• Piggelin80

rmc linköping - ivf

Undrar om det är någon mer som ska göra IVF i Linköping? Ska själv påbörja mitt andra försök om ett par veckor. Jag o min man har försökt aktivt i två år och är oförklarligt barnlösa. Vi bor Jönköping men gör försöken i Linköping. Undrar om det är någon som vill följas åt?

• Svar på tråden rmc linköping - ivf
  • Pinglan73
    lisala skrev 2011-10-01 11:22:01 följande:
    Hej! 
    Ja det är fortfarande hon fick jag höra. Är hon bra? Konstigt att de sa första gången jag ringde RMC och efterfrågade någon pyskolog/beteendevetare etc. att de inte hade någon men att de kunde boka in mig på ett vanligt läkarbesök.. för att när jag sen ringer dagen efter och är förbannad får en remiss till Sydsjö direkt!! Ingenting flyter på inom vården, det är min erfarenhet!! 
    Jag hann aldrig utnyttja tiden då vi blev spontant gravida precis när vi fått tid. Visst är det tråkigt att behöva bli arg och förbannad för att få en tid, men utnyttja tiden nu och lägg inte energi på det mer. Önskar er all lycka och ge inte upp!
  • plask
    lisala skrev 2011-10-01 11:22:01 följande:
    Hej! 
    Ja det är fortfarande hon fick jag höra. Är hon bra? Konstigt att de sa första gången jag ringde RMC och efterfrågade någon pyskolog/beteendevetare etc. att de inte hade någon men att de kunde boka in mig på ett vanligt läkarbesök.. för att när jag sen ringer dagen efter och är förbannad får en remiss till Sydsjö direkt!! Ingenting flyter på inom vården, det är min erfarenhet!! 
    Vad var du förbannad för? Det var kanske ett missförstånd. Du fick ju en tid och då är väl allt bra.
    Håller med Diddi73, lägg inte energi på sådant.
  • lisala
    plask skrev 2011-10-02 10:53:32 följande:
    Vad var du förbannad för? Det var kanske ett missförstånd. Du fick ju en tid och då är väl allt bra.
    Håller med Diddi73, lägg inte energi på sådant.
    Jo jag var förbannad på att de sa att de inte hade någon jag kunde få prata med förutom en ny läkartid där vi skulle planera vidare IVF:er... Jag ville inte göra det utan få hjälp med att överhuvudtaget fortsätta leva... Att man hela tiden måste kämpa, skrika och gråta för att få rätt hjälp är påfrestande! Och jävligt irriterande. Missförstånd eller inte... 
    Men nu så verkar det ju flyta på så då ska jag försöka att inte slösa energi på det!
  • Jmelb

Jag blir lite ledsen på RMC för att nu har vi gjort våra 2 IVF försök och när man meddelar dom att försök inte lyckats så får man automatiskt inte träffa läkarna utan man kan endast få en telefontid..
    Men då vi inte längre har några landstingsfinansierade försök kvar så vill ju både jag och min man träffa läkaren för att diskutera hur vi kan gå vidare och vilken vidare hjälp bl.a de kan erbjuda eller hur vi kan gå vidare privat. Diskutera våra försök m.m. och hur stor chans vi har om vi fortsätter försöka..

Jag tycker att det är så konstigt att detta samtal inte "INGÅR" i behandlingsprocessen..
    visst kan jag prata med läkaren över telefon men oavsett om min man och jag diskuterat vad vi vill fråga så är det alltid bättre att båda får samma information än att en annan ska återberätta..

men alla kanske inte tycker och tänker som jag.??

• Hjärtefröjd

Melb: Jag håller verkligen med dig, jag tycker generellt att möjligheten till läkarkontakten är undermålig. Den enda jag har pratat med mellan våra behandlingar är sjuksköterskan på telefon...

