Jag tycker det är sjukt bra att det numera finns ett ord som många använder! Som är lika oladdat och vardagligt för barn som ordet "snopp".
Ni som tycker att det ojämställt och att ordet snippa låter som en avklippt variant av en snopp... Det är ju inte som att ordet snopp historiskt sett bara betytt manligt könsorgan.
Enligt Svenska akademiens ordbok...
SNOPP= sv. dial. snopp, skare på ljus, ljusstump, penis, hjärtunge, hjärtegryn, fästman; jfr nor. dial. snupp, stump, litet stycke, d. dial. snup, kort stycke; till SNOPPA v.¹,
Det är ju inte som att pojkars könsorgan är en stump. Därför tycker jag inte det är värre att kalla snippan för snippa i vardagligt tal än att kalla snoppen för snopp. Sen kan det ju vara bra för barnet att lära sig de korrekta orden och anatomin samt snippans alla delar så småningom, men jag tycker det viktigaste är att barnet har möjlighet att prata om snippan med samma självklarhet som pojkar i alla tider pratat om snoppen, för under de år jag växte upp så var det ganska tabubelagt att prata snippa.Jag kommer ihåg att jag tyckte min kompis hade ett konstigt ord för den, framstjärt. Klart man kan kalla snippan för vad sjutton man vill, men fördelen med att alla använder ett ord är att alla fattar vad man menar!