• Piggelin80

rmc linköping - ivf

Undrar om det är någon mer som ska göra IVF i Linköping? Ska själv påbörja mitt andra försök om ett par veckor. Jag o min man har försökt aktivt i två år och är oförklarligt barnlösa. Vi bor Jönköping men gör försöken i Linköping. Undrar om det är någon som vill följas åt?

• Svar på tråden rmc linköping - ivf
  • Nelia10
    anmaelli skrev 2011-02-10 21:58:17 följande:
    Hejsan allihop!
    Vi träffade Barbara, och vi var nöjda och tyckte hon lyssnade och tog sig tid för alla våra funderingar och undringar.

Jag tror på henne när hon säger att det är större odds med långa, men om det gäller för oss eller generellt vet jag inte!

Det kan ju vara som så att det är enklare för dem att planera med den långa metoden, men då betyder det ju att det också är enklare för oss som patienter att planera, vilket jag uppskattar mycket för jag är en kontroll och planeringsmänniska ut i fingerspetsarna. Mitt jobb kommer inte heller tillåta mig att vara borta hipp som happ då jag reser mycket i jobbet och behöver kunna planera. Jag tror det kommer nog bli bra det här... även om det säkert blir tufft på många sätt :)

Vi ska börja spraya på dag 21 så det blir ju inte förrän runt 13 mars (om nu mensen behagar dyka upp när jag tänkt att den ska det), men det kommer kännas som vi är igång såfort mensen börjar för då blir första samtalet till kliniken...
    Då är det säkert så att de tror att ni har större chans med långa
  • FRU  LILA

Jag trodde knappt att RMC gjorde annat än långa. Efter vårt misslyckade försök undrade jag om man gör några förändringar i behandlingen men nej. Bara lägre sprutdos. Men sen om det ger samma resultat så spelar det ju ingen roll. Sen är det kanske skonsammare för kroppen med korta och alla är ju olika och reagerar olika. Om vi skulle få för oss att gå vidare när vi betalar själva kanske man kan få bestämma eller önska lite mer för behandlingen.

• g l i m r a

Anlijoos: ja kommer vara på dag 16 när ja åker upp måste jag vänta till nästa cykel då tror du?

• Cathy

Arona79; skojigt att du kan få börja redan i februari! Blir glad för din skull!
    TSH 5,2 är ganska högt. Jag trodde att man inte får påbörja behandling om man har så högt värde? 

Jag är dock lite fundersam kring hur olika de tänker i RMC, läkare emellan. Vi träffade Elisabeth och hon sa till mig att jag inte kan börja med lång metod på den här mensen som borde börja nu i veckan utan måste vänta. Medans andra läkare på RMC säger annat. 

Nelia10; jag har också fått för mig att den korta har lika bra odds som den långa, det är bara för planeringens skulle de vill att man kör långa för har de fullt när man ska sluta spraya så kan de låta en spraya ett antal dagar till. Problemet med långa för lite äldre som jag, 37, är att man kan bli alltför nedreglerad och då bildas det inga eller få äggblåsor när man väl börjar spruta. Men det var inte tal om på RMC..

Fördelen med långa är också att det bildas fler äggblåsor och då är ju chansen större att en av dem har ett toppägg! Jag har läst många artiklar som talar för den korta metoden eftersom man tror att den är lika bra. Den långa är den traditionella metoden och den korta användes tidigare bara för dem som fick dåligt utfall med den långa.

• Nelia10
    FRU LILA skrev 2011-02-11 08:11:55 följande:
    Jag trodde knappt att RMC gjorde annat än långa. Efter vårt misslyckade försök undrade jag om man gör några förändringar i behandlingen men nej. Bara lägre sprutdos. Men sen om det ger samma resultat så spelar det ju ingen roll. Sen är det kanske skonsammare för kroppen med korta och alla är ju olika och reagerar olika. Om vi skulle få för oss att gå vidare när vi betalar själva kanske man kan få bestämma eller önska lite mer för behandlingen.
    De privata klinkerna kör ju mer på korta metoden sen har de ju öppet alla dagar och det underlättar ju så man blir plockad på rätt dag
  • Nelia10
    Cathy skrev 2011-02-11 09:45:25 följande:
    Arona79; skojigt att du kan få börja redan i februari! Blir glad för din skull!
    TSH 5,2 är ganska högt. Jag trodde att man inte får påbörja behandling om man har så högt värde? 

Jag är dock lite fundersam kring hur olika de tänker i RMC, läkare emellan. Vi träffade Elisabeth och hon sa till mig att jag inte kan börja med lång metod på den här mensen som borde börja nu i veckan utan måste vänta. Medans andra läkare på RMC säger annat. 

