• saltgurkan

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Hej!

försökte hitta en tråd som var lite mer specificerad för oss som är över 30 och väntar barn i mars 2011. Det vore roligt att följas åt under graviditeten och kunna hjälpa varandra med bra råd, vad man gör med dessa förbaskade finnar, var man köper bästa vagnen till om gravidyoga är bra eller inte... 

vi får ser om och hur tråden utvecklas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-18 15:32

BF LISTA:
    Saltgurkan 6 mars (Flicka)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 14:07

BF lista

Haligh 25/12
    Roszi 23/1 (vet ej kön)*
    LadyMy 5/2
    Ninus 10/2 (pojke)
    Jenne 4/3 (pojke)
    Saltgurkan 6/3 (flicka)
    Golden Robot 8/3

• Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?
  • Haligh

Tack för en trevlig fikastund! Det gör jag gärna om snart. Nu sova, så trött så jag ser dubbelt, godnatt!

• Ninus

Tack för igår säger jag oxå! Jättekul att ses, och lilla Sigrid är ju bara sååå söt! :)

Sitter och njuter av långfrukost för mig själv på min nyvunna mammaledighet. Lite senare blir det veggo-lasagne att fylla frysen med, där ligger redan massa köttfärspiroger. Det gäller att ladda nu medan jag fortfarande orkar! :)

Sköt om er!

• saltgurkan

Ja vad trevligt det var, och vad skönt att ni andra också var helt normala  ses också snart igen! 

och jag hoppas att du golden kom hem ordentligt igår! har du väldigt ont idag ..? 

• saltgurkan

Jag var ju hos barnmorskan igår det var ju därför jag var tvungen att rusa iväg lite tidigare och vi pratade en del om hur livet skulle vara efter förlossningen mm och kom in på det här med kosten. Hon rekommenderade att jag skulle dra ner på sockret nu på slutet för att bebisen inte skulle vara för mkt "sugerjunkie" när hon kommer ut, vilket innebär att hon kommer ha cravings efter min söta bröst mjölk och vilja amma mycket oftare än "nödvändigt"... eftersom olivia var liten och skulle ammas hela tiden så höll jag på att bli fullständigt galen.. minns att jag bara grät första tiden och var så avundsjuk på alla mammor som kunde amma var tredje/var fjärde timme, kunde ta en promenad, sova mm

Är detta något ni har hört om innan? tycker att det verkar vara så skönt att redan nu i magen vänja bebisen vid att äta så för att orka med lite bättre själv sen (vilket menas med att jag själv bara ska äta var fjärde timme nu och undvika orgier i marängswiss  ) men det är ju sååå svårt... har ni tänkt göra så eller inte, och om hur lyckas ni??????  

• Golden Robot

Tack för igår! Jätteskönt att alla verkade så normala :) Var ju lite pirrigt innan.

Och extra tack till saltis som såg till att jag kom dit :) Gick bra att komma hem. Var ändå tvungen att stanna i Fältan och plocka ut ett paket, så jag hasade iväg till fyran. Inte så många som åker buss sådär mitt på dagen så då har man ju inga problem att få sitta i alla fall - på de låga sätena, hehe. Dock känns det ju idag att jag var ute igår, men jag kan ta mig fram ganska bra ändå. Och idag skulle jag ut igen eftersom jag äääntligen fått min sjukgymnast-tid. Hade ju hoppats på TENS eller akupunktur eller nåt som skulle kunna lindra, men sjukgymnasten konstaterade också att det inte var mycket att göra åt. Lite svårt att sätta TENS-maskinens plattor så de kommer åt de ställen jag har ont på. Beställde en ändå och lever på hoppet :) Vi hoppas att den kommer till nästa vecka då jag ska dit och hämta den och få lära mig styra den :)

Vi pratade ju om gravidplatser på bussen igår, och jag kikar efter de där skyltarna. Det lustiga är att när jag åkte hem från det läkarbesök då jag blev sjukskriven (åkte buss motsvarande en tolvminuterspromenad på "order" av läkaren) så var det en sån gravidskylt på bussen. Har inte sett det sen dess. Märkligt...

