• SilverEmma

Gillar du ordet "snippa"?

Nå?

Själv gillar jag det inte alls. Det känns inte naturligt att säga men det beror antagligen på att jag inte växt upp med det, vilket jag tror gäller för många i min generation. Men jag använder det ändå, för jag tror att det kommer bli naturligt när våra ungar är äldre & får barn själva. Men jag tror aldrig jag kommer vänja mig vid det.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?
  • Leiben

mig stör det att man tar pojkordet och gör det till ett tjejord. kan vi inte få ett eget utan påverkan?

• Coursell

Nej, jag gillar inte ordet. Tycker det låter förbaskat töntigt!

MEN, jag använder ordet med mina barn, då det tydligen är det ord som gäller nu och om de andra barnen pratar så vill inte jag vara orsak till att de inte förstår.

• Carro

Jag tänker bara på en såssnipa när jag hör ordet snippa, det är för likt..
    och som ngn annan skrev, det känns som att det är ett påhittat ord taget från snopp..
    Nä, det låter fruktansvärt!!

Det finns ju ett antal andra benämningar sen tidigare, varför dög inte dom?

• Majny

Älskar det! Det används med självklarhet av alla familjemedlemmar här hemma, samt på dagis och i bekantskapskretsen och jag tycker det är underbart att vi har fått ett lika självklart ord som snopp. Mig gör det inte så mycket att det liknar snopp. För barnen som inte vet nåt om ordets ursprung känns det nog mest naturligt att orden liknar varandra.

Och jag blir lycklig av att se min 2-åriga dotter peka på kvinnors underliv och glatt konstatera "du har en snippa där!". Det är så ickeladdat. Vagina låter i mina öron väldigt medicinskt och kliniskt, ungefär som penis. Dessutom har vagina för mig en mer begränsad innebörd, enbart slidan, medan jag uppfattar det som att snippa omfattar hela paketet så att säga.

Jag tycker det är som att det finns flera ord för t ex stjärt. Många barn kallar ju det rumpa istället. Snippa känns som ett mer barnigt ord för könet.

• Bling1975

Jag tycker det är strålande. Hade själv alltid problem med vad jag skulle kalla mitt egna kön när jag växte upp eftersom jag inte riktigt tyckte att det fanns något bra ord som jag var bekväm med. Snippa kanske inte är världens snyggaste val men det fyller för mig en viktig funktion och är helt likvärdigt snopp som alltid var enkelt och självklart att använda.

Stitch längtar efter Lilo
  • Millan83

Näe, det är fult fult och känns så himla konstruerat för att likna snopp.

Snopp och snippa, humle och dumle.

Hade nog hellre sett att ordet för det kvinnliga könsorganet var mer självständigt och inte påminde om den manliga motsvarigheten.

Östrogen - testosteron. Möhippa - svensexa! haha! 

Näe, fult ord! Det borde vara ett coolt ord som är bäst i världen! ;) 

• Vill inte ha barn

Nej, det låter för gulligt.

Jag använder bara fitta.

• Karlisa

Det är bra att det finns ett ord som sammanfattar hela "paketet" och låter likt pojkarnas motsvarighet. Ju enklare desto bättre. Jag tycker inte man ska krångla till det med massa omskrivningar, och på så vis antyda på att flickors kön är något mer komplicerat/konstigt/annorlunda än pojkarnas. Vi kommer att använda snopp/snippa till våra barn.

Har läst en del inlägg som tycker att snippa är ett namn på flickors kön, INTE kvinnors. Håller med. Både snopp och snippa låter barnsligt, vilket ju är poängen. Barns kön ska inte ha en sexuell koppling. När man sedan blir vuxen och börjar utforska sin egen sexualitet kan man ju kalla delarna vad man vill. Då pratar man kanske inte med sina föräldrar heller...  

• Vill inte ha barn

Kanske lite Off-Topic men när jag var liten kallade pappa mitt organ för "springa". Vet inte om han syftade på hela paketet eller själva urinhålet... det var iofs innan jag blev fertil.

Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?