• SilverEmma

Gillar du ordet "snippa"?

Nå?

Själv gillar jag det inte alls. Det känns inte naturligt att säga men det beror antagligen på att jag inte växt upp med det, vilket jag tror gäller för många i min generation. Men jag använder det ändå, för jag tror att det kommer bli naturligt när våra ungar är äldre & får barn själva. Men jag tror aldrig jag kommer vänja mig vid det.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?
  • Mrs K
    CeeJay skrev 2010-07-27 21:03:08 följande:
    Ja, jag tycker det är helt ok. Inget konstigt, mest en massa bokstäver sammansatta och man vet vad det betyder. I början var det ovant, precis som alla andra "nya" ord men nu är det ingenting jag reflekterar över.

GAFFELTRUCK däremot är ett superfult ord
    Ja, du har rätt. Jag tror inte jag vill använda ordet gaffeltruck längre. I min familj ska vi kalla sådana för knofsar istället. Varför ska jag använda ord jag inte gillar? 
  • Thalis
    liten jordgubbe skrev 2010-07-27 22:46:14 följande:
    Gillar det inte men har börjat använda det av praktiska skäl....... Innan sa vi mufla, men det passade minsann inte på min dotters gamla dagis. Fick en ordentlig tillsägning av personalen att det faktiskt är snippa som gäller..... Orkade inte bry mig så nu är det snippa här hemma också.
    Vilken fräckhet!!! Det är ni föräldrar som väljer vad ni vill kalla slidan,vaginan,mufflan för!!
    Jag hade blivit oxtokig om sonens förskola hade sagt åt oss vad vi ska kalla bävern för!
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • noraa
    Mrs K skrev 2010-07-27 22:51:46 följande:
    Ja, du har rätt. Jag tror inte jag vill använda ordet gaffeltruck längre. I min familj ska vi kalla sådana för knofsar istället. Varför ska jag använda ord jag inte gillar? 
    Hahaha!

Jag tycker att snippa är superbra! Det är enkelt och neutralt och passar ihop med snopp. Superbra och superviktigt med ett bra ord att använda om flickors kön! Jag tror faktiskt att det är bra med ett ord som alla använder, att använda egna hitte-på ord som man själv tycker är gulligare eller ännu mer avsexualiserade hjälper säkert inte flickor att få ett avspänt förhållningssätt till sitt kön.

Jag har en pojke och han använder glatt snopp och snippa, precis som dom gör på dagis. Det är ju suveränt, då behöver inte jag sitta och hitta på egna konsitgheter att kalla hans tjejkompisars kön för.

Däremot skulle jag aldrig använda snippa eller snopp för att tala om vuxna människors kön, men för barn tycker ag att dom är utmärkta.
  • noraa
    snillis skrev 2010-07-27 20:43:24 följande:
    Nej, jag hatar det men använder det ändå eftersom både maken och de på dagis gör det. Det skulle bli så förvirrande om jag sa nåt annat.
    Varför hatar du det? Och vad skulle du föredra att säga?
  • liten jordgubbe
    Thalis skrev 2010-07-27 22:51:47 följande:
    Vilken fräckhet!!! Det är ni föräldrar som väljer vad ni vill kalla slidan,vaginan,mufflan för!!
    Jag hade blivit oxtokig om sonens förskola hade sagt åt oss vad vi ska kalla bävern för!
    Jo, blev galet arg i stunden men orkade som sagt inte bråka om en sån sak! 

Tii,hii... bävern gillade jag... lillebrors snopp har blivit tuppen här hemma då min dotters första kommentar när hon var med och bytte blöja var " varför har Hilding en tuppkam på snippan"  Skrattande
  • Miss Cee

Har vant mig.

Jag ogillade det till en början eftersom det är liksom tillverkat av ordet snopp, och det kändes rätt dassigt att kvinnor ska ha ännu en sak som är "ungefär som den manliga motsvarigheten men inte riktigt som det som är RÄTT".

Men jag har vant mig och är mycket positiv till ordet. Tycker att det är utmärkt att det kom ett nytt ord, som inte har några som helst associationer med sig i bagaget, utan är fullständigt neutralt. Ingen behöver bli röd om kinderna när man använder ordet, för ingen har - som sagt- vuxit upp med det osv.

Det behövdes ett nytt neutralt namn som är lättanvänt i vardagligt tal och det tycker jag att man lyckats perfekt med.

• Mumselumsan

Jag röstade ja. Tycker att det är ett ganska oladdat ord och har ingenting emot det. Jämfört med pulla, murvla, smurfa och allt jag hört så tycker jag att snippa är mer likställt med snopp som vi alla (tror jag) använder för pojkarnas könsorgan. Snopp var säkert omdiskuterat när det kom men är inget vi tycker är direkt konstigt idag så jag tror att vi vänjer oss vid snippa med

• högbergarna

Nope jag gillar det inte. Vet inte om jag kommer vänja mig men jag hoppas det för det e ju jäkligt jobbigt att känna agg mot ett ord som är vedertaget! Sonens snopp är poppen... å jag vet inte varför. Fast han vet att det heter snopp... Har ingen dotter och har inte pratat med sonen 2 år om att tjejer har något annat än snopp... När den dagen kommer får jag väl säga att folk kallar det för snippan. BLÖ!

• jebba

Hemma använder vi ordet Skrutta. Vi har tre barn och i förskolan får barnen lära sig att använda Snippa och i skolan Muff. Tycker det är strålande att de redan har tre ord för att béskriva sitt könsorgan  

Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?