• SilverEmma

Gillar du ordet "snippa"?

Nå?

Själv gillar jag det inte alls. Det känns inte naturligt att säga men det beror antagligen på att jag inte växt upp med det, vilket jag tror gäller för många i min generation. Men jag använder det ändå, för jag tror att det kommer bli naturligt när våra ungar är äldre & får barn själva. Men jag tror aldrig jag kommer vänja mig vid det.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?
  • Mymlan80

Jag tycker det är skitbra att det finns 1 gemensamt ord som man kan använda på förskolan.

Som regel är det ju inga som helst diskussioner om det heter snopp eller inte.
    I en barngrupp (med tex 10 pojkar resp,. 10 flickor) så har man då 10 barn som har snopp. 2 som har en muff, 3 kissimurror, 2 snippor, 1 kissen och 2 framstjärtar.... Idioti i mina ögon!
    Snopp och Snippa är bra neutrala ord.

Och Snippa är INTE ett hitte-på ord som en variant av snopp utan ett gammalt dialektalt ord för flickors könsorgan.

Välkommen Liten 091203
  • CeeJay
    Faile skrev 2010-07-28 07:25:39 följande:
    Och vad menar du att det faktiskt heter då? Som inte är ett låtsasord?
    Hönan, muffen, bävern, framstjärten eller något annat "riktigt" ord?

Jag tycker det är helt rätt att förskolepersonal rättar föräldrarna. Det skulle de ju göra om någon lärde sina barn att killens underliv heter trumpeten eller snoken, eller om man envisades med att säga att huvud egentligen heter kålrot.
    Sedan är det ju en sak att lära sig det rätta i förskolan/skolan och sedan ha andra benämningar på saker och ting hemma. Även om jag inte förstår meningen med att krångla till saker för ungarna men men...
    Håller med dig! Varför krångla till det för att man inte gillar ett ord? Som jag skrev förut - jag avskyr ordet gaffeltruck och tycker det är så fuuult - är det ok att vi kallar det för puttinutt eller blomsteräng istället?
  • Rockan

Den här länken finns redan i tråden, men jag lägger in den igen:

www.spraktidningen.se/art.lasso?id=08516

Snippa är alltså inte ett nytt ord som är konstruerat utifrån snopp.

Lingonflickan skrev 2010-07-28 09:40:15 följande:
    Och om nån säger snutten då, vet de som gör det, ska de också "rättas"??
    Säger man "snutten" om en flickas eller pojkes kön så är det bra att bli "rättad" ja. Barn behöver kunna kommunicera om sina könsorgan på ett förståeligt sätt. Om barnet däremot kan orden vagina, slida, vulva och penis istället för snopp och snippa så är det ju lite annorlunda.
  • norgesessan

Ceejay, Pinnebil kanske?

en husmus, vad kallar ni det då?

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • CeeJay
    norgesessan skrev 2010-07-28 09:54:58 följande:
    Ceejay, Pinnebil kanske?

en husmus, vad kallar ni det då?
    Tack, pinnebil var mycket finare
  • Mymlan80
    Rockan skrev 2010-07-28 09:52:15 följande:

Snippa är alltså inte ett nytt ord som är konstruerat utifrån snopp.Säger man "snutten" om en flickas eller pojkes kön så är det bra att bli "rättad" ja. Barn behöver kunna kommunicera om sina könsorgan på ett förståeligt sätt. Om barnet däremot kan orden vagina, slida, vulva och penis istället för snopp och snippa så är det ju lite annorlunda.
    Tack för länk! ;o)
    Välkommen Liten 091203
  • norgesessan

Vulva, blygd, sköte, snippa, fitta, mus är ord Wikipedia föreslår.
    Muffa är svamp på nåt språk...
    Fitta är våtmark på någon dialekt.

Vulva är det fulaste ord jag vet...Iallafall för att använda i dagligt tal.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • lille Birger

Framstjärt tycker jag låter ganska bra. Dock sitter ju underlivet mer under kvinnan än framtill därför blir det fitta för min del.

• Lingonflickan
    Rockan skrev 2010-07-28 09:52:15 följande:

Snippa är alltså inte ett nytt ord som är konstruerat utifrån snopp.Säger man "snutten" om en flickas eller pojkes kön så är det bra att bli "rättad" ja. Barn behöver kunna kommunicera om sina könsorgan på ett förståeligt sätt. Om barnet däremot kan orden vagina, slida, vulva och penis istället för snopp och snippa så är det ju lite annorlunda.
    Jag tycker då det låter vulgärt om ett barn skulle använda vulva, vagina eller penis. Själva säger vi inte snjutt utan snopp samt kissestjärt.  Det är inte svårt att förstå vad barnet menar med dessa två ord så varför skulle det vara så problematiskt. Jag kommer Aldrig använda snippa, Aldrig nånsin. Tycker det låter vedervärdigt och utomordentligt fånigt. (t.o.m löjligt)
    Rör min familj och du släpper löst ett vilddjur!
  • Rödnäbba
    Lingonflickan skrev 2010-07-28 12:34:43 följande:
    Jag tycker då det låter vulgärt om ett barn skulle använda vulva, vagina eller penis. Själva säger vi inte snjutt utan snopp samt kissestjärt.  Det är inte svårt att förstå vad barnet menar med dessa två ord så varför skulle det vara så problematiskt. Jag kommer Aldrig använda snippa, Aldrig nånsin. Tycker det låter vedervärdigt och utomordentligt fånigt. (t.o.m löjligt)
    Ja, kissestjärt låter ju mycket mindre löjligt...
Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?