• Piggelin80

rmc linköping - ivf

Undrar om det är någon mer som ska göra IVF i Linköping? Ska själv påbörja mitt andra försök om ett par veckor. Jag o min man har försökt aktivt i två år och är oförklarligt barnlösa. Vi bor Jönköping men gör försöken i Linköping. Undrar om det är någon som vill följas åt?

• Svar på tråden rmc linköping - ivf
  • Hjärtefröjd
    Lila skrev 2012-01-09 20:20:35 följande:
    Hjärtans fröjd: Har du pratat med RMC nu denna vecka då du fått startbesked? Sa de något om det är fullt upp eller om det går att starta mest när det passar en menscykel? Jag är i valet och kvalet när jag ska höra av mig till dem för start. Jag vill nu men ändå inte då vi bara har ett i frysen. Är rädd att det inte klarar upptining. Min man tycker det är upp till mig då det påverkar mig mest och sen om det skulle bli aktuellt med helt ny IVF-behandling.
    Jag har pratat med RMC flera gånger idag och kör igång med vår andra IVF nu i veckan. Sköterskan sa att det var många ringde idag, men jag vet inte om de har fullbokat redan... det tror jag inte.

FET är nog ganska enkelt att planera in eftersom det tar så kort tid. Vi har fått göra det varje gång vi önskat utan att behöva vänta
  • ljusgläntan3030

Hjärtans fröjd - hur ställde de sig till prednisolon? Fick du dom att skriva ut det?

• Hjärtefröjd
    ljusgläntan3030 skrev 2012-01-09 22:14:25 följande:
    Hjärtans fröjd - hur ställde de sig till prednisolon? Fick du dom att skriva ut det?
    Eftersom man inte får prata med läkaren i telefon så kändes det meningslöst att fråga idag (sjuksköterskan har ju inga direkta befogenheter). Förra gången pratade jag med läkaren vid FET, men då var hon inte så villig... jag ska nog testa igen vid ÄP.
  • Lila

Vi har ett FET att kunna göra men sen om det blir fortsättning blir det att betala själv. Är den någon som har erfarenhet och fortsatt på RMC privat? Rekommenderas? Byta? Jag har varit nöjd med Linköping förutom en sköterska i telefonkontakter med medicinrådgivning efter kontroll, styrkor på sprutor och så men men..
     Linköping är ju närmast och det känns ju ändå som "lättare" om man kan använda det ordet.

• Hjärtefröjd
    Lila skrev 2012-01-10 13:42:33 följande:
    Vi har ett FET att kunna göra men sen om det blir fortsättning blir det att betala själv. Är den någon som har erfarenhet och fortsatt på RMC privat? Rekommenderas? Byta? Jag har varit nöjd med Linköping förutom en sköterska i telefonkontakter med medicinrådgivning efter kontroll, styrkor på sprutor och så men men..
     Linköping är ju närmast och det känns ju ändå som "lättare" om man kan använda det ordet.
    Vi skulle aldrig välja Linköping om vi betalade själva. Då skulle vi välja Falun, trots att det är längre att åka, eller möjligen CvL i Uppsala.

Vi är nöjda med Linköping utifrån förutsättningarna (dvs att det är "gratis" och att personalen är trevlig), men de är verkligen sjukt oflexibla när det gäller "alternativ" medicinering, de långtidsodlar inte och är helt ointresserade av att undersöka varför vi inte lyckas/får tidiga MF.
  • Hjärtefröjd
    Hjärtefröjd skrev 2012-01-10 15:10:30 följande:
    Vi skulle aldrig välja Linköping om vi betalade själva. Då skulle vi välja Falun, trots att det är längre att åka, eller möjligen CvL i Uppsala.

Vi är nöjda med Linköping utifrån förutsättningarna (dvs att det är "gratis" och att personalen är trevlig), men de är verkligen sjukt oflexibla när det gäller "alternativ" medicinering, de långtidsodlar inte och är helt ointresserade av att undersöka varför vi inte lyckas/får tidiga MF.
    Oj, nu lät jag verkligen jättenegativ... det är jag ju inte egentligen.

Men som sagt, jag tror det finns bättre alternativ än RMC, framförallt för oss med flera misslyckade försök i ryggen.
  • körsbärspajen
    Lila skrev 2012-01-10 13:42:33 följande:
    Ska du betala för försöken så hade jag valt en annan klinik
    Sen beror det ju på vad du vill testa...vill du prova blastocystodling hade jag vänt mig till Fertilitetscentrum i Göteborg och vill du fortsätta med 2 dagars så är ju cvl grymt bra på det Lycka till! 
  • Lila

inte negativ alls, bara sakligGlad
    Jag har varit inne och läst på andra klinikers hemsidor och försöker bilda mig en uppfattning. Har hört bra om både Falun och Uppsala. Dessa två har varit i tankarna också. Klart det blir dyrare med behandlingar, resor,övernattning och allt sånt men det kanske det är värt. Ska kolla mer. Jag är tacksam för rekommendationer. 

Jag har också frågat Linköping om det faktum att vi inte får så fint befruktade och inte många men de kan inte svara på det. Undrar om någon klinik kan det, kanske bara är så, naturen. Är inte villig att ge upp. Undrar om Linköping är mer tillmötesgående om man betalar själv?

• BlirSnart85
    Hjärtefröjd skrev 2012-01-09 16:45:59 följande:
    På torsdag!
    Lycka till!:)

Jag har tid för VUL 17:e, hoppas allt är okej då så att jag får börja spruta:)

Visst säger dom att det är ungefär 40% att lyckas vid varje försök? Tycker bara att jag hör om dom som inte lyckats..
  • körsbärspajen
    Lila skrev 2012-01-10 15:26:28 följande:
    inte negativ alls, bara sakligGlad
    Jag har varit inne och läst på andra klinikers hemsidor och försöker bilda mig en uppfattning. Har hört bra om både Falun och Uppsala. Dessa två har varit i tankarna också. Klart det blir dyrare med behandlingar, resor,övernattning och allt sånt men det kanske det är värt. Ska kolla mer. Jag är tacksam för rekommendationer. 

Jag har också frågat Linköping om det faktum att vi inte får så fint befruktade och inte många men de kan inte svara på det. Undrar om någon klinik kan det, kanske bara är så, naturen. Är inte villig att ge upp. Undrar om Linköping är mer tillmötesgående om man betalar själv?
    Många privata kliniker har ju förmånliga 3 pack om du gör på distans. FC tar 40000 kr och tror att CVL är billigare. Sen blir det kanske någon tusenlapp till din distansgyn om du inte måste göra massa vul
Svar på tråden rmc linköping - ivf