• SilverEmma

Gillar du ordet "snippa"?

Nå?

Själv gillar jag det inte alls. Det känns inte naturligt att säga men det beror antagligen på att jag inte växt upp med det, vilket jag tror gäller för många i min generation. Men jag använder det ändå, för jag tror att det kommer bli naturligt när våra ungar är äldre & får barn själva. Men jag tror aldrig jag kommer vänja mig vid det.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?
  • Corpset

Jag tror att det bästa vore om varje familj hade egna namn för kroppsdelarna. 

"Mamma, Jonathan slog mig på braxbiten."
    "Pappa, Kalle säger att man kallar snorkorven för gullefjösen, visst ljuger han?"

Tänk så mycket enklare allt skulle bli. Själv har jag nu fnurfelvärk och skall gå och ta en Alvedon. 

• Lingonflickan
    noraa skrev 2010-07-28 14:52:52 följande:
    Det är det som är problemet. Kvinnans könsorgan är inte endast till för att kissa med. Frågan är varför du vill betona det användingsområdet när det gäller flickor men inte när det gäller pojkar. I konsekvensens namn borde du säga kisse-snopp också, men det gör du inte. Varför? Och vad kallar du en vuxen kvinnas kön för?

Små flickor har samma rätt till sitt kön som små pojkar, att hävda att flickors kön bara är till för att kissa med är förtryck.
    Men jag pratar inte kön med små barn! Just nu använder de det till att kissa med, det är huvudfunktionen. En vuxen kvinnas kön... kanske skulle jag säga underlivet eller kanske möjligen slidan. Skulle jag prata om mannens kön som sexuellt skulle jag säga penis, inte snopp. Eller nåt annat...som jag dock inte kommer avslöja då det är mellan mig och en person till

Normalt sett brukar jag inte gå och prata om kön.
    Rör min familj och du släpper löst ett vilddjur!
  • sopes alva
    Denebola skrev 2010-07-28 17:47:07 följande:
    Vad har du som är ett bättre förslag som inkluderar hela det kvinnliga könsorganet, som är neutralt och inte stötande, och som passar för barn (och vuxna) att använda?

På vilket sätt är snippa löjligt? Är snopp också löjligt?

Snippa är inget nytt ord, som många tror. Det är bara mer utbrett och diskuterat nu.
    varför inte helt enkelt underlivet. mamma kallade det alltid blomman men det tycker jag också låter löjligt.
    vet inte tycker bara att det låter löjligt...aldrig haft någon runt omkring mig som brukat det ordet kanske därför. tycker penis låter bättre än snopp iallfal på vuxna människor.

men vad jag undrade var egentligen vart ordet kommer ifrån...nån specific del av landet och när uppstod det?

annars får väl folk kalla sina nedre delar precis vad dom vill ser det inte direkt som något världsligt problem.
  • TrueBlood

nej påminner om snipa....alltså en båt..vilket mina barn också sa häromdagen när vi sa att där står en snipa och då var garvet i full gång i baksätet på bilen. Nej snippa jag vet inte...låter inge bra tycker jag. Här säger vi ja jag vet inte vad vi säger faktiskt...lägger inte så stor energi på det där!

Hösska säger jag när jag pratar med nån vuxen *S*

• Denebola
    sopes alva skrev 2010-07-28 19:54:38 följande:
    varför inte helt enkelt underlivet. mamma kallade det alltid blomman men det tycker jag också låter löjligt.
    vet inte tycker bara att det låter löjligt...aldrig haft någon runt omkring mig som brukat det ordet kanske därför. tycker penis låter bättre än snopp iallfal på vuxna människor.

men vad jag undrade var egentligen vart ordet kommer ifrån...nån specific del av landet och när uppstod det?

annars får väl folk kalla sina nedre delar precis vad dom vill ser det inte direkt som något världsligt problem.
    Tack för ditt svar och dina tankar.

Här har du lite om ordets ursprung: www.spraktidningen.se/art.lasso
  • hedersknyffel
    SilverEmma skrev 2010-07-26 23:06:33 följande:
    Nå?

Själv gillar jag det inte alls. Det känns inte naturligt att säga men det beror antagligen på att jag inte växt upp med det, vilket jag tror gäller för många i min generation. Men jag använder det ändå, för jag tror att det kommer bli naturligt när våra ungar är äldre & får barn själva. Men jag tror aldrig jag kommer vänja mig vid det.
    Nej! Men jag har väldigt svårt att kalla min dotters könsorgan för fitta (som jag för övrigt har en väldigt positiv koppling till) eller framstjärt (det löjligaste av alla). Av alla, som jag ser det, dåliga alternativ så måste jag ändå välja snippa.
  • SilverEmma
    hedersknyffel skrev 2010-07-28 21:34:32 följande:
    Nej! Men jag har väldigt svårt att kalla min dotters könsorgan för fitta (som jag för övrigt har en väldigt positiv koppling till) eller framstjärt (det löjligaste av alla). Av alla, som jag ser det, dåliga alternativ så måste jag ändå välja snippa.
    Fitta skulle jag aldrig säga framför ungarna, det är för vulgärt.

Jag kommer faktiskt inte ens ihåg vad mamma sa när jag var liten. Ska faktiskt fråga henne om det en dag! Tror hon bara sa "underlivet"...det pratades väl inte speciellt mycket om det alls men jag fick ändå en bra relation till min egen.

Inför sambon och kompisar kallar jag min för mus, mutta eller fjas.
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • sockerbomben

Jag tycker att snippa är ett fantastiskt viktigt ord.

Det som gör det så fantastiskt är att det FINNS och används. Snippa/snopp, samma "sorts" ord - passar bra att benämna ett barns könsorgan. För snippa/snopp är ju så mycket mer än något att kissa med.

Det som gör det så väldigt viktigt är att det ger tjejer en egen identitet - förut så har en tjej alltid varit en kille utan snopp, typ.

Framstjärt och alla andra mer eller mindre totalsjuka varianter som finns, vad fan är det - inte så konstigt att vuxna kvinnor har problem med sin sexualitet!

Men jag skulle aldrig säga snippa om en vuxens kvinnas fitta, vulva, blygdläppar, underliv...whatever. Där använder jag olika ord beroende på sammanhanget och ser absolut inget problem i det.

• Sara62
    Denebola skrev 2010-07-28 17:47:07 följande:
    Vad har du som är ett bättre förslag som inkluderar hela det kvinnliga könsorganet, som är neutralt och inte stötande, och som passar för barn (och vuxna) att använda?

På vilket sätt är snippa löjligt? Är snopp också löjligt?

Snippa är inget nytt ord, som många tror. Det är bara mer utbrett och diskuterat nu.

Vad är det för fel på "mus"?

Uppfyller alla krav och är inte löjligt.

• Tozz82

min sambos dotter har själv börjat säga mufflan o det låter varken eller så det har vi inte sagt emot.
    dock avbryter min son henne ofta o säger vagina istället.. så dom lär sig rätt tidigt i skolan vad sakerna heter då han precis ska börja trean nu i höst.

Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?