• Golden Robot
    saltgurkan skrev 2011-01-19 15:20:02 följande:
    Jag var ju hos barnmorskan igår det var ju därför jag var tvungen att rusa iväg lite tidigare och vi pratade en del om hur livet skulle vara efter förlossningen mm och kom in på det här med kosten. Hon rekommenderade att jag skulle dra ner på sockret nu på slutet för att bebisen inte skulle vara för mkt "sugerjunkie" när hon kommer ut, vilket innebär att hon kommer ha cravings efter min söta bröst mjölk och vilja amma mycket oftare än "nödvändigt"... eftersom olivia var liten och skulle ammas hela tiden så höll jag på att bli fullständigt galen.. minns att jag bara grät första tiden och var så avundsjuk på alla mammor som kunde amma var tredje/var fjärde timme, kunde ta en promenad, sova mm

Är detta något ni har hört om innan? tycker att det verkar vara så skönt att redan nu i magen vänja bebisen vid att äta så för att orka med lite bättre själv sen (vilket menas med att jag själv bara ska äta var fjärde timme nu och undvika orgier i marängswiss  ) men det är ju sååå svårt... har ni tänkt göra så eller inte, och om hur lyckas ni??????  
    Det har jag inte hört ett ord om faktiskt, och då har jag ju ändå varit på amningskurs ;)

Låter f ö jättetrist; jag som trodde att det man gjorde sista tiden när man bara väntade på att bebben skulle behaga komma var just att ligga på schäslongen och stoppa i sig praliner. Men det verkar ju inte vara nån bra idé då... Godis är ju typ mitt roligaste sällskap nu när jag jobbar hemma och inte träffar nåt folk. Kanske får skaffa akvariefisk eller nåt istället då. Kan ju inte precis rasta nån hund, och kattlådor ska man ju undvika i det här tillståndet ;)
  • Pepsi08
    saltgurkan skrev 2011-01-19 15:20:02 följande:

Varannan timme låter väldigt tufft! Vår lilla tjej åt inte oftare än var tredje timme och nattetid tog vi vartannat pass (hon äter mjölkersättning) så då fick man sova hyfsat bra. Det är ju alltid en lösning, men det beror ju förstås på ifall man väldigt gärna vill amma. Men det är ju skönt att det finns alternativ - huvudsaken är ju att man får vardagen att gå ihop :)

Hade gärna följt med och fikat men såg meddelandena för sent. Är alla ni som är väldigt aktiva här i forumet väldigt långt gångna/har fött redan? Jag har inte BF förrän 30:e april.
    Mamma till Josefina 100531
  • Haligh

Har inte heller hört att ens matvanor skulle påverka amningsvanorna! Låter lite märkligt, skulle inte bry mig jättemycket om det om jag var du. Men på amningskursen vi var på så sa de faktiskt att det man stoppar i sig sista månaden lägger sig som hull på bebis, så att man skulle tänka sig för lite extra då... Idag ska vi upp till familjerätten och skriva på faderskapspapprena eftersom vi inte är äkta makar!

• Ninus

Jag har inte heller hört förut att bäbisen kan bli "sugar junkie", däremot att den kan lägga på sig mer sista månaden om man äter mycket skräp. Vi får väl se, med min bristande karaktär sista tiden blir det väl ett tiokilos sockermonster ändå. Skrattande Usch, jag ställde mig på vågen i morse, har gått upp 20 kg!!!Förvånad Tur man är lång så det fördelar sig någorlunda. Sen blir det långa raska barnvagnsprommisar istället för soffläge. Hoppas kunna hitta når bra gym med barnpassning sen oxå. Längtar efter att kunna röra normalt på kroppen och inte bara hasa omkring med myrsteg.

Pepsi08, vi har skrivit datum i trådstarten! Golden Robot, då är du inte sist iaf! :) Hoppas du kan följa med nästa gång Pepsi.

