• SilverEmma

Gillar du ordet "snippa"?

Nå?

Själv gillar jag det inte alls. Det känns inte naturligt att säga men det beror antagligen på att jag inte växt upp med det, vilket jag tror gäller för många i min generation. Men jag använder det ändå, för jag tror att det kommer bli naturligt när våra ungar är äldre & får barn själva. Men jag tror aldrig jag kommer vänja mig vid det.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?
  • Snuttjulla
    Denebola skrev 2010-07-31 10:02:51 följande:
    Vad ska du kalla den sen när dottern växer upp och det "händer" fler grejer än att hon bara kissar med den? (mens, njutning mm)
    Kalla mig korkad men jag har svårt att tro att vi kommer sitta och diskutera njutning på det sättet att vi blandar i könsdelar. Och dessutom tror jag nog att när hon blir äldre, kan komma på ett eget ord om hon nu vill.
    Ang mens, man behöver ju inte vara så nogrann att man nämner allt i minsta detalj, och namnger allt. Mina föräldrar har då inte talat om för mig att "när du blir äldre och könsmogen, får kroppen varje månad en blödning som kallas menstration, mensen kommer att rinna ut genom slidan, och sedan bloda ner dina trosor."
  • Denebola
    Snuttjulla skrev 2010-07-31 10:18:03 följande:
    Kalla mig korkad men jag har svårt att tro att vi kommer sitta och diskutera njutning på det sättet att vi blandar i könsdelar. Och dessutom tror jag nog att när hon blir äldre, kan komma på ett eget ord om hon nu vill.
    Ang mens, man behöver ju inte vara så nogrann att man nämner allt i minsta detalj, och namnger allt. Mina föräldrar har då inte talat om för mig att "när du blir äldre och könsmogen, får kroppen varje månad en blödning som kallas menstration, mensen kommer att rinna ut genom slidan, och sedan bloda ner dina trosor."
    Jag har personlig erfarenhet av att fått höra ett hittepånamn på mitt kön som barn, vilket gör att jag inte vet vad jag ska kalla mitt kön idag. Det känns som en stor brist, om jag ska vara ärlig. Så jag tror man gör sina barn en stor björntjänst att inte ge dem ett vettigt namn på sitt kön. (vettigt namn = ett som är känt i större kretsar än den närmsta familjen - dvs ett allmänt accepterat och känt namn)

Därför är jag väldigt positivt inställd till ordet snippa. Jag ser en massa fördelar med ordet.

Nyfiken fråga: Vad är ett lämpligt sätt att informera din dotter om mens (eftersom du inte vill lära henne själv), så att hon inte tror att hon ska dö den dag då hon börjar blöda ur "kissen"? Är det inte en del av föräldraansvaret att lära sina barn om kroppens funktioner?
  • Snuttjulla
    Denebola skrev 2010-07-31 11:00:59 följande:
    Jag har personlig erfarenhet av att fått höra ett hittepånamn på mitt kön som barn, vilket gör att jag inte vet vad jag ska kalla mitt kön idag. Det känns som en stor brist, om jag ska vara ärlig. Så jag tror man gör sina barn en stor björntjänst att inte ge dem ett vettigt namn på sitt kön. (vettigt namn = ett som är känt i större kretsar än den närmsta familjen - dvs ett allmänt accepterat och känt namn)

Därför är jag väldigt positivt inställd till ordet snippa. Jag ser en massa fördelar med ordet.

Nyfiken fråga: Vad är ett lämpligt sätt att informera din dotter om mens (eftersom du inte vill lära henne själv), så att hon inte tror att hon ska dö den dag då hon börjar blöda ur "kissen"? Är det inte en del av föräldraansvaret att lära sina barn om kroppens funktioner?
    jag ska lära henne om mens, men inte med massa kliniska termer.
    Ordet Kissa är det fler än jag som använder, så jag tror inte jag gör henne en björntjänst. Snippa känns inte bekvämt för oss att säga, och det måste väl vara gansak viktigt att vi känner oss bekväma, hur ska hon annars lära sig att det inte är varken genant eller nåt fel, med alla delar av sin kropp? Tycker du att jag hellre ska kalla det fitta? (förmodligen det värsta ordet), är absolut inte bekväm med det ordet heller) Men jag jag hört många föräldrar och barn omtala tjejens kön på det sättet, föräldrarna resonerar som så att de ändå kommer få höra ordet fitta, så då kan de lika gärna kalla barnets nerde delar för det. (?!) För mig är det helt oförståerligt)
  • sys

