• SilverEmma

Gillar du ordet "snippa"?

Nå?

Själv gillar jag det inte alls. Det känns inte naturligt att säga men det beror antagligen på att jag inte växt upp med det, vilket jag tror gäller för många i min generation. Men jag använder det ändå, för jag tror att det kommer bli naturligt när våra ungar är äldre & får barn själva. Men jag tror aldrig jag kommer vänja mig vid det.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?
  • TheCoopers
    lilla mej skrev 2010-07-31 14:55:31 följande:
    klart inte, men ser inte nagot fel med att ha ett barnvanligt ord for det anda, jag kan inte komma pa nagot annat som skulle kannas ok att saga till en 1aring. kanns snuskigt att anvanda vuxen ord till ett barn, anvader det ju inte ens till mig sjalv. Sa du kallar ditt barns for stjart?
    Neej vi säger puppan , det var hennes syster som började när hon var liten och vi har bara fortsatt . Ingen av mina barn har haft några problem med att göra sig förstådda . Inte för att de ofta måste använda ordet .. men när de gör det är det inget problem .

Min dotter sa tom puppan när vi var på sjukhuset och kollade hennes uvi och läkaren förstod direkt . Krävs inget geni för det
    I'm the me I choose to be ...
  • TheCoopers
    Pyris skrev 2010-07-31 16:09:05 följande:
    Det ska inte behöva vara pinsamt. Det är väl inte pinsamt att peka på sitt öra?
    Ett barn brukar peka när dom har ont någonstans.
    Precis ..barn lägger inte värderingar i ord , det fixar vi vuxna åt dem .
    Barn är inte komplicerade , vi vuxna gör saker komplicerade .

I'm the me I choose to be ...
  • Trollet Ludenben

Nej, det låter asfult. Har bara söner så har inte behövt använda det ordet. Säger muff eller mus för egen del. Snippa kommer av mig aldrig att bli ett accepterat ord.

Älskade ungar
  • Rödnäbba
    Pyris skrev 2010-07-31 16:09:05 följande:
    Det ska inte behöva vara pinsamt. Det är väl inte pinsamt att peka på sitt öra?
    Ett barn brukar peka när dom har ont någonstans.
    Det var det där med hönan som var det pinsamma...
  • Rödnäbba
    sys skrev 2010-07-31 16:28:49 följande:
    Men jag tror inte att det blir pinsamt om inte vi "så kallade" vuxna gör situationen pinsam. Små barn har inga problem med att benämna saker med vad de faktiskt heter. Det är vi inskränkta vuxna som inte kan benämna rätt.
    eh, ja, precis...vissa av oss i alla fall.
  • charlie00

Det är ett vanligt svenskt ord. Varför orka störa sig på svenska ord? Ogillar du ord som  krusbärspaj också?

• pingel

Jag tycker att snippa är ett kanonord just i barnsammanhang, för att det känns neutralt (utan fokus på de olika delarna/funktionerna, och inte alls laddat) och för att det är så pass allmänt vedertaget, till skillnad från många andra varianter.

Jag själv fick lära mig att det hette kissen (alltså med betoning på kiss, det man kissar med) och det var väl okej när man var riktigt liten men sedan var det några år där innan puberteten när jag inte hade någon aning om vad jag skulle kalla eländet för i dagligt tal eftersom "kissen" kändes väldigt barnsligt medan jag aldrig heller hade anledning att prata om de inre delarna (vagina o s v), även om jag visste vad de hette. Det blev mest "underlivet" då eller "där nere" eller "mellan benen", vilket ju inte alls låter bra tycker jag även om det visst gick att göra sig förstådd ändå. Jag saknade verkligen ett bra ord som var lika enkelt, självklart, icke-kliniskt och odramatiskt att säga som "snopp". Minns att jag en gång trillade av en för stor cykel sådär i tioårsåldern rakt ner på ramen och tyckte det var jättepinsamt att förklara för mina föräldrar var jag slagit mig, just för att jag inte hade något bra ord. Öh, mitt på där nere, i underlivet, öhh...

Nu när jag själv är mamma lär jag därför min son att det heter snippa. Pojkar har snopp, flickor har snippa. Att orden påminner om varandra tycker jag är en bonus i sammanhanget. Känns också bra att säga att flickor faktiskt HAR något, alltså inte bara "inte har snopp". Snopp och snippa känns likvärdigt och bra, tycker jag.

• Denebola
    sys skrev 2010-07-31 14:09:21 följande:
    Tack för alla trevliga påhopp, känns jättebra att skriva i forumen på Familjeliv! Yay!