Nelia10; jag har också fått för mig att den korta har lika bra odds som den långa, det är bara för planeringens skulle de vill att man kör långa för har de fullt när man ska sluta spraya så kan de låta en spraya ett antal dagar till. Problemet med långa för lite äldre som jag, 37, är att man kan bli alltför nedreglerad och då bildas det inga eller få äggblåsor när man väl börjar spruta. Men det var inte tal om på RMC..

Fördelen med långa är också att det bildas fler äggblåsor och då är ju chansen större att en av dem har ett toppägg! Jag har läst många artiklar som talar för den korta metoden eftersom man tror att den är lika bra. Den långa är den traditionella metoden och den korta användes tidigare bara för dem som fick dåligt utfall med den långa.
    Är man äldre så har jag fattat det som korta metoden är bättre.
    Jag tycker också att TSH på 5,2 är högt en del blir ju förbjudna att ens försöka skaffa barn då eftersom det är viktigt för fostret de första månaderna att det ligger rätt.
    Man vill ju lita på att läkarna ska ha koll på allt men känns inte så på RMC tyvärr Hörde om en som gjort utredning på RMC och då hade de glömt att kolla TSH de gjorde 2 behandlingar och gick vidare privat och då upptäckte de att hennes TSH var för högt, hon fick Levaxin och lyckades sen 
  • Cathy
    Nelia10 skrev 2011-02-11 10:51:54 följande:
    Är man äldre så har jag fattat det som korta metoden är bättre.
    Jag tycker också att TSH på 5,2 är högt en del blir ju förbjudna att ens försöka skaffa barn då eftersom det är viktigt för fostret de första månaderna att det ligger rätt.
    Man vill ju lita på att läkarna ska ha koll på allt men känns inte så på RMC tyvärr Hörde om en som gjort utredning på RMC och då hade de glömt att kolla TSH de gjorde 2 behandlingar och gick vidare privat och då upptäckte de att hennes TSH var för högt, hon fick Levaxin och lyckades sen 
    Det är precis vad jag också hört, att korta är bättre för äldre. Jag ser mig själv som lite äldre Glad.
    Nej, är det sant att det missat att kolla TSH på någon? Aj, aj aj, det var inte bra.

Det jag tycker är lite dåligt med RMC är att de inte har ÄP varje dag. Men hur menar du, är det skillnad att göra ÄP i långa versus korta metoden? När man väl kört igång med sprutorna så kan ju spruttiden vara samma för dem i korta som i långa metoden, eller? 
  • Nelia10
    Cathy skrev 2011-02-11 11:20:27 följande:
    Det är precis vad jag också hört, att korta är bättre för äldre. Jag ser mig själv som lite äldre Glad.
    Nej, är det sant att det missat att kolla TSH på någon? Aj, aj aj, det var inte bra.

Det jag tycker är lite dåligt med RMC är att de inte har ÄP varje dag. Men hur menar du, är det skillnad att göra ÄP i långa versus korta metoden? När man väl kört igång med sprutorna så kan ju spruttiden vara samma för dem i korta som i långa metoden, eller? 
    Långa styr de ju lite mer vilken dag man kan börja, det kan de ju inte göra med korta och eftersomd de inte gör ÄP på lördag och söndag måste det ju bli att man plockas på fel dag ibland, 
  • Cathy
    Nelia10 skrev 2011-02-11 11:31:19 följande:
    Långa styr de ju lite mer vilken dag man kan börja, det kan de ju inte göra med korta och eftersomd de inte gör ÄP på lördag och söndag måste det ju bli att man plockas på fel dag ibland, 
    Ja precis, med långa styr de vilken dag man börjar spruta men eftersom de inte kan riktigt veta hur många dagar man behöver spruta så undrar jag om det är någon skillnad i verkligheten? Man kan ju plockas på 'fel' dag även om man kör långa metoden, tror du inte det?
  • pållan

Hej tjejer! Här går det undan, på måndag blir det äggplock för oss! Var på VUL idag, nu hade jag 14 äggblåsor i varierande storlekar (från 21 mm till 7 mm) och slemhinnan var 13 mm.  Blodprovet jag tog i går visade höga värden, så vi ska vara på RMC redan kl 07.30 på måndag. Om allt går bra, om det finns ägg som blir befruktade, så blir det återförande på onsdag. Känns nästa lite overkligt! Håll tummarna för mig, det behövs, jag är ganska skakis

Svar på tråden rmc linköping - ivf