• SilverEmma

Gillar du ordet "snippa"?

Nå?

Själv gillar jag det inte alls. Det känns inte naturligt att säga men det beror antagligen på att jag inte växt upp med det, vilket jag tror gäller för många i min generation. Men jag använder det ändå, för jag tror att det kommer bli naturligt när våra ungar är äldre & får barn själva. Men jag tror aldrig jag kommer vänja mig vid det.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?
  • sys
    lilla mej skrev 2010-07-31 14:58:56 följande:
    det ar ju just darfor de flesta inte anvader dessa ord, for att de har vulgar klang och det kanns lite "ackligt" att anvada till barn.
    Men vem är det egentligen som säger att de har vulgär klang?

Jag anser inte att vulva har någon vulgär klang.

Kissen är fullt naturligt, för det är faktiskt där man kissar (ja, jag vet att fler saker sker där också)
    odi et amo
  • Lady Namárië
    sys skrev 2010-07-31 14:09:21 följande:
    Tack för alla trevliga påhopp, känns jättebra att skriva i forumen på Familjeliv! Yay!
    Påhopp? Att inte hålla med om något och argumentera sakligt för den ståndpunkten är inte samma sak som påhopp.

Det ÄR viktigt att det finns ett vedertaget, enkelt, barnvänligt ord som alla känner till att använda även om flickors kön. Om folk sedan säger kisselisan eller hönan eller vad som helst hemma är liksom inte så mycket att göra åt. Poängen är att flickor på samma sätt som pojkar skall kunna sätta ord på sitt kön utan att behöva mötas av språkförbistring.

Just språkförbistringen ger nämligen starka signaler om att flickors kön (till skillnad från pojkars) är något fult som man inte pratar om. Den lilla flicka som säger till sin förskollärare att det "svider i mufselusen" och sedan blir tvungen att peka och förklara för att den vuxna inte förstår får givetvis helt andra signaler än den lilla kille som helt nonchalant kan säga "jag slog i snoppen" och bli förstådd på en gång.

Hur kan man undå att se detta?
    So say we all
  • sys
    Lady Namárië skrev 2010-07-31 15:20:44 följande:
    Påhopp? Att inte hålla med om något och argumentera sakligt för den ståndpunkten är inte samma sak som påhopp.

Det ÄR viktigt att det finns ett vedertaget, enkelt, barnvänligt ord som alla känner till att använda även om flickors kön. Om folk sedan säger kisselisan eller hönan eller vad som helst hemma är liksom inte så mycket att göra åt. Poängen är att flickor på samma sätt som pojkar skall kunna sätta ord på sitt kön utan att behöva mötas av språkförbistring.

Just språkförbistringen ger nämligen starka signaler om att flickors kön (till skillnad från pojkars) är något fult som man inte pratar om. Den lilla flicka som säger till sin förskollärare att det "svider i mufselusen" och sedan blir tvungen att peka och förklara för att den vuxna inte förstår får givetvis helt andra signaler än den lilla kille som helt nonchalant kan säga "jag slog i snoppen" och bli förstådd på en gång.

Jag kände mig i alla fall påhoppad när jag blev nedtryckt i skorna på tre röda. Men självklart har alla rätt till en åsikt, och jag stöder åsikter, även om jag kanske inte alltid håller med om dem!

Den vuxna människa som inte vet vad en vulva är borde tillbaka till skolbänken i så fall. Det finns mer än ett korrekt ord på det kvinnliga könsorganet och området omkring.

Jag förstår de som inte är bekväma med alla de ord som redan finns, för att de har fått inpräntat i sig att de är "vulgära", "fula" och/eller "äckliga". Så det är självklart upp till var och en, och jag säger inte att folk inte får lov att använda sig av snippa, men det är ett ord som är påhittat för att vi inte orkar "ta tillbaka" de andra orden från skällsordslistan. Och det är i alla fall något som jag tycker är tråkigt. Även om andra säkert har andra åsikter om saken!
    odi et amo
  • Pyris

Om en vuxen inte förstår mufselufsan, kissen, hönan eller vulvan så är det allvarligt något som är väldigt konstigt.

Det är ju just det som är grejjen att en flicka ska kunna peka på sitt underliv och säga att jag slog mig där, eller vilket ord dom nu vill använda utan att känna sig besvärade av det, precis som om dom slog i sitt huvud eller rumpan (röven, baken, arslet) och det är VI föräldrar som ska lära dom att kunna göra det och inte tro att sätter man ett gulligt (?) litet ord istället så ordnar sig allting. Larvigt.
    Och varför tror ni det skulle vara mindre besvärat för pojkar än flickor, att behöva peka eller visa, bara för att det finns snopp (och miljoner synonymer för det med). Det är ju hur vi väljer att prata med våra barn om deras underliv. Sen vilket namn dom använder spelar mindre roll, anser jag iallafall.

• Rödnäbba
    Pyris skrev 2010-07-31 15:35:04 följande:
    Om en vuxen inte förstår mufselufsan, kissen, hönan eller vulvan så är det allvarligt något som är väldigt konstigt.

Det är ju just det som är grejjen att en flicka ska kunna peka på sitt underliv och säga att jag slog mig där, eller vilket ord dom nu vill använda utan att känna sig besvärade av det, precis som om dom slog i sitt huvud eller rumpan (röven, baken, arslet) och det är VI föräldrar som ska lära dom att kunna göra det och inte tro att sätter man ett gulligt (?) litet ord istället så ordnar sig allting. Larvigt.
    Och varför tror ni det skulle vara mindre besvärat för pojkar än flickor, att behöva peka eller visa, bara för att det finns snopp (och miljoner synonymer för det med). Det är ju hur vi väljer att prata med våra barn om deras underliv. Sen vilket namn dom använder spelar mindre roll, anser jag iallafall.
    Nej, grejen är att flickan ska slippa peka. Hon ska kunna använda ett ord som alla förstår utan att det ska uppstå pinsamheter. Vilket det lär göra om hon säger att hon hr ont i hönan.
  • Pyris
    Rödnäbba skrev 2010-07-31 15:51:56 följande:
    Nej, grejen är att flickan ska slippa peka. Hon ska kunna använda ett ord som alla förstår utan att det ska uppstå pinsamheter. Vilket det lär göra om hon säger att hon hr ont i hönan.
    Det ska inte behöva vara pinsamt. Det är väl inte pinsamt att peka på sitt öra?
    Ett barn brukar peka när dom har ont någonstans.
  • sys
    Rödnäbba skrev 2010-07-31 15:51:56 följande:
    Men jag tror inte att det blir pinsamt om inte vi "så kallade" vuxna gör situationen pinsam. Små barn har inga problem med att benämna saker med vad de faktiskt heter. Det är vi inskränkta vuxna som inte kan benämna rätt.
    odi et amo
  • TheCoopers
    Lady Namárië skrev 2010-07-31 15:20:44 följande:

Det svider i puppan  säger min dotter i detta fall och ingen har ifrågasatt det .
    I'm the me I choose to be ...
  • Shtatzënë

Nej jag gillar det inte och det används INTE i vårt hem

Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?