• Piggelin80

rmc linköping - ivf

Undrar om det är någon mer som ska göra IVF i Linköping? Ska själv påbörja mitt andra försök om ett par veckor. Jag o min man har försökt aktivt i två år och är oförklarligt barnlösa. Vi bor Jönköping men gör försöken i Linköping. Undrar om det är någon som vill följas åt?

• Svar på tråden rmc linköping - ivf
  • strössel

mg79:

Ni kommer dit och så får han lämna ett spermaprov du får gå in i ett rum där det finns plats för 5 par men det är skynken emellan. Du får byta om till sjukhuskläder som ligger på sängen. Där inne står en bricka med saft och en tablett du ska ta, dom kommer fråga om du vill ha en lugnande tablett oxå.  Sen kommer en sköterska och sätter in kanylen i armen. Sen hämtar dom er in i ett annat rum där du får väga dig och sen lägga dig i gyn stolen och din man sitter brevid. Där tvättar dom dig i underlivet, och sen görs ett ultraljud och sen får du smärtstillande i kanylen och sen börjar dom suga ut äggen. Sen lämnar ni rummet och lägger er i rummet där ni var från början och där vill dom att du ska ligga i ca 2 h och dom kommer och berättar hur många ägg det blev och hur din mans sperma prov var. Sen får ni åka hem.

Sen två dar senare så åker ni dit och får ligga i samma rum som ni låg i när ni plockade äggen. Men innan får ni gå in i ett rum där dom berättar hur många ägg som blev befruktade och om ni fick några till frysen. Du ska ha en fylld urinblåsa som underlättar när dom stoppar in ägget. Sen stoppar dom in ägget går på några minuter och känns ingenting och sen ligger du en halvtimma då du ska ha med dig en progesteron. Sen åker du hem.

• strössel

mg79 :

Glömde skriva din man måste följa med för om ni får ägg till frysen så ska ni skriva under papper den dagen ni sätter in ett ägg.

• mg79

Strössel: Tack!
    Dum fråga kanske, men vad är en progesteron? Låter bekant men kan inte placera det..  
    Sätter oss i bilen om en liiiten stund, håll tummarna för oss - Linköping here we come!

• strössel

Progesteron stimulerar livmoderslemhinnan att bli mottaglig för ägget och möjligöra att ägget kan inplantera i slemhinnan ett slidpiller man tar 3 ggr om dagen.

• strumpa
    strössel skrev 2010-10-03 10:40:29 följande:
    mg79:

Ni kommer dit och så får han lämna ett spermaprov du får gå in i ett rum där det finns plats för 5 par men det är skynken emellan. Du får byta om till sjukhuskläder som ligger på sängen. Där inne står en bricka med saft och en tablett du ska ta, dom kommer fråga om du vill ha en lugnande tablett oxå.  Sen kommer en sköterska och sätter in kanylen i armen. Sen hämtar dom er in i ett annat rum där du får väga dig och sen lägga dig i gyn stolen och din man sitter brevid. Där tvättar dom dig i underlivet, och sen görs ett ultraljud och sen får du smärtstillande i kanylen och sen börjar dom suga ut äggen. Sen lämnar ni rummet och lägger er i rummet där ni var från början och där vill dom att du ska ligga i ca 2 h och dom kommer och berättar hur många ägg det blev och hur din mans sperma prov var. Sen får ni åka hem.

Sen två dar senare så åker ni dit och får ligga i samma rum som ni låg i när ni plockade äggen. Men innan får ni gå in i ett rum där dom berättar hur många ägg som blev befruktade och om ni fick några till frysen. Du ska ha en fylld urinblåsa som underlättar när dom stoppar in ägget. Sen stoppar dom in ägget går på några minuter och känns ingenting och sen ligger du en halvtimma då du ska ha med dig en progesteron. Sen åker du hem.
    Tack för en utförlig beskrivning Strössel :) Jag har också undrat vad som händer ocj sker.
  • FRULILA

ja imorgon är det VUL och blodprov igen. Får se vad de säger om hur behandlingen ska vara framåt nu. Äggplock närmar sig. Drygt en vecka kvar kanske...Skrattande

• strumpa
    Ringde RMC idag och på fredag ska jag dit för blodprov och VUL, då har jag hunnit ta 3st sprutor. Vanligtvis ska man ha tagit 5st sprutor innan VUL men då skulle det infalla på söndag och då kunde man inte få någon tid. Jag är glad att de kollar mig redan på fredag istället för at vänta tills på månda, det är ju första gången och allt, vill ju inte bli överstimulerad.
  • FRULILA

Det gick bra idag och vi har fått tid för äggplockning på fredag 8/10 och insättning måndag 11/10.
    Vul gick bra och äggblåsorna hade växt till sig bra och var redan stora.
    Nu är det pirrigt som tusan. Mannen tycker det känns lite jobbigt och är nervös för sitt prov. Om inte det skulle vara bra att jag fått göra detta förjäves. Men det hoppas jag inte. Måste ju tro att allt blir bra och att jag är ruvare nästa veckaHjärta

• mg79

Hemma igen efter äggplock i Linköping. Blev otroligt bra bemött, själva ingreppet gick bra - gjorde inte alls speciellt ont, men fy tusan efteråt. Jag reagerade jättekonstigt, ont i magen och fruktansvärt illamående. Alla andra i samma rum verkade må fint och fick gå hem efter två timmar. Jag var kvar i Linköping till fyra i eftermiddags. Fick ligga med dropp sista 1½ h. De tre timmarna i bilen hem var en ren mardröm, spydde två gånger och lyckades tillslut somna en stund.

Håller tummarna för att det kommer att vara värt besväret, och att vi får åka tillbaka på onsdag, och att äggen sätter sig sen...

10 ägg utplockade... Glad

Svar på tråden rmc linköping - ivf