• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • morotsland
    carwho skrev 2010-12-11 20:04:08 följande:
    Är det ngn mer som har problem m yrsel?
    Spelar ingen roll när jag reser mig upp, om jag reser mig sakta eller fort, om jag suttit eller elgat innan, yr blir jag! Det snurrar o snurrar... Funderar på om jag kanske ska ringa BM så de får kolla blodtrycket..?

Ang vikten så har jag bara gått ner. Boopisarna har växt, på magen ser man ännu inget. Är i vecka 16 (15+6)
    Jag bli också yr när jag reser mig eller gör häftiga rörelser. För min del är det blodtrycket, jag har väldigt lågt blodtryck även i vanliga fall och det blir ju i regel lägre när man är gravid. Men det är ju inte något farligt. Jag blir bättre av att äta regelbundet, har jag tom mage snurrar det till rejält.
  • Tiiinaa

Yrsel här med! Känner mig så konstig emellanåt, kan inte riktigt sätta fingret på det, känner mig lixom tom i huvudet, som om alla tankar simmar runt i en seg smet. Haha. Förvirrad helt enkelt. Obehaglig känsla är det i alla fall.

Jag ska till BM på tisdag för att ta lite prover och så. Egentligen skulle jag fått vänta till vecka 24 med att få komma till BM men eftersom jag varit lite yr och inte gått upp något ALLS i vikt så fick jag komma lite tidigare. Det känns tryggt att dom vill ha lite bättre koll på mig...

Alltså som sagt jag har inte gått upp något i vikt. Gick ner 4 kilo i början på grund av illamåendet, sedan har vikten stannat av helt. Går varken upp eller ner något nu, vågen har stått still de senaste 4-5 veckorna i alla fall :S Men jag känner ju att magen växer och växer, har dock fått mycket spinkigare armar och lår..:) Vilket ju är lite positivt. Men det är klart, lite mer behöver jag nog kanske gå upp i vikt. Får se vad  BM säger.

Idag är det vecka 21 för mig :D Det tuffar på frammåt!!

• Jean
    FruMadde4barnTätt skrev 2010-12-11 09:52:12 följande:
    Jean
    Colin är ju ett jättegulligt namn! det hade gärna jag också valt, men vet inte vad min man tycker...

Någon som varit på julbord eller som ska på julbord?
    Det var mysigt att gå på julbord igår, vegetariskt julbord.
    Men på kvällen satte Tobias  ( 10,5  månader) en lakris godis i halsen, han kunde inte andas och fick inte upp den på en gång, men efter en liten stund kräktes han upp den, som tur var men rädd jag blev , usch!
    Tack! =)

Fasiken va laskigt nar dom satter i halsen. Jag skulle bli jatte stressad och radd. Skont att han fick upp den. Antar att man kommer vara med om sadana saker framover....

Jag har faktiskt funderat pa att ga en forsta hjalpen for sma barn kurs aven om jag har en vanlig sa kanns de som att de skulle vara skont att frasha upp alla kunskaper och bara koncentrera sig pa baby och barn.
  • Jean
    down under skrev 2010-12-11 14:22:05 följande:
    Det beror nog på i vilket område man tänker bosätta sig i.. det finns ju bättre och sämre områden som överallt!
    Jag kan iaf rekommendera dig att flytta dit Kyss

Jag hade nog väntat tills barnet var fött med att byta för jag vet inte riktigt vad regerna säger.
    Fast om barn kan ha dubbelt medborgarskap så borde ju vuxna kunna få det oxå så det borde inte vara några problem. Du får  kolla upp det.
    Jag valde att föda i sverige så min son blev automatisk svensk medborgare sen när vi åkte tillbaks så sökte vi medborgarskap till honom där oxå vilket inte var några problem eftersom pappan är Australienare.
    Då blir dom citizen by decent.
    Borde ju vara samma grej fast tvärtom för dig. Du kommer ju föda honom där så då blir han ju automatisk aus medborgare så när ni åker hem till sverige 2012 så kan du ju söka svenskt medborgarskap åt honom då om det inte går att fixa via svenska ambassaden innan det.

Ja jag kan ju tala om at tdet inte är ett dugg kul när barnet får en skrikattack och vägrar sluta och alla bara glor
    och vissa kommer med elaka kommentrer! Det blir ju liksom inte bättre av det.. man blir jättestressad och barnet känner av det och det blir bara värre.. man vill bara skrika åt dom att hålla tyst och gråta lite!
    Men ibland så finns det snälla människor oxå som försöker stötta en .. du får hoppas att ni sitter brevid sånna!
    Om vi flyttar till Perth framover sa kommer de vara pga min mans jobb, for att vi maste. Med tanke pa att vi maste kopa ett till hus. Vill inte ge upp de vi har har nere pa ett tag...

