• SilverEmma

Gillar du ordet "snippa"?

Nå?

Själv gillar jag det inte alls. Det känns inte naturligt att säga men det beror antagligen på att jag inte växt upp med det, vilket jag tror gäller för många i min generation. Men jag använder det ändå, för jag tror att det kommer bli naturligt när våra ungar är äldre & får barn själva. Men jag tror aldrig jag kommer vänja mig vid det.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?
  • minnitulla

här kissar vi med Kissen ;) där av kallar vi det  kissen

• Denebola
    norgesessan skrev 2010-07-30 19:13:52 följande:
    Denebola, var bor du?
    Jag kommer från Halland (antar att det var det du undrade, jag bor i Norrland nu ).
  • norgesessan

Kelig måste vara samma som norska Kjedelig...Har för mig det är samma i Danmark...
    Iallafall skånskan har endel danska ord.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Denebola
    norgesessan skrev 2010-07-30 19:18:31 följande:
    Kelig måste vara samma som norska Kjedelig...Har för mig det är samma i Danmark...
    Iallafall skånskan har endel danska ord.
    Halland är ju en del av Skåneland, så det är inte konstigt att det finns danska ord i halländskan också.
  • FruSen
    Mrs K skrev 2010-07-29 21:48:04 följande:
    Fast du säger väl sällan att du ska ut i skogen och titta efter snippor, eller ut och fiska snippa? Säremot hade vi en död mus i garaget för ett tag sedan

Min mamma säger "jag snippar bara iväg till affär'n!" (eller liknande)
    "jag snippar iväg" är ett mycket vanligt förekommande uttryck hos min mor.
    Att då försöka få snippa synonymt med flickors kön blir bara... knäppt. För mig.
    Jag hoppas dock att min mamma inte går omkring och säger " jag snippar iväg" till annat folk än vi i familjen som vet vad hon menar
  • KinkyE

Nej det gör jag inte. Det låter äckligt, eller som att man klipper av något. Kommer ej använda det som ord till mina framtida barn.

• Denebola
    KinkyE skrev 2010-07-31 01:30:57 följande:
    Nej det gör jag inte. Det låter äckligt, eller som att man klipper av något. Kommer ej använda det som ord till mina framtida barn.
    Men snopp då? Man snoppar ju jordgubbar, bönor och krusbär. Funkar det ordet att använda för dig?
  • Snuttjulla

nej, tycker att det är ett hemskt fult ord. vi använder det inte, uan vi sxäger kissan, eftersom man kissar med "den".

• Denebola
    Snuttjulla skrev 2010-07-31 09:57:56 följande:
    nej, tycker att det är ett hemskt fult ord. vi använder det inte, uan vi sxäger kissan, eftersom man kissar med "den".
    Vad ska du kalla den sen när dottern växer upp och det "händer" fler grejer än att hon bara kissar med den? (mens, njutning mm)
Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?