Min personliga åsikt är att jag inte använder snippa.

Så jag slår ett slag för vulva. Är ett riktigt vackert ord utan någon som helst dålig klang! 
    Var är påhoppen? Du har fått höra motargument, men har någon sagt att du är dum i huvudet? Nej.

Vulva är ett bra ord, men rör enbart delarna på utsidan (alltså inbegrips inte vaginan mm).
  • Denebola
    Pyris skrev 2010-07-31 15:35:04 följande:
    Om en vuxen inte förstår mufselufsan, kissen, hönan eller vulvan så är det allvarligt något som är väldigt konstigt.

Det är ju just det som är grejjen att en flicka ska kunna peka på sitt underliv och säga att jag slog mig där, eller vilket ord dom nu vill använda utan att känna sig besvärade av det, precis som om dom slog i sitt huvud eller rumpan (röven, baken, arslet) och det är VI föräldrar som ska lära dom att kunna göra det och inte tro att sätter man ett gulligt (?) litet ord istället så ordnar sig allting. Larvigt.
    Och varför tror ni det skulle vara mindre besvärat för pojkar än flickor, att behöva peka eller visa, bara för att det finns snopp (och miljoner synonymer för det med). Det är ju hur vi väljer att prata med våra barn om deras underliv. Sen vilket namn dom använder spelar mindre roll, anser jag iallafall.
    Det är skillnad på namn och "smeknamn". Finns det inget "riktigt" namn så kanske flickan inte vet vad hon ska säga när det är en "viktig" situation. Kvinnokönet ska inte vara "det onämnbara" som kallas ditten och datten i brist på annat, det ska vara något med ett bra namn. Som man kan kalla flera saker, för all del. Men det ska alltid ha ett bra namn.
  • Denebola
    pingel skrev 2010-07-31 18:43:35 följande:
    Jag tycker att snippa är ett kanonord just i barnsammanhang, för att det känns neutralt (utan fokus på de olika delarna/funktionerna, och inte alls laddat) och för att det är så pass allmänt vedertaget, till skillnad från många andra varianter.

Jag själv fick lära mig att det hette kissen (alltså med betoning på kiss, det man kissar med) och det var väl okej när man var riktigt liten men sedan var det några år där innan puberteten när jag inte hade någon aning om vad jag skulle kalla eländet för i dagligt tal eftersom "kissen" kändes väldigt barnsligt medan jag aldrig heller hade anledning att prata om de inre delarna (vagina o s v), även om jag visste vad de hette. Det blev mest "underlivet" då eller "där nere" eller "mellan benen", vilket ju inte alls låter bra tycker jag även om det visst gick att göra sig förstådd ändå. Jag saknade verkligen ett bra ord som var lika enkelt, självklart, icke-kliniskt och odramatiskt att säga som "snopp". Minns att jag en gång trillade av en för stor cykel sådär i tioårsåldern rakt ner på ramen och tyckte det var jättepinsamt att förklara för mina föräldrar var jag slagit mig, just för att jag inte hade något bra ord. Öh, mitt på där nere, i underlivet, öhh...

Nu när jag själv är mamma lär jag därför min son att det heter snippa. Pojkar har snopp, flickor har snippa. Att orden påminner om varandra tycker jag är en bonus i sammanhanget. Känns också bra att säga att flickor faktiskt HAR något, alltså inte bara "inte har snopp". Snopp och snippa känns likvärdigt och bra, tycker jag.
    Det är exakt samma som jag har varit med om. Och jag vill att dagens unga flickor så lång som möjligt ska slippa vara med om samma känsla och förvirrning.

"Där nere" mfl är ju också icke-ord för det onämnbara.
  • Pyris
    Denebola skrev 2010-07-31 19:27:06 följande:
    Det är skillnad på namn och "smeknamn". Finns det inget "riktigt" namn så kanske flickan inte vet vad hon ska säga när det är en "viktig" situation. Kvinnokönet ska inte vara "det onämnbara" som kallas ditten och datten i brist på annat, det ska vara något med ett bra namn. Som man kan kalla flera saker, för all del. Men det ska alltid ha ett bra namn.
    Ja.. ett bra namn var det ja.
  • Rödnäbba
    charlie00 skrev 2010-07-31 18:36:27 följande:
    Det är ett vanligt svenskt ord. Varför orka störa sig på svenska ord? Ogillar du ord som  krusbärspaj också?
  • Denebola
    Pyris skrev 2010-07-31 19:52:48 följande:
    Ja.. ett bra namn var det ja.
    Men exakt vad är det som är fel på snippa? Vad är dåligt med det? Mer än ovana?
  • Pyris

Det är otroligt fult och larvigt namn, tycker jag. Det känns lika pinsamt att säga snippa som att säga fitta, för mig.
    Det stämmer inte för mig helt enkelt. När jag hör ordet snippa tänker jag automatiskt på en såssnipa eller en båt, det vill jag inte göra.
    Jag respekterar att andra använder sig av det, men jag tänker aldrig göra det.

