• Piggelin80

rmc linköping - ivf

Undrar om det är någon mer som ska göra IVF i Linköping? Ska själv påbörja mitt andra försök om ett par veckor. Jag o min man har försökt aktivt i två år och är oförklarligt barnlösa. Vi bor Jönköping men gör försöken i Linköping. Undrar om det är någon som vill följas åt?

• Svar på tråden rmc linköping - ivf
  • minime85
    Hjärtefröjd skrev 2012-08-20 22:43:14 följande:
    Vi gjorde sex IVF-försök (tre ET och tre FET) i Linköping under 2011/2012 utan att lyckas. Allt såg perfekt ut varje gång, och läkarna i Linköping menade att våra misslyckanden och tidiga missfall berodde på att embryona slutade dela sig efter återförandet.

Vi trodde inte riktigt på det och valde istället att åka till Aten för att genomgå en immunologisk utredning och behandling för att ta reda på om det kunde vara mitt immunförsvar som hindrade embryona från att fästa. 

Två veckor efter påbörjad behandling i Aten blev vi gravida naturligt och är nu i vecka 12.

Så underbart! Stort grattis! :) Är själv i v 18 efter IVF:et vi gjorde i maj på RMC :)
  • Hjärtefröjd
    Lillflickan skrev 2012-08-21 13:07:23 följande:
    Hmm... Hur fungerar en sån utredning/behandling och vad kostar det. Aten är en bit bort..
    Det är tyvärr inte helt gratis, men vi gjorde det istället för att bara köra vidare med fler IVF:er (som gissningsvis ändå inte hade funkat). Tror vi betalade kring 25 000 kr + resa och boende i Aten. 
  • Lillflickan

Ungefär samma som ett IVF alltså. Hur gör du med medicineringen sen? Får ni åka tillbaka ner?

• Hjärtefröjd
    Lillflickan skrev 2012-08-21 15:09:32 följande:
    Ungefär samma som ett IVF alltså. Hur gör du med medicineringen sen? Får ni åka tillbaka ner?
    Jag köpte alla läkemedel på plats i Aten och sen har jag fått tag på en sjuksköterska här hemma som hjälper mig att sätta droppet. Så det behövs bara en resa till Aten.
  • Hjärtefröjd
    Lillflickan skrev 2012-08-21 16:21:38 följande:
    Kanske kan vara värt att kolla på. Men vet du varför de inte gör det i Sverige?
    Tja, det kan man fråga sig, kanske för att svenska läkare tror att misslyckade IVF:er/tidiga missfall uteslutande beror på fel på embryot?
  • FineS
    Lillflickan skrev 2012-08-20 22:31:43 följande:
    Det blir ju privat efter ett fullt och ett FET i Linköping i vilket fall. Vi går nu på Karolinakliniken som är privat och i Falun för ägghanteringen. Hur många försök har ni gjort?
    Tråkigt att ni inte lyckats i Linköping. Du får gärna berätta hur det går i Falun och vad du tycker. Vi har också funderat om vi ska göra privatförsök där uppe. Vi har gjort 2 IVF, första FET nu i höst om dom överlever upptiningen (har två stycken i frysen). 
  • FineS
    Hjärtefröjd skrev 2012-08-20 22:43:14 följande:
    Vi gjorde sex IVF-försök (tre ET och tre FET) i Linköping under 2011/2012 utan att lyckas. Allt såg perfekt ut varje gång, och läkarna i Linköping menade att våra misslyckanden och tidiga missfall berodde på att embryona slutade dela sig efter återförandet.

Vi trodde inte riktigt på det och valde istället att åka till Aten för att genomgå en immunologisk utredning och behandling för att ta reda på om det kunde vara mitt immunförsvar som hindrade embryona från att fästa. 

Två veckor efter påbörjad behandling i Aten blev vi gravida naturligt och är nu i vecka 12.

GRATTIS, vad ni är värda det!!

Själv funderade jag om det var immunologin som störde till det för oss också, men efter vi påbörjat IVF så visar det sig att "skalet" på äggen är för hårda så sist gång blev det bättre resultat med icsi, och då undrar jag om det är så att min äggkvalite är kass bara...
Svar på tråden rmc linköping - ivf