Kommer aldrig någonsin att använda mig av ordet! Varför måste allt kvinnligt anpassas efter det manliga hela tiden? 

odi et amo
  • Rödnäbba
    sys skrev 2010-07-31 11:31:26 följande:
    Kommer aldrig någonsin att använda mig av ordet! Varför måste allt kvinnligt anpassas efter det manliga hela tiden? 
    Kvinnans kön ska inte anpassas efter mannens. Det ska bara ha ett namn. Det är viktigt.
  • Tingeling83
    minnitulla skrev 2010-07-30 19:15:58 följande:
    här kissar vi med Kissen ;) där av kallar vi det  kissen
    här med , skåne !
    Kärlek
  • Denebola
    Snuttjulla skrev 2010-07-31 11:22:06 följande:
    jag ska lära henne om mens, men inte med massa kliniska termer.
    Ordet Kissa är det fler än jag som använder, så jag tror inte jag gör henne en björntjänst. Snippa känns inte bekvämt för oss att säga, och det måste väl vara gansak viktigt att vi känner oss bekväma, hur ska hon annars lära sig att det inte är varken genant eller nåt fel, med alla delar av sin kropp? Tycker du att jag hellre ska kalla det fitta? (förmodligen det värsta ordet), är absolut inte bekväm med det ordet heller) Men jag jag hört många föräldrar och barn omtala tjejens kön på det sättet, föräldrarna resonerar som så att de ändå kommer få höra ordet fitta, så då kan de lika gärna kalla barnets nerde delar för det. (?!) För mig är det helt oförståerligt)
    Nej, jag tycker inte heller att fitta är ett bra ord.

Det är bra att ni har en positiv inställning till hennes kropp/kön och att ni vill använda ett ord som ni är bekväma med. Men som jag sa innan, så kan det ge bakslag när barnet växer upp. Hon lär ju knappast känna sig bekväm med att kalla sitt kön för kissen när hon pratar med sina tjejkompisar eller pojkvän när hon är i tonåren.

Snippa är ett bra ord, som är neutralt och välkänt. Använder man det från att barnen är små så kommer de att ha ett bra namn för sitt kön. Vill de sedan när de blir äldre kalla sitt kön något annat, "mer vuxet" så står det dem fritt, men de har i alla fall ett namn på sitt kön, inte ett icke-namn (som jag växte upp med, och som jag anser att kissen, musen, mufflan, framstjärten mm. är). Eller så blir det snart helt normalt att kalla även en vuxen kvinnas kön för snippan (i takt med att dagens barn växer upp), då slipper man även problemet med att "byta namn" när man blir äldre.
  • Denebola
    Rödnäbba skrev 2010-07-31 11:56:52 följande:
    Kvinnans kön ska inte anpassas efter mannens. Det ska bara ha ett namn. Det är viktigt.
    Det är jätteviktigt!
  • sys
    minnitulla skrev 2010-07-30 19:15:58 följande:
    här kissar vi med Kissen ;) där av kallar vi det  kissen
    Det ordet använder jag också! Och många andra. Men aldrig snippa =)
    odi et amo
  • sys
    Rödnäbba skrev 2010-07-31 11:56:52 följande:
    Ja, men vad är det för fel på Kissen, slidan, framstjärt.

Men ja, kärt barn har många namn. Likaså kvinnans könsorgan.

Jag känner inte att det är något fel i att prata om saker och ting som det de faktiskt är.

Man har omnämnt kvinnans kön som så många andra saker än "snippa" i hundratals år, varför måste man börja säga något annat nu? 
    odi et amo
Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?