• Lisen06

Jag skulle aldrig få för mig att säga Snippa, jag kallar det själv mus o det säger jag till ungarna oxå. Varför göra det så märkvärdigt.

• Denebola
    Pyris skrev 2010-07-31 20:44:33 följande:

Det är otroligt fult och larvigt namn, tycker jag. Det känns lika pinsamt att säga snippa som att säga fitta, för mig.
    Det stämmer inte för mig helt enkelt. När jag hör ordet snippa tänker jag automatiskt på en såssnipa eller en båt, det vill jag inte göra.
    Jag respekterar att andra använder sig av det, men jag tänker aldrig göra det.

Jag kan förstå dig till viss del. Jag var själv lite tveksam till ordet i början, men när jag började fundera över vilka oerhörda fördelar ordet innebär så blev jag helsåld på det.

Samma sak med ordet hen, i början tänkte jag på engelska hönor men sen insåg jag att det fyller en tom plats i språket och att det är ett väldigt viktigt ord. Nu gillar jag det skarpt.

Min mening är inte att tvinga någon att använda ett visst ord, men jag vill påpeka att man kan "bestämma sig" för att "gilla" ett ord och på så sätt vänja sig vid det och få det att funka för en själv.
  • Pyris
    Denebola skrev 2010-07-31 21:00:10 följande:
    Jag kan förstå dig till viss del. Jag var själv lite tveksam till ordet i början, men när jag började fundera över vilka oerhörda fördelar ordet innebär så blev jag helsåld på det.

Samma sak med ordet hen, i början tänkte jag på engelska hönor men sen insåg jag att det fyller en tom plats i språket och att det är ett väldigt viktigt ord. Nu gillar jag det skarpt.

Min mening är inte att tvinga någon att använda ett visst ord, men jag vill påpeka att man kan "bestämma sig" för att "gilla" ett ord och på så sätt vänja sig vid det och få det att funka för en själv.
    Absolut kan säkert det. Men jag ser ingen mening med det faktiskt. Jag tror inte det hänger på ordet att våra barn ska kunna prata om sitt underliv ogenerat.
    Jag är inte den som är den, jag kan gärna ställa om mig om jag ser att det fyller en mening. Men vissa saker gör inte det. Samma med dagis/förskola. Jag säger dagis och kommer troligtvis alltid säga dagis. Jag nervärderar inte pedagogernas jobb för att jag säger dagis, men för mig är det just en plats jag lämnar mitt barn så att någon kan passa det medans jag måste jobba. Det är inte mer än så. För mig är det absolut ingen förskola.
    Mina barn är upplysa om att ordet snippa existerar, det informerade jag dom om när jag lärde mig ordet här inne, så att inte dom skulle bli ställda om någon började prata om snippa.
  • Denebola
    Pyris skrev 2010-07-31 21:20:59 följande:
    Absolut kan säkert det. Men jag ser ingen mening med det faktiskt. Jag tror inte det hänger på ordet att våra barn ska kunna prata om sitt underliv ogenerat.
    Jag är inte den som är den, jag kan gärna ställa om mig om jag ser att det fyller en mening. Men vissa saker gör inte det. Samma med dagis/förskola. Jag säger dagis och kommer troligtvis alltid säga dagis. Jag nervärderar inte pedagogernas jobb för att jag säger dagis, men för mig är det just en plats jag lämnar mitt barn så att någon kan passa det medans jag måste jobba. Det är inte mer än så. För mig är det absolut ingen förskola.
    Mina barn är upplysa om att ordet snippa existerar, det informerade jag dom om när jag lärde mig ordet här inne, så att inte dom skulle bli ställda om någon började prata om snippa.
    Nej, det viktigaste är ju självklart inställningen. Humhummar man kring könet även om man kallar det snippan så är det nog så illa. För min del är dock ett neutralt och bra ord en del i inställningen, däremed inte sagt att man inte kan ha en bra inställning utan ordet snippa. Jag tycker att det är bra att du har lärt dina barn ordet "för kännedom", även om du inte vill använda det själv.
Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?