• Piggelin80

rmc linköping - ivf

Undrar om det är någon mer som ska göra IVF i Linköping? Ska själv påbörja mitt andra försök om ett par veckor. Jag o min man har försökt aktivt i två år och är oförklarligt barnlösa. Vi bor Jönköping men gör försöken i Linköping. Undrar om det är någon som vill följas åt?

• Svar på tråden rmc linköping - ivf
  • BlirSnart85
    Ylviz skrev 2011-11-23 12:26:58 följande:
    De sa till oss att de inte har någon kö men de är väldigt focuserade på sin jul och sommar stängning. När vi var där i augusti precis efter de hade haft sommarstängt började de prata om julstängt. Då funderade jag på om det hellre skulle vilja ha helårsstängt.
    Om du har mens den 13 de december och sen börjar spraya efter 3 veckor så skulle du börja med sprayen 2a januari och hålla på med den i ca 2 veckor och då hinner de säkert öppna i igen tills du ska komma på första ultraljudet och blodprov för att kunna börja med sprutorna. 
    Lycka till! 
    Tack för svaret! Det är ju inte så länge till januari ändå, ska jag nog klara av! Man har lärt sig att ha tålamod under dessa år.

Well, da får man försöka på egen hand i julen, sista chans!;)

Hur många försök har du gjord? Är det så att du ruvar nu? Lycka till isåfall;)
    Det blir snart, vi vet bara inte när..
  • Ylviz
    BlirSnart85 skrev 2011-11-23 13:23:20 följande:
    Tack för svaret! Det är ju inte så länge till januari ändå, ska jag nog klara av! Man har lärt sig att ha tålamod under dessa år.

Well, da får man försöka på egen hand i julen, sista chans!;)

Hur många försök har du gjord? Är det så att du ruvar nu? Lycka till isåfall;)
    Den månaden som man ska börja med sprayen får man inte försöka på egenhand så om du ska starta den 2a januari så får ni tyvärr inte försöka under julhelgen trots ägglossning eftersom sprayen kan skada fostret. 

Jag är på min första IVF och ruvar sedan i lördags

Om du tycker det går långsamt nu så är det inget mot hur det är att ruva... då går det i snigelfart... och då har jag ändå försökt att aktivera mig men det är svårt att tänka på något annat. 
  • Hjärtefröjd
    Ylviz skrev 2011-11-23 14:04:03 följande:
    Den månaden som man ska börja med sprayen får man inte försöka på egenhand så om du ska starta den 2a januari så får ni tyvärr inte försöka under julhelgen trots ägglossning eftersom sprayen kan skada fostret. 
    Fast det finns ingen väl egentligen ingen forskning som visar att sprayen kan skadar fostret?

Det finns ju en hel del här på FL som "av misstag" blivit gravida under sprayningen och ingen av dessa har vad jag vet blivit rekommenderade abort.

På janusinfo kan man söka och läsa om hur olika läkemedel påverkar fostret: www.janusinfo.se/gravreg/
  • körsbärspajen

Om du tycker det går långsamt nu så är det inget mot hur det är att ruva... då går det i snigelfart... och då har jag ändå försökt att aktivera mig men det är svårt att tänka på något annat. 
    Sprayen skadar inte alls fostret. Vet många som blivit gravida under sprayning
  • BlirSnart85

Vad roligt! Jag kan förstå hur långsamt tiden går, särskild när man vet att det faktiskt är ett befruktad ägg der inne som har den bästa förutsättningarna att fästa sig. Jag har svårt att hålla fingrarna från att grav.testa redan en vecka efter ägglossning i vanliga fall, fast det är ju inte lönt vid IVF. När har du fått test datum?
  • BlirSnart85
    körsbärspajen skrev 2011-11-23 15:08:30 följande:
    Sprayen skadar inte alls fostret. Vet många som blivit gravida under sprayning
    Hmm, jag kanske får läsa på lite om det där då! Det är ju jätteolika vilka rekommendationer man får, t.ex har man hört att om man använder progesteron kan det orsaka missbildning av penis om det är en pojke, fast ändå är det ju jätte många som får ta progesteron under graviditeten. Det finns säkert tillfällen där bebisen har missbildningar, fast ganska sällan. Och det är säkert så med sprayen också, eller?!

Känns ju inte som att man kommer börja använda kondom plötsligt, så om inte läkaren säger nej-nej, så kör vi på som vanligt;)
  • Ylviz

BlirSnart85:
    Hur gick det på RMC idag?

Vid ÄP fick vi ut 8 ägg, 7 befruktades, men bara ett var bra kvallitet dvs inga frysisar. Så de satte in det enda embryot som var kvar och i helgen fick jag plus på stickan.

Lycka till alla kämpare här inne!

• BlirSnart85

Stort grattis Ylviz!!!! Måste vara en härlig känsla!

Jo, det gick bra tycker jag. Gjorde ett VUL samt fick testa sprutan, sen gick vi igenom hela processen.. Skall bli spännande o se om gubben följer med in när det är dags för äggplock, han var nära att tuppa av bara när hon beskrev hur dom går till väga;) Men vet inte riktigt när vi får börja. Vi hoppas på förstkommande cykel (har BM nu till helgen), men lite osäkert eftersom dom prioriterar dom som redan gjort en behandling. Lite tråkigt att bli nekad, men vad skall man göra.

• LillaRäven
    BlirSnart85 skrev 2011-12-07 16:10:23 följande:
    Stort grattis Ylviz!!!! Måste vara en härlig känsla!

Jo, det gick bra tycker jag. Gjorde ett VUL samt fick testa sprutan, sen gick vi igenom hela processen.. Skall bli spännande o se om gubben följer med in när det är dags för äggplock, han var nära att tuppa av bara när hon beskrev hur dom går till väga;) Men vet inte riktigt när vi får börja. Vi hoppas på förstkommande cykel (har BM nu till helgen), men lite osäkert eftersom dom prioriterar dom som redan gjort en behandling. Lite tråkigt att bli nekad, men vad skall man göra.
    Vad menar du med att de prioriterar de som redan gjort en behandling?
  • BlirSnart85
    LillaRäven skrev 2011-12-07 17:46:16 följande:
    Vad menar du med att de prioriterar de som redan gjort en behandling?
    Dvs att om vi ska börja med behandlingen vid förstkommande cykel kommer vi börja spraya  ungefär 2:e januari, dom tyckte inte vi borde börja spraya före dom hade öppnat kliniken igen efter jullovet om det nu skulle hända något, eller om vi hade några frågor. Dom som tidigare gjort en behandling var mera vana vid hur det går till och derför prioriteras dom efter som det är så stort press efter semestern.
Svar på tråden rmc linköping - ivf