• saltgurkan

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Hej!

försökte hitta en tråd som var lite mer specificerad för oss som är över 30 och väntar barn i mars 2011. Det vore roligt att följas åt under graviditeten och kunna hjälpa varandra med bra råd, vad man gör med dessa förbaskade finnar, var man köper bästa vagnen till om gravidyoga är bra eller inte... 

vi får ser om och hur tråden utvecklas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-18 15:32

BF LISTA:
    Saltgurkan 6 mars (Flicka)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 14:07

BF lista

Haligh 25/12
    Roszi 23/1 (vet ej kön)*
    LadyMy 5/2
    Ninus 10/2 (pojke)
    Jenne 4/3 (pojke)
    Saltgurkan 6/3 (flicka)
    Golden Robot 8/3

• Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?
  • Haligh

Ocoolt låter så negativt! Ni är säkert helcoola på ert sätt! Det är inte så konstigt att man oroar sig när man helt plötsligt ska ta hand om en liten hjälplös varelse. Jag får hjärtat i halsgropen varje gång min sambo lyfter upp henne för jag tycker han håller huvudet då dåligt t ex. Fast han gör ju inte det, så blir han irriterad för att jag liksom kollar honom. Är inte så ocool som ni tror tjejer, det yttrar sig bara på olika vis!

• Pepsi08
    Golden Robot skrev 2011-01-27 19:57:42 följande:
    Haha, jag sa de redan när vi fikade och du lämnade vagnen utanför - du är cool! Glad
    Jag vill vara cool, och hoppas-hoppas att jag inte alls ska känna behovet att springa och lyssna att bebisen andas o s v. En av mina kollegor har tre barn, och de två första hade andnings-stopp och fick ha andningslarm. Även den tredje hade andnings-stopp och fick ha andningslarm, men det var en prematur, så där känns det inte lika "dramatiskt", eller "oväntat" eller vad jag ska använda för ord... Tror att det är sånt som gör att jag ens får de här tankarna, för de två äldsta barnen var i övrigt helt friska.

Oj, jag kanske skulle ta och prova vårt badkar?! Vi har bott här snart ett och ett halvt år men jag har hittills inte badat! Är ingen riktig badare. Tar oftast för varmt vatten och blir svimfärdig rätt snabbt och kan inte koppla av heller. Har tidigare inte känt mig särskilt stor eller klumpig (men däremot tyckt att jag ser stor och klumpig ut, haha) men idag: ojojoj. Jag verkligen vankade! Receptionisten på jobbet t o m hängde ut genom luckan och tittade efter mig och konstaterade att det inte var så långt kvar nu, hahaha! Kanske skulle ta mig ett bad och se om man känner sig lite smidigare i vattneta i alla fall... Har nån varit på nån simning där man inte är den enda som ser ut att ha svalt en badboll? Funderar på att gå till nån bassäng för att får röra lite mer på mig än man kan i ett badkar, men vet inte alls var man kan göra det nånstans. Har för mig nån gick på vattengympa eller nåt..? Kanske inte läge att påbörja nån kurs nu, men att bara gå och få röra lite på sig vore skönt; jag får/kan ju liksom inte ens promenera nu.

Vad mysigt förresten att ha en granne att gå och fika hos; i vårt hus är vi definitivt yngst. De som har barn har barn i skolåldern, men de flesta av grannarna är pensionärer, eller närmar sig i vart fall pension.

