• SilverEmma

Gillar du ordet "snippa"?

Nå?

Själv gillar jag det inte alls. Det känns inte naturligt att säga men det beror antagligen på att jag inte växt upp med det, vilket jag tror gäller för många i min generation. Men jag använder det ändå, för jag tror att det kommer bli naturligt när våra ungar är äldre & får barn själva. Men jag tror aldrig jag kommer vänja mig vid det.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?
  • Rosa socka

Jag håller på att vänja mig för fullt vid de ordet, jag har en son och enda ordet/namnet för det manliga könet som jag kan använda är snopp. Kuk är ett ord som jag har svårt för att använda och penis låter för kliniskt, resten av dessa Petter-Niklas namnen är för löjliga så det är snopp helt enkelt.
    Därför tycker jag att snippa är så bra, snopp och snippa. Perfekt.

Så jag skriver snippan om mitt egna kön också bara för att vänja mig men annars säger jag musen för även fitta är ett ord jag har svårt för att säga.

• Spartacus

jag använder mig av snippa för det är det som används på dagis och det enda som akn likställas med snopp som något asexuellt. men helt bekväm med det är jag inte ännu, jag övar!

• Em00

Jag kan inte ta en person som säger snippa, på allvar. Dom sjunker faktiskt i mina ögon.

• Malin o Henke

Nej.. Jag har aldrig gillat det ordet o kommer aldrig att vänja mig.. Gillar inte heller Snäckan o Pullan.. Låter så tillgjort..
    Vet iofs inte vad jag skulle kalla mina ev framtida flickors kön heller..
    Jag växte upp med orden : Framstjärt och/eller Lillstjärt.. Vet inte om jag gillar det heller..
    Vad är det för fel på Slida?? Det finns ju ett ord för det, så varför används inte det??

*Längtar till nästa PLUS!!!! O då SKA det gå!!!!*
  • Malin o Henke

Glömde.. Kissen o Kissekotten är ju andra ord som jag använt om mitt eget kön när jag blev lite äldre.. Nu säger jag musen..

*Längtar till nästa PLUS!!!! O då SKA det gå!!!!*
  • IdaVasterflo

bättre än puppa i alla fall. Det om något låter groteskt tycker jag! 

• Denebola

Ordet snippa är inte nödvändigtvis konstruerat för att likna ordet snopp, basånivet:

www.spraktidningen.se/art.lasso

Själv tycker jag att ordet är utomordentligt bra. Det tog mig lite tid att vänja mig, men så är det väl med det mesta som är nytt. Snippa fyller en tom plats i språket så jag bestämde mig för att det var bra och började använda det.

• Queenie70

Att det kallas just snippa är helt irrelenvant för mig.  Hade kunnat heta. Kuckelimuck. Pirrepurr eller va fan som helst. Däremot ÄLSKAR jag att man insett att det bör finnas ett neutralt, ickeladdat gångbart ord för flickans kön som är lika sjävlklart som snopp är. Nåt som alla vet vad det betyder, för att underlätta för flickor att prata om och hänvisa till sitt könsorgan, tillskillnad från hittils då alla småflickor haft en egen variant hemmifrån, kissar, och dosor, och blommor och snäckor och allt va man hört som ingen utanför familjen fattar vad det betyder. DET är skitviktigt. Om man sen som sagt bestämmer sig för att säga nåt annat hemma är en sak, men det ska finnas ett ord som alla flickor vet vad det betyder.

• Denebola
    Karlisa skrev 2010-07-27 13:55:58 följande:
    Det är bra att det finns ett ord som sammanfattar hela "paketet" och låter likt pojkarnas motsvarighet. Ju enklare desto bättre. Jag tycker inte man ska krångla till det med massa omskrivningar, och på så vis antyda på att flickors kön är något mer komplicerat/konstigt/annorlunda än pojkarnas. Vi kommer att använda snopp/snippa till våra barn.

Har läst en del inlägg som tycker att snippa är ett namn på flickors kön, INTE kvinnors. Håller med. Både snopp och snippa låter barnsligt, vilket ju är poängen. Barns kön ska inte ha en sexuell koppling. När man sedan blir vuxen och börjar utforska sin egen sexualitet kan man ju kalla delarna vad man vill. Då pratar man kanske inte med sina föräldrar heller...  
    ... och det är inte omöjligt att ordet snippa "växer upp" med dagens småflickor, så att det sen inte blir konstigt att kalla en vuxen kvinnas kön för snippa heller. Dock hoppas jag att det inte leder till en sexualisering av ordet snippa, utan att det bara fortsätter att vara ett neutralt namn för hela kvinnokönet (till skillnad från slida och vagina).
Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?