• g l i m r a

Melb: det va de värsta jag hört. Vi har oxå gjort vårt sista nu och jag befarar att vi misslyckats, ska testa på fre o ja vill oxå prata med nån o få veta vad de tror ens chanser är o klart det är bättre o prata öga mot öga. Usch vilken jävla värld man är i som ofrivilligt barnlös, man är inte värd nåt känns det som:(( vad har ni för funderingar? Ja vet varken ut lr in. Kan inget om kliniker osv..

• körsbärspajen
    Jmelb skrev 2011-10-03 11:19:48 följande:
    Jag blir lite ledsen på RMC för att nu har vi gjort våra 2 IVF försök och när man meddelar dom att försök inte lyckats så får man automatiskt inte träffa läkarna utan man kan endast få en telefontid..
    Men då vi inte längre har några landstingsfinansierade försök kvar så vill ju både jag och min man träffa läkaren för att diskutera hur vi kan gå vidare och vilken vidare hjälp bl.a de kan erbjuda eller hur vi kan gå vidare privat. Diskutera våra försök m.m. och hur stor chans vi har om vi fortsätter försöka..

Jag tycker att det är så konstigt att detta samtal inte "INGÅR" i behandlingsprocessen..
    visst kan jag prata med läkaren över telefon men oavsett om min man och jag diskuterat vad vi vill fråga så är det alltid bättre att båda får samma information än att en annan ska återberätta..

Det bästa du kan göra är att ringa en privat klinik, oftast får du träffa en läkare där inom några veckor. Begär ut din journal från RMC så har du med dig den och sen får du bra hjälp och service. Förmodligen lite nya idéer hur ni kan göra för att uppnå bättre resultat.
    Lycka till  
  • Emsie83

Hur på måste man vara som patient?
    Jag inväntar spraystart men först måste jag komma på ytterligare info. Vad gör de då?

Hade en läkartid på tele i fredags där jag fick reda på att mitt amh inte är bra (vet sedan tidigare att fsh är högt).
    Jag är rädd att jag inte kommer att hinna göra en IVF innan vinterupphållet. Läkaren skulle försöka att boka in oss om de fick ett återbud.  Läkaren var mycket stressad och jag kände att jag inte fick komma till tals riktigt. Magkänslan säger mig att det känns inte riktigt bra. Behöver jag vänta på att de skickar hem en läkartid eller ska jag ringa igen? Borde vi inte kunnat bestämma det i tele?

Vad skulle du ha gjort?

It only takes one!
  • Cathy
    Jmelb skrev 2011-10-03 11:19:48 följande:

Jag förstår helt hur du menar! Efter misslyckade försök vill man gärna diskutera hur man kan gå vidare men läkarkontakten på RMC är minst sagt undermålig. Nu när vi kom till RMC för ÄP så ville jag ställa lite frågor om första försöket men eftersom vi nu hade en annan läkare sa hon att hon inte kan besvara mina frågor eftersom hon inte var med förra gången. Men allt borde ju stå skrivet i journalen!

Delvis pga av de här känns inte behandlingen som individuell på RMC..

Lycka till! Stor styrkekram
  • körsbärspajen
    Emsie83 skrev 2011-10-03 13:00:19 följande:
    Hur på måste man vara som patient?
    Jag inväntar spraystart men först måste jag komma på ytterligare info. Vad gör de då?

Hade en läkartid på tele i fredags där jag fick reda på att mitt amh inte är bra (vet sedan tidigare att fsh är högt).
    Jag är rädd att jag inte kommer att hinna göra en IVF innan vinterupphållet. Läkaren skulle försöka att boka in oss om de fick ett återbud.  Läkaren var mycket stressad och jag kände att jag inte fick komma till tals riktigt. Magkänslan säger mig att det känns inte riktigt bra. Behöver jag vänta på att de skickar hem en läkartid eller ska jag ringa igen? Borde vi inte kunnat bestämma det i tele?

Vad skulle du ha gjort?
    Hur lågt var ditt AMH?
    Ring igen! 
Svar på tråden rmc linköping - ivf