Vi har inte skaffat nåt babyskydd. Vi har ju ingen bil, och nästan inga av de vänner vi umgås med har bil heller. Enda gångerna vi kommer åka bil är när vi hälsar på mina föräldrar (och då är det kanske smidigare att hyra över helgen där?), eller när de ev kommer hit, och om vi ska ut och åka taxi. Känns så dumt att lägga ut tvåtusen på ett babyskydd, men ska vi ha ett så vill vi inte köpa begagnat av nån vi inte känner, och de vi känner har hunnit lova bort sina alternativt har själva lånat dem. Dock antar jag att man "måste" ha ett babyskydd för att kunna ta sig hem från BB..?
    De stora taxibolagen i Stockholm har babyskydd i en del bilar så det är bara att be om det när du beställer. Vi har vänner som tar taxi från oss ibland och då ber de bara om en bil med babyskydd. Några tar lite extra betalt, men jag har för mig att det är Taxi Stockholm som har gratis babyskydd. Har inte själv provat än då vi har bil och babyskydd, men tycker att det är väldigt smidigt att man kan ta en taxi hem ifall man fastnar någonstans med sin bebis och inte orkar gå hem :)
    Mamma till Josefina 100531
  • NyaMy

Idag var vi hos BM hela familjen. Får se om det hinner bli fler.... 
    Vikt +10 kg, sf 33, hjärta 140, hb 119, blodtryck 120/60. Jag har normalt lägre blodtryck, men det brukr tydligen gå upp på slutet. BM var även nöjd m hb, så det känns bra. Fosterljud har legat på ca 140 nästan varje gång, till skillnad från sonen där det var väldigt olika. Barnet hade fixerat vilket förmodligen bidrar till att sf endast var +1 cm sedan sist. Jag ligger nu nästan nere på den streckade linjen, men BM sa så länge det växer så + att barnet dessutom sjunkit ner vilket gör att måttet blir mindre. Hon trodde tom att detta barn kommer väga lite mer än L vid födseln. Hade ni velat göra tillväxt-UL? Hon tyckte jag skulle vila mer och försöka tänka mer på vad som är på g (både jag o mannen) eftersom jag sa att jag känner mig jättetrött och inte riktigt fattar att det är så nära. Så imorgon åker mannen och L bort över dagen så jag bara får vila.

Haligh skrev 2011-01-27 22:03:59 följande:
    Ocoolt låter så negativt! Ni är säkert helcoola på ert sätt! Det är inte så konstigt att man oroar sig när man helt plötsligt ska ta hand om en liten hjälplös varelse. Jag får hjärtat i halsgropen varje gång min sambo lyfter upp henne för jag tycker han håller huvudet då dåligt t ex. Fast han gör ju inte det, så blir han irriterad för att jag liksom kollar honom. Är inte så ocool som ni tror tjejer, det yttrar sig bara på olika vis!
    Precis! Problemet för mig var nog bara att jag, trots att jag är ett kontrollfreak, inte alls förstod innan hur orolig jag skulle vara....och det kom lite som en chock. Jag förstod inte att jag skulle vara konstant orolig för att något ska hända detta lilla liv. Jag är fortfarande nojjig. Jag har svårt att slappna av när vi tex har barnvakt och tycker det är jättejobbigt när lillkillen är sjuk osv. Men jag har lärt mig att leva m det. Tror bara att det hade varit sunt m lite självinsikt innan . T ex tyckte jag andningslarm lät som en hysterisk sak uppfunnen av företag som vill tjäna pengar på nojjiga föräldrar. Haha, nu tycker jag det låter som en bra investering .

• saltgurkan

hej,
    vill bara meddela att jag inte har försvunnit..bara att min kropp tror tydligen att jag nu redan fått barn, jag har helt plötsligt blivit såååå trött!!! Oftast kan jag bara sova med två till tre timmars intervaller sen är jag klarvaken, men är dödstrött snart igen och så här har det varit ett tag nu... någon som varit med om samma sak??? 
    återkommer snart, måste lägga mig och vila en stund igen... jag är inte borta, jag hänger med med ena ögat öppet ...

ps! golden, visst är det läskigt med den där förskolan?? jag undrar vilken det är.. jag är nämligen starkt misstänksam mot de som vi tänkt som ligger på samma gata och precis runt hörnet.. de är alla tre privata och med montessori inriktning.. hur sjutton ska man veta?!

