrev 2011-02-10 20:49:23 följande:
    Vad skönt att höra att allt ordnade sig =)

Tack Solig Mitt TSH-Värde va 5,2 =( Ska ta 150 micorgram Levaxin nu. Vad trevligt att höra att det kan gå ganska snabbt att få ner värdet. Vad låg ditt värde på när du hade fått ner det?

Cathy Tack =) Längtar såååå till den 17:e!! Hi Hi

Kram Till Er ALLA
    TSH på 5,2 är ju ganska högt så vore jag dig skulle jag vänta med behandling tills det har sjunkit. Hormonerna man tar under IVF behandling gör ju att värdet stiger. Det bästa är om man kan få ner TSH till närmare 1 innan start.
    Oftast går det ju ner ganska så snabbt med Levaxin, men kan ju också ta några månader.
    Chanserna att lyckas är ju mycket större med ett stabilt TSH
    Läkarna på RMC har inte så stor koll på detta jag gick hos en specialtist på detta istället.
    Lycka till och hoppas du snabbt får ner ditt värde  
  • Nelia10
    anmaelli skrev 2011-02-10 20:26:42 följande:
    Då var första besöket avklarat och det känns jättebra!

Sambons spermier såg bra ut, men de var lite för få, 7 milj istället för 10 milj (tror jag det var?). Men sist så var de ännu färre och även endel slöa... så det var positivt och han blev glad ;) Verkade inte ens självklart att det är ICSI vi kommer att köra, utan det beror på hur spermieprovet blir när det väl gäller!

Vi ska köra långa metoden, det verkade som jag kunde få ha åsikter om det, men jag vill göra det som de tror mest på och hon sa att det var störst odds med den långa, så då vill jag inte chansa på korta även om jag säkerligen skulle må bättre genom den behandlingen.

Jag skulle ringa första mensdagen för att komma igång :) Vilket borde bli den 20 februari ungefär!! Iha. Hoppas du kommer igång snart också så vi kan följas åt!!
    Korta metoden har samma odds som den långa. Tror mest de säger att den långa är bättre bara för att det blir smidgare för dem
  • pållan
    Nelia10 skrev 2011-02-10 21:20:24 följande:
    Korta metoden har samma odds som den långa. Tror mest de säger att den långa är bättre bara för att det blir smidgare för dem
    Ja när vi var på vårt första läkarbesök i Linköping sa läkaren att oddsen var lika höga med korta och långa behandlingen, i alla fall med våra förutsättningar. Hon sa att det kunde skilja sig åt beroende på diagnos osv. Tror också att de främst vill att folk ska göra långa för att det är lättare för dem att planera då. 
    Nelia10 skrev 2011-02-10 21:18:26 följande:
    TSH på 5,2 är ju ganska högt så vore jag dig skulle jag vänta med behandling tills det har sjunkit. Hormonerna man tar under IVF behandling gör ju att värdet stiger. Det bästa är om man kan få ner TSH till närmare 1 innan start.
    Oftast går det ju ner ganska så snabbt med Levaxin, men kan ju också ta några månader.
    Läkarna på RMC har inte så stor koll på detta jag gick hos en specialtist på detta istället.
    Håller med om att de inte har vidare bra koll på TSH i Linköping. De har t  o m de gamla gränsvärdena - 3,5 - fast de egentligen har ändrats till 2,5. De tycker inte att jag behöver ta nya prover eftersom mitt värde gått ner till 2,7 medan Sophiahemmet, där jag gick förut, tycker att man ska ta nya blodprov var 8-10 vecka, särskilt under hormonbehandling och ännu oftare om man blir gravid, och att värdet bör ligga under 2,5 och gärna betydligt lägre än så. Så det är nog bra om du själv har lite koll på TSH-värdet också, Arona79. Fast jag tror att det kommer gå bra för dig att få ner det!  

• Arona79
    Tack för omtanken.
    Jag är nerreglerad sedan Juni-09 Tar Decapetyl sprutor en gång i månaden, så det kan vara en bidragande orsak till de höga värdena. Ja vi får hoppas det går ner, läkaren sa att om det inte gått ner så får vi skjuta på det  snyft snyft men man får ju tänka på hälsan i första hand!
  • g l i m r a

Anlijoos: va underbart att höra:) jag trodde man började spraya på dag 20-21?
    Vem fick du träffa? Vad fick du för intryck av dem?

• anmaelli

Hejsan allihop!
    Vi träffade Barbara, och vi var nöjda och tyckte hon lyssnade och tog sig tid för alla våra funderingar och undringar.

Jag tror på henne när hon säger att det är större odds med långa, men om det gäller för oss eller generellt vet jag inte!

Det kan ju vara som så att det är enklare för dem att planera med den långa metoden, men då betyder det ju att det också är enklare för oss som patienter att planera, vilket jag uppskattar mycket för jag är en kontroll och planeringsmänniska ut i fingerspetsarna. Mitt jobb kommer inte heller tillåta mig att vara borta hipp som happ då jag reser mycket i jobbet och behöver kunna planera. Jag tror det kommer nog bli bra det här... även om det säkert blir tufft på många sätt :)

Vi ska börja spraya på dag 21 så det blir ju inte förrän runt 13 mars (om nu mensen behagar dyka upp när jag tänkt att den ska det), men det kommer kännas som vi är igång såfort mensen börjar för då blir första samtalet till kliniken...

• pållan

anliijos: du har helt rätt i att långa metoden är lättare att planera också för patienten! Tycker själv att nackdelen med den korta är att man inte kan planera alls, men vet inte nästa steg förrän dagen innan. Jag är glad att jag har en förstående chef och ett jobb där man kan vara hyfsat flexibel. Låter som att långa metoden är helt rätt för er! Skönt att höra att Barbara också var bra, vi har bara träffat Elisabeth hittills.. 

• Nelia10
    pållan skrev 2011-02-10 21:30:21 följande:
    Ja när vi var på vårt första läkarbesök i Linköping sa läkaren att oddsen var lika höga med korta och långa behandlingen, i alla fall med våra förutsättningar. Hon sa att det kunde skilja sig åt beroende på diagnos osv. Tror också att de främst vill att folk ska göra långa för att det är lättare för dem att planera då. 
    Håller med om att de inte har vidare bra koll på TSH i Linköping. De har t  o m de gamla gränsvärdena - 3,5 - fast de egentligen har ändrats till 2,5. De tycker inte att jag behöver ta nya prover eftersom mitt värde gått ner till 2,7 medan Sophiahemmet, där jag gick förut, tycker att man ska ta nya blodprov var 8-10 vecka, särskilt under hormonbehandling och ännu oftare om man blir gravid, och att värdet bör ligga under 2,5 och gärna betydligt lägre än så. Så det är nog bra om du själv har lite koll på TSH-värdet också, Arona79. Fast jag tror att det kommer gå bra för dig att få ner det!  
    ja det är dåligt att de inte har bättre koll på TSH eftersom det är en vanlig anledning att inte lyckas. Det är väl under 2,0 som gäller tror jag, det ska ju inte vara över det när man är gravid för då kan man få missfall 
    Det gäller att man har koll själv  
Svar på tråden rmc linköping - ivf