• SilverEmma

Gillar du ordet "snippa"?

Nå?

Själv gillar jag det inte alls. Det känns inte naturligt att säga men det beror antagligen på att jag inte växt upp med det, vilket jag tror gäller för många i min generation. Men jag använder det ändå, för jag tror att det kommer bli naturligt när våra ungar är äldre & får barn själva. Men jag tror aldrig jag kommer vänja mig vid det.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?
  • EnHusMus

Nope, båda könen är vad de är. Här blir de inga "låtsasord" eller vad man ska kalla det. Sen får dagis och ni övriga tycka vad ni vill. En kroppsdel är vad de är... Ska vi inte börja kalla baken, skjärten, rumpan för något helt annat också?? Någon kan ta illa upp...

* ~ Linnéa - 07.12.07 ~ *
  • Myrongen

Gillade inte först men har vant mig. Nu tycker jag det är superbra & naturligt att använda när jag pratar med barn/om barn. Det viktiga är att det äntligen finns ett ord som är gångbart "överallt" & som förhoppningsvis kommer växa med våra barn naturligt.

Nåt jag spyr på är däremot framstjärt (jag har inte två rövar), kissen/kissimurra (bara för att kissa med, inget annat snusk) eller bäver/missen/etc (det är inte fråga om ett husdjur). Och såklart fitta som jag inte fattar hur vissa vulgo-päron har mage att använda.

När jag var liten sa min mamma mutta vilket jag idag bara tänker på den där raggarlåten "...mutta spricka...pengar tillbaka..." (nånting osmakligt) när jag hör.

• dumleklubben

Tycker inte alls om det ordet, det låter ju som om kvinnans kön skulle vara en slags dålig version av snoppen. Jag tycker faktiskt det finaste ordet för det kvinnliga könet är "fitta", särskilt om man tänker på  vad ordet betyder från början: "våt kulle".

• Dr Mupp

Jag tycker det är ett kanonord. Tycler det är bra att snopp och snippa passar så bra ihop. För då blir det liksom samma grej fast lite annorlunda.

• Faile
    EnHusMus skrev 2010-07-28 00:12:15 följande:
    Nope, båda könen är vad de är. Här blir de inga "låtsasord" eller vad man ska kalla det. Sen får dagis och ni övriga tycka vad ni vill. En kroppsdel är vad de är... Ska vi inte börja kalla baken, skjärten, rumpan för något helt annat också?? Någon kan ta illa upp...
    Och vad menar du att det faktiskt heter då? Som inte är ett låtsasord?
    Hönan, muffen, bävern, framstjärten eller något annat "riktigt" ord?

Jag tycker det är helt rätt att förskolepersonal rättar föräldrarna. Det skulle de ju göra om någon lärde sina barn att killens underliv heter trumpeten eller snoken, eller om man envisades med att säga att huvud egentligen heter kålrot.
    Sedan är det ju en sak att lära sig det rätta i förskolan/skolan och sedan ha andra benämningar på saker och ting hemma. Även om jag inte förstår meningen med att krångla till saker för ungarna men men...
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • TyskMamma

Det är i allafall grymt mycket bättre än ord som "framstjärt" "pulla" o.s.v.

• snillis
    noraa skrev 2010-07-27 23:00:43 följande:
    snillis skrev 2010-07-27 20:43:24 följande:
    Nej, jag hatar det men använder det ändå eftersom både maken och de på dagis gör det. Det skulle bli så förvirrande om jag sa nåt annat.
    Varför hatar du det? Och vad skulle du föredra att säga?
    Hatar och hatar.
    Jag ogillar det skarpt i allafall - vet faktiskt inte varför mer än att det är FULT. Och att det är så anpassat till snoppen. Precis som allt annat i världen skall det som har med tjejer att göra relateras till det som har med killar att göra. Varför liksom?
    Jag själv säger kissen (inte som i kissen - katten - utan med betoning på i:et) men det gillar inte maken.
    Jaja, det är inte så viktigt men som sagt, jag gillar det inte.
  • Lingonflickan
    Faile skrev 2010-07-28 07:25:39 följande:
    Och vad menar du att det faktiskt heter då? Som inte är ett låtsasord?
    Hönan, muffen, bävern, framstjärten eller något annat "riktigt" ord?

Jag tycker det är helt rätt att förskolepersonal rättar föräldrarna. Det skulle de ju göra om någon lärde sina barn att killens underliv heter trumpeten eller snoken, eller om man envisades med att säga att huvud egentligen heter kålrot.
    Sedan är det ju en sak att lära sig det rätta i förskolan/skolan och sedan ha andra benämningar på saker och ting hemma. Även om jag inte förstår meningen med att krångla till saker för ungarna men men...
    Och om nån säger snutten då, vet de som gör det, ska de också "rättas"??
    Rör min familj och du släpper löst ett vilddjur!
Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?