• SilverEmma

Gillar du ordet "snippa"?

Nå?

Själv gillar jag det inte alls. Det känns inte naturligt att säga men det beror antagligen på att jag inte växt upp med det, vilket jag tror gäller för många i min generation. Men jag använder det ändå, för jag tror att det kommer bli naturligt när våra ungar är äldre & får barn själva. Men jag tror aldrig jag kommer vänja mig vid det.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?
  • Thalis

Förut tyckte jag att det var ett larvigt ord! Nu när min 2 åriga son säger det för att förklara skillnaden mellan pojkar och flickor så har det blivit en del av språkbruket här hemma och känns inte alls larvigt.

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Lingonflickan

Nej jag gillar inte det ordet och använder det inte heller.

Rör min familj och du släpper löst ett vilddjur!
  • Lingonflickan
    FruSen skrev 2010-07-27 16:47:12 följande:
    Nej, jag har väldigt svårt att vänja mig vd ordet. Men det kan ju bero på att jag är uppvuxen med frasen "jag snippar bara iväg till ICA" som min mamma säger jämt och ständigt.
    Rör min familj och du släpper löst ett vilddjur!
  • Towanda

Jag tycker det är sjukt bra att det numera finns ett ord som många använder! Som är lika oladdat och vardagligt för barn som ordet "snopp".

Ni som tycker att det ojämställt och att ordet snippa låter som en avklippt variant av en snopp... Det är ju inte som att ordet snopp historiskt sett bara betytt manligt könsorgan.

Enligt Svenska akademiens ordbok...

SNOPP= sv. dial. snopp, skare på ljus, ljusstump, penis, hjärtunge, hjärtegryn, fästman; jfr nor. dial. snupp, stump, litet stycke, d. dial. snup, kort stycke; till SNOPPA v.¹,

Det är ju inte som att pojkars könsorgan är en stump. Därför tycker jag inte det är värre att kalla snippan för snippa i vardagligt tal än att kalla snoppen för snopp. Sen kan det ju vara bra för barnet att lära sig de korrekta orden och anatomin samt snippans alla delar så småningom, men jag tycker det viktigaste är att barnet har möjlighet att prata om snippan med samma självklarhet som pojkar i alla tider pratat om snoppen, för under de år jag växte upp så var det ganska tabubelagt att prata snippa.Jag kommer ihåg att jag tyckte min kompis hade ett konstigt ord för den, framstjärt. Klart man kan kalla snippan för vad sjutton man vill, men fördelen med att alla använder ett ord är att alla fattar vad man menar!

• consious

Vi säger MUFF här hemma. Det duger bra!

Why is it that when we talk to God we're praying, but when God talks to us we're schizophrenic?
  • Marzenie o dziecko

Låter inte trevligt...jag brukar säga fjaset.

• hrm
    Towanda skrev 2010-07-27 18:41:16 följande:

Jag tycker det är sjukt bra att det numera finns ett ord som många använder! Som är lika oladdat och vardagligt för barn som ordet "snopp".

Ni som tycker att det ojämställt och att ordet snippa låter som en avklippt variant av en snopp... Det är ju inte som att ordet snopp historiskt sett bara betytt manligt könsorgan.

Enligt Svenska akademiens ordbok...

SNOPP= sv. dial. snopp, skare på ljus, ljusstump, penis, hjärtunge, hjärtegryn, fästman; jfr nor. dial. snupp, stump, litet stycke, d. dial. snup, kort stycke; till SNOPPA v.¹,

Det är ju inte som att pojkars könsorgan är en stump. Därför tycker jag inte det är värre att kalla snippan för snippa i vardagligt tal än att kalla snoppen för snopp. Sen kan det ju vara bra för barnet att lära sig de korrekta orden och anatomin samt snippans alla delar så småningom, men jag tycker det viktigaste är att barnet har möjlighet att prata om snippan med samma självklarhet som pojkar i alla tider pratat om snoppen, för under de år jag växte upp så var det ganska tabubelagt att prata snippa.Jag kommer ihåg att jag tyckte min kompis hade ett konstigt ord för den, framstjärt. Klart man kan kalla snippan för vad sjutton man vill, men fördelen med att alla använder ett ord är att alla fattar vad man menar!

Sen kommer ju snippa även till viss del av snipa, som är en båt. Och sedd utifrån har ju snippan lite den formen så det är ju inte fel. sv.wikipedia.org/wiki/Snipa
  • JosieJosie

Nej, gillar det inte alls. Tycker det låter vasst och otäckt. Men gillar idén med att även flickor ska ha ett neutralt namn på sitt kön.

• Faile

Ja, det är ett helt ok ord.
    Jag tycker inte att snopp eller penis låter speciellt vackert heller, men det är väl ingen som skulle få för sig att kalla barnens snopp för elefanten, myrsloken, framstjärten eller andra konstiga saker. Förstår då inte varför det är ok för flickor att tilldelas konstiga falska benämningar.

Sluta jiddra, börja trolla!
Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?