• Roszi

Hej alla
    Hoppas att Ni mår bra! Jag har inte hört av mig på ett tag, har haft ett par intensiva veckor och har nu en liten underbar kille snusandes bredvid mig. I dag 23/1 på beräknad BF är han 1 vecka och vi har varit på första barnvagnspromenaden!!! Berättar lite kort vad som skett, för att delge.

För 14 dagar sedan var jag hos BM och hade då väldigt högt bltr igen och tillväxtkurvan dippade lite så jag blev i vägskickad till obsteriska kliniken på Danderyd. Där följde två dagar med provtagningar, UL och läkarbedömningar. Bedömnigen var påbörjad havandeskapsförgiftning. Läkaren ville dock avvakta och se om jag hann föda innan den utvecklades. Förra fredagen 14/1  åkte jag till Täby C för att köpa lite mer babykläder och blev jättekonstig typ febrig och fick jätteont i magen. Det resulterade i inläggning på avd 12 och på lördagen den 15/1 blev jag ingångsatt. Tyvärr försämrades jag under förlossningen, blodvärden blev dåliga och bltr steg med värkarna. Jag var typ helt "borta". Kjesarsnitt gick tydligen inte pga det var för stor blödningsrisk. Jag kunde inte heller inledningsvis få epudural pga blodvärdena. Läkare lyckades dock få ner bltr och då höja blodvärdet för-trombycyterna, så när jag var fullt öppen och skulle föda kunde jag tack och lov få epuderal. En välsingnelse kan jag lova! Ut kom lillkillen med hjälp av sugklocka i alla fall 00:18 den 16/1 och han mådde tack och lov bra hela vägen. Det var först när han skulle ut som han hade börjat påverkats varav det blev sugklocka. Första dygnet låg jag sedan på IVA medan sambon och lillkillen bodde på BB.

Min förlossning blev inte som jag tänkt direkt.  Däremot är jag inte avskräckt mot att förlösa, bara att få havandeskapsförgiftning!! Eftersom jag mådde dåligt och var yr hade jag förl ite kraft att hantera värkarna och satt liksom fast i stolen pga alla slangar och kanyler. Jag kände dock att andningstekniken som jag lärt mig på profylax var Aoch O och Epuduralen. Lustagas, sterilakvaddlar, akupunktur fungerade inte ett smack, inte på mig. Mådde bara ännu sämre av lustgas. Det där är dock så olika, vissa mår ju superbra av det!
     Det blev flera personal byten under tiden, alla var superbra men det var först när nattpersonalen kom som det kom en barnmorska som verkligen kunde andningsteknik, hon hjälpte mig jättemycket även om jag och sambon kämpat på rätt bra.

Råd till er som skall föda är att visst gör det ont men det fixar ni. Däremot om ni börjat utveckla havandeskapsförgiftning, se till att bli ingångsatta snabbt eller kjesarsnitt. Det är ju ingen fara på slutet då babyn är klar i v 37.Jag önskar att det belsutet togs flera dagar innan jag blev igångsatt för då kanske förlossningen gått bättre. Oavsett vilket, jag har repat mig snabbt. Vi var dock kvar på BB tills ifredags(så det blev en hel vecka där) pga lillkillen fick lite gulsot och fick ligga i ljusbädd.
    Jag tycker att kroppen börjat återhämta sig snabbt och det har inte varit så farligt med vare sig bristningar, blödningar etc. som jag var rädd för tidigare.
    Ett annat hett tips är, gör det verkligen-vila. Ligg på soffan 1-2 veckor innan BF, man behöver styrkan!

Nu är vi dock hemma hela lilla familjen och jag har så smått börjat anpassa mig till det nya livet som går i två-tre timmars cyklar anpasssat efter lillkillens mat och sovklocka! Jag vill också säga det är helt underbart att bli förälder, kärleken för den lille är så ren och så stor och obeskrivbar. Även sambon och min resa tillsammans har blivit djupare på ngt sätt. Det är ett mirakel bara!!

Lycka till alla!! Kanske kan jag (vi) hänga med på fika nästa gång.

Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?