• SilverEmma

Gillar du ordet "snippa"?

Nå?

Själv gillar jag det inte alls. Det känns inte naturligt att säga men det beror antagligen på att jag inte växt upp med det, vilket jag tror gäller för många i min generation. Men jag använder det ändå, för jag tror att det kommer bli naturligt när våra ungar är äldre & får barn själva. Men jag tror aldrig jag kommer vänja mig vid det.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?
  • JennieLind

vi sa kisselisa o kissepelle när vi var små. det tycker jag är bra ord, kommer använda till mina barn med=)

• norgesessan

Tråkigt om det är en Lisa/Pelle i deras dagisgrupp/skolklass.....

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Mrs K
    Sara62 skrev 2010-07-28 22:31:56 följande:

Vad är det för fel på "mus"?

Uppfyller alla krav och är inte löjligt.

Låter mer som ett husdjur än en kroppsdel så jag tycker det är ganska löjligt. Men smaken är en som en annan kroppsdel....
  • rasajj
    Mrs K skrev 2010-07-28 23:26:03 följande:
    Låter mer som ett husdjur än en kroppsdel så jag tycker det är ganska löjligt. Men smaken är en som en annan kroppsdel....
    Och enligt artikeln nan lankade till sa var ju 'snippa' ocksa benamning pa otaliga djur, samt djurs vaginor.

På lapparna får man reda på att snippa är ett vanligt dialektalt namn på djur små gäddor, fåglar, ormar och en viss trollslända kallas alla snippor. Snippa kan också vara ett namn på en liten åker eller en båt. Många lappar anger betydelsen 'gräddkanna' eller 'skål med öron', och det kan vara en del på en kjol. Det kan också vara nästippen, eller örsnibben som kallas för snippa.

Sa hellre en mus an en gadda eller fagel..
    The problem is not that people are taxed too little, the problem is that government spends too much.
  • Faile
    rasajj skrev 2010-07-29 03:05:30 följande:
    Och enligt artikeln nan lankade till sa var ju 'snippa' ocksa benamning pa otaliga djur, samt djurs vaginor.

På lapparna får man reda på att snippa är ett vanligt dialektalt namn på djur små gäddor, fåglar, ormar och en viss trollslända kallas alla snippor. Snippa kan också vara ett namn på en liten åker eller en båt. Många lappar anger betydelsen 'gräddkanna' eller 'skål med öron', och det kan vara en del på en kjol. Det kan också vara nästippen, eller örsnibben som kallas för snippa.

Sa hellre en mus an en gadda eller fagel..
    Fast "liten åker" är ju inte så fel. Ett bra ställe att att skörda, ploga och så havre på
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Denebola
    Sara62 skrev 2010-07-28 22:31:56 följande:

Vad är det för fel på "mus"?

Uppfyller alla krav och är inte löjligt.

Mus är ett djur. Jag har då inga småkryp mellan benen, men du kanske tycker att du har det?
  • Mrs K
    Faile skrev 2010-07-29 07:48:37 följande:
    Fast "liten åker" är ju inte så fel. Ett bra ställe att att skörda, ploga och så havre på
  • Sara62
    Denebola skrev 2010-07-29 16:44:54 följande:
    Mus är ett djur. Jag har då inga småkryp mellan benen, men du kanske tycker att du har det?
    Den är liten, söt och i bland hårig så jag tycker det är en ok jämförelse.
  • Mrs K
    Sara62 skrev 2010-07-29 21:19:15 följande:
    Den är liten, söt och i bland hårig så jag tycker det är en ok jämförelse.
    Har den gnagartänder också eller nej glöm det förresten. Jag vill nog inte veta.
  • norgesessan

Vissa har en hamster....Vissa har en nakenråtta....
    "Jag har så ont i min nakenråtta" HAHAFlört

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?