• Piggelin80

rmc linköping - ivf

Undrar om det är någon mer som ska göra IVF i Linköping? Ska själv påbörja mitt andra försök om ett par veckor. Jag o min man har försökt aktivt i två år och är oförklarligt barnlösa. Vi bor Jönköping men gör försöken i Linköping. Undrar om det är någon som vill följas åt?

• Svar på tråden rmc linköping - ivf
  • anmaelli

IH! Härlig känsla lindy01 :) då "smäller" det för dig imorgon?
    Hur känns det i magen nu och hur mår du?

För min egen del var jag på VUL idag. Det såg bra ut. hade ca 15 äggblåsor, den största var 10 mm. Verkade som det var helt normalt. Nu ska jag fortsätta spruta med samma dos (125 IE puregon) och göra nytt VUL på måndag. Blir troligen ÄP i slutet på nästa vecka skulle jag tippa. Ojoj!

En annan sak, har ni fått information om vd som gäller med alkohol nu under sputtiden? Jag har inga som helst tankar på att dricka mängder, men baa för att slippa spekulationer och frågor skulle jag vilja dricka lite nu till helgen då vi ska på ett litet galej... hur hade ni resonerat?

• lindy01

jahopp, 7 av mina 8 ägg blev befruktade och 4 av dom i toppkvalite!!! hurra! ett till mig,3 i frysen.
    jag mådde bra efter ET,dte onda från äp hade nästan gått bort,men så fort jag hade lämnat sjukhuset krampade det i hela buken, jag kunde känna hur det började lite (som efter ÄP) men sedan blev det så mycket att jag började svettas och inte kunde gå...så nu ligger jag här i hotellsängen och fortfarande har jag ont...hoppas det går över.
    har haft så svårt att göra nr 2 eftersom äggstockarna trycker på ändtarmen och gör ont,kanske är därför? ingen aning.
    har någon annan haft det såhär?

• Englali

Lindy 01: Grattis till ET och pyrena i frysen Jag känner igen mig i det du skriver, jag hade svårt att gå på toa över huvud taget, det krampade o värkte varje gång jag skulle kissa. Hade ju riktigt ont efter äp, det höll i sig under et och flera dagar där efter, jag kunde knappt gå och inga byxor passade för jag var så svullen. Men det blir bättre, nu är det en vecka sedan et, jag är på rd 7 och kommer i mina jeans igen

• Englali

Anlijoos: Jag hade helt klart stått över alkoholen!! Barbara pratade om just detta när vi var på infomöte att det kunde vara bra att stå över under spruttiden. Själv dricker jag så lite (ca1-2 glas rött/månad) så jag har faktiskt avstått alkohol helt sedan några veckor innan vi började beh. med nedregleringen. Antingen får du dricka alkoholfri variant, eller skylla på att du äter penicillin eller ngt, annars säga precis som det är. I våran närmaste umgängeskrets har dom vetat om vad vi kämpar med en längre tid så dom vet även om ivf-processen, har varit jätteskönt för vi har fått så mkt stöd och omtanke! Men återigen till alkoholen, det är nog bara ngt du själv kan bestämma vilket som känns mest rätt för dig/er i slutändan.

• Hjärtefröjd
    Englali skrev 2011-04-28 18:21:55 följande:
    Anlijoos: Jag hade helt klart stått över alkoholen!! Barbara pratade om just detta när vi var på infomöte att det kunde vara bra att stå över under spruttiden. Själv dricker jag så lite (ca1-2 glas rött/månad) så jag har faktiskt avstått alkohol helt sedan några veckor innan vi började beh. med nedregleringen. Antingen får du dricka alkoholfri variant, eller skylla på att du äter penicillin eller ngt, annars säga precis som det är. I våran närmaste umgängeskrets har dom vetat om vad vi kämpar med en längre tid så dom vet även om ivf-processen, har varit jätteskönt för vi har fått så mkt stöd och omtanke! Men återigen till alkoholen, det är nog bara ngt du själv kan bestämma vilket som känns mest rätt för dig/er i slutändan.
    Vad konstigt, till oss sa Barbara ingenting om att vi bör avstå från alkohol under sprutperioden. I informationsmaterialet står det bara att man ska undvika träning.

Nu kommer ju inte jag heller dricka några större mängder under sprutperioden, men jag tycker det är konstigt att ingen sa något om det.
  • Englali

Hon sa det när jag frågade., då pekade hon lite diskret med pennan över dom dagarna som jag var beräknad att spruta och sa ngt i stil med "Här under dessa dagar kan du ju undvika det om du vill" så det tog jag som att hon tyckre det var bra om jag avstod. Usch det låter som jag konsumerar massor, så är inte fallet utan frågan dök bara upp under infomötet när vi gick igenom pappret med alla frågor man fått svara på. Där va en med alkoholkonsumtion och då frågade jag. Det är väl ändå i slutändan helt upp till var och en men alkohol är ju inte direkt känt som ngt som förbättrar chanserna. Men en gång som i Anlijoos fall kan ju säkert inte skada.

• lindy01

tack englali, skönt att jag inte är ensam... känner mig något bättre nu, det är nog bara vila som gäller. lycka till med ruvandet!

• anmaelli

Okej, tack för era svar :)

Jag känner egentligen inte att jag behöver eller vill dricka, men jag vill heller inte att det ska börja spekuleras. Det är inte mina närmaste vänner så att berätta är heller inget alternativ. Jag dricker heller inga mängder så har inte haft anledning att fundera på det innan.

Jag skrev ett mail för att fråga... vill inte chansa. Man vill ju känna att man har gjort allt för att få det att funka liksom! Men jag tycker inte att ett glas rött eller två borde göra något! Jag ska berätta sen vad jag får för svar :)

• Cathy

Kan jag bara få flika in att en fertilitetsklinik utomlands har publicerat en artikel om alkohol under ivf behandling och avråder från att dricka. Undersökningen visar att par som avstått alkohol under ivf fått bättre resultat. Hur nu det går att mäta för det kan ju bero på så mycket annat om man lyckas eller ej...?

Svar på tråden rmc linköping - ivf