Hej alla
Hoppas att Ni mår bra! Jag har inte hört av mig på ett tag, har haft ett par intensiva veckor och har nu en liten underbar kille snusandes bredvid mig. I dag 23/1 på beräknad BF är han 1 vecka och vi har varit på första barnvagnspromenaden!!! Berättar lite kort vad som skett, för att delge.
För 14 dagar sedan var jag hos BM och hade då väldigt högt bltr igen och tillväxtkurvan dippade lite så jag blev i vägskickad till obsteriska kliniken på Danderyd. Där följde två dagar med provtagningar, UL och läkarbedömningar. Bedömnigen var påbörjad havandeskapsförgiftning. Läkaren ville dock avvakta och se om jag hann föda innan den utvecklades. Förra fredagen 14/1 åkte jag till Täby C för att köpa lite mer babykläder och blev jättekonstig typ febrig och fick jätteont i magen. Det resulterade i inläggning på avd 12 och på lördagen den 15/1 blev jag ingångsatt. Tyvärr försämrades jag under förlossningen, blodvärden blev dåliga och bltr steg med värkarna. Jag var typ helt "borta". Kjesarsnitt gick tydligen inte pga det var för stor blödningsrisk. Jag kunde inte heller inledningsvis få epudural pga blodvärdena. Läkare lyckades dock få ner bltr och då höja blodvärdet för-trombycyterna, så när jag var fullt öppen och skulle föda kunde jag tack och lov få epuderal. En välsingnelse kan jag lova! Ut kom lillkillen med hjälp av sugklocka i alla fall 00:18 den 16/1 och han mådde tack och lov bra hela vägen. Det var först när han skulle ut som han hade börjat påverkats varav det blev sugklocka. Första dygnet låg jag sedan på IVA medan sambon och lillkillen bodde på BB.
Min förlossning blev inte som jag tänkt direkt. Däremot är jag inte avskräckt mot att förlösa, bara att få havandeskapsförgiftning!! Eftersom jag mådde dåligt och var yr hade jag förl ite kraft att hantera värkarna och satt liksom fast i stolen pga alla slangar och kanyler. Jag kände dock att andningstekniken som jag lärt mig på profylax var Aoch O och Epuduralen. Lustagas, sterilakvaddlar, akupunktur fungerade inte ett smack, inte på mig. Mådde bara ännu sämre av lustgas. Det där är dock så olika, vissa mår ju superbra av det!
Det blev flera personal byten under tiden, alla var superbra men det var först när nattpersonalen kom som det kom en barnmorska som verkligen kunde andningsteknik, hon hjälpte mig jättemycket även om jag och sambon kämpat på rätt bra.
Råd till er som skall föda är att visst gör det ont men det fixar ni. Däremot om ni börjat utveckla havandeskapsförgiftning, se till att bli ingångsatta snabbt eller kjesarsnitt. Det är ju ingen fara på slutet då babyn är klar i v 37.Jag önskar att det belsutet togs flera dagar innan jag blev igångsatt för då kanske förlossningen gått bättre. Oavsett vilket, jag har repat mig snabbt. Vi var dock kvar på BB tills ifredags(så det blev en hel vecka där) pga lillkillen fick lite gulsot och fick ligga i ljusbädd.
Jag tycker att kroppen börjat återhämta sig snabbt och det har inte varit så farligt med vare sig bristningar, blödningar etc. som jag var rädd för tidigare.
Ett annat hett tips är, gör det verkligen-vila. Ligg på soffan 1-2 veckor innan BF, man behöver styrkan!
Nu är vi dock hemma hela lilla familjen och jag har så smått börjat anpassa mig till det nya livet som går i två-tre timmars cyklar anpasssat efter lillkillens mat och sovklocka! Jag vill också säga det är helt underbart att bli förälder, kärleken för den lille är så ren och så stor och obeskrivbar. Även sambon och min resa tillsammans har blivit djupare på ngt sätt. Det är ett mirakel bara!!
Lycka till alla!! Kanske kan jag (vi) hänga med på fika nästa gång.