• NyaMy
    saltgurkan skrev 2011-01-29 00:54:45 följande:
    hej,
    vill bara meddela att jag inte har försvunnit..bara att min kropp tror tydligen att jag nu redan fått barn, jag har helt plötsligt blivit såååå trött!!! Oftast kan jag bara sova med två till tre timmars intervaller sen är jag klarvaken, men är dödstrött snart igen och så här har det varit ett tag nu... någon som varit med om samma sak??? 
    återkommer snart, måste lägga mig och vila en stund igen... jag är inte borta, jag hänger med med ena ögat öppet ...

ps! golden, visst är det läskigt med den där förskolan?? jag undrar vilken det är.. jag är nämligen starkt misstänksam mot de som vi tänkt som ligger på samma gata och precis runt hörnet.. de är alla tre privata och med montessori inriktning.. hur sjutton ska man veta?!
    Känner precis igen det där! Konstiga är att jag inte minns det sen sist?! Jo, att jag vaknade och blev klarvaken på 2sek, men inte denna trötthet. BM sa igår att det bara var vila som gäller, även lite på dagen och att det var vanligt att det är så här på slutet. Jag gick upp kl 8.30 idag (sent m tanke på att det är fullt liv här från kl 7), nu känner jag mig redan totalt slutkörd....
  • Haligh

Var också jättetrött på slutet, inte så konstigt när man har så många extrakilon och magen trycker överallt. Sov så dåligt på slutet, kände mig kissnödig konstant och svårt att ligga bekvämt, dumt när man verkligen behöver vila! Jag och Sigrid har varit borta över natten och åkt tåg ensamma, kändes som ett stort äventyr gick jättebra, hon skötte sig exemplariskt! Var lite nervös att inte få hjälp upp på tåget men det var en snäll kvinna som hjälpte oss både på och av! Har köpt Minifom idag, tror lillan lider av magknip. Så lugn och rofylld på dagar och nätter men på kvällen är hon så orolig och alldeles otröstlig! Och magen bubblar som tusan, så jag undrar om det inte är gaser som gör ont, värt att testa! Nu har sötskrutten börjat le, gissa om mamma smälter

• Golden Robot
    Haligh skrev 2011-01-29 17:51:09 följande:
    Nu har sötskrutten börjat le, gissa om mamma smälter
    Åååååh, vad härligt! Jag dööör! Hon är nästan en månad nu..?

Förresten; skönt med hjälp på tåget. Jag vågar ju inte förlita mig på det (även om man hoppas) och därav alla vagnar :)
  • saltgurkan
     Nu har sötskrutten börjat le, gissa om mamma smälter
    åhh ett leende är underbart!! Och nu måste jag lägga mig ner och vila en stund .. det är som ett skämt det här!
    Kanske fått akut järnbrist?? kan man prova ta järntabletter, eller kan det vara farligt om man inte har brist? 
  • NyaMy
    saltgurkan skrev 2011-01-29 18:58:34 följande:
    åhh ett leende är underbart!! Och nu måste jag lägga mig ner och vila en stund .. det är som ett skämt det här!
    Kanske fått akut järnbrist?? kan man prova ta järntabletter, eller kan det vara farligt om man inte har brist? 
    Jag har förstått att det inte ska vara någon fara att ta, men kolla m BM för säkerhets skull. Man brukar ju annars få komma in m kort varsel för att testa. Det gjorde jag en extra gång och då var det ju järnet, bara ett enkelt blodprov.... Har hört att det kan vara tufft att få upp på slutet om det går för långt, så inte värt att riskera.
  • Haligh

Saltis; du får nog mest magproblem om du tar för mkt järn så varför inte prova! Järn ska man lofs inte överdosera. Och värderna brukar vara sämre i börhan och mitten av grav än slutet, men säkert individuellt. Minns inte om du jobbade fortfarande, men du kanske behöver ta det riktigt lugnt nu, lyssna på kroppen och vila mycket! Lilltjejen här vill inte ha napp, men lillfingret lugnar mkt på kvällen, om det nu är magen. Hon suger helt frenetiskt! Ska prova en annan modell på napp och se om hon gillar dem bättre, en himla bra tröst ju när de är ledsna!

Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?