Borde inte vara sa svart med medborgarskap som de later. Ska lasa pa och fixa de i Sverige i sa fall. Antar att lillen kommer fa ta over min mans medborgarskap ocksa i sa fall. Han har namligen bade australienskt och brittiskt. Sa de blir tre medborgarskap for lilla Colin.

Tack for alla tips!!
  • Jean
    Mary
    Var tvungen att kolla dina UL's bilder efter alla komentarer. Och OMG va sott!!!! De var de sotaste jag sett alltsa. Om jag var du skulle den ramas in!

Vi fick en en bild pa arm med hand som gjorde tummen upp pa varat, de gillade vi!!! =)
  • FruMadde4barnTätt

Sofie 70 och Jean

ja man blir ju livrädd, det får ju bara inte hända....

det har hänt med vår dotter också, hon hittade nog en godis under soffan tror vi, hon fick inte upp den och hon hade svårt att andas, och vi ringde ambulansen som kom snabbt då den finns i närheten, men när de kom hade hon lyckats svälja ner det. 

ja det är säkert bra med första hjälpen kurser för små barn, skulle nog behöva gå en sådan.

men har de kvar det i halsen, så är det ju svårt att göra första hjälpen, för man behöver få bort det som sitter i halsen.
    våra barn har satt i halsen några gånger och jag brukar stoppa in mitt finger och känna och någon gång har jag själv fått upp det som var på väg ner i halsen.

• FruMadde4barnTätt

man ska ju inte stoppa sitt finger för långt ner i svaljet, då kan föremålet komma längre ner i halsen.
    men jag har lyckats få bort saker som kommit i början av svaljet, tex. mat eller frukt.
    en hård lakris godis är såklart svårt att få upp.

denna sidan är jättebra vad det gäller första hjälpen och små barn som sätter i halsen och vad man ska göra:
    http://www.vardguiden.se/Tema/Barn-och-foraldrar/Barn-och-olyckor/Barn-som-satter-i-halsen-0-1-ar/

• carwho
    morotsland skrev 2010-12-11 21:22:19 följande:
    Jag bli också yr när jag reser mig eller gör häftiga rörelser. För min del är det blodtrycket, jag har väldigt lågt blodtryck även i vanliga fall och det blir ju i regel lägre när man är gravid. Men det är ju inte något farligt. Jag blir bättre av att äta regelbundet, har jag tom mage snurrar det till rejält.
    Jag har oxå lågt blodtryck alltid, visste inte att det blir lägra av en graviditet men nu vet jag!   Försöker äta regelbundet men jag har ingen aptit! Får ha typ en matklocka "Nu är kl Mellanmål! Mot köket!" typ haha..
    Tiiinaa skrev 2010-12-12 00:44:39 följande:
    Yrsel här med! Känner mig så konstig emellanåt, kan inte riktigt sätta fingret på det, känner mig lixom tom i huvudet, som om alla tankar simmar runt i en seg smet. Haha. Förvirrad helt enkelt. Obehaglig känsla är det i alla fall.

Jag ska till BM på tisdag för att ta lite prover och så. Egentligen skulle jag fått vänta till vecka 24 med att få komma till BM men eftersom jag varit lite yr och inte gått upp något ALLS i vikt så fick jag komma lite tidigare. Det känns tryggt att dom vill ha lite bättre koll på mig...

Alltså som sagt jag har inte gått upp något i vikt. Gick ner 4 kilo i början på grund av illamåendet, sedan har vikten stannat av helt. Går varken upp eller ner något nu, vågen har stått still de senaste 4-5 veckorna i alla fall :S Men jag känner ju att magen växer och växer, har dock fått mycket spinkigare armar och lår..:) Vilket ju är lite positivt. Men det är klart, lite mer behöver jag nog kanske gå upp i vikt. Får se vad  BM säger.

Idag är det vecka 21 för mig :D Det tuffar på frammåt!!
    Är det ditt första barn? Jag har inte heller gått upp ngt, gick ner 4 kilo i början (mådde dock ej jättemkt illa bara ibland på mornarna) men gick ändå ner. Sen har vikten stått still.

Går in  vecka 17 idag Hjärta
    *** Bf 2011-05-28 ***
  • down under

Alltid bra att ta en första hjälpenkurs med inriktning småbarn, det kan jag rekommendera!
    Men min son har satt i halsen flera gånger och man får lika mycket panik ändå! Man får typ hjärnsläpp ett tag sen slläpper det och man gör allt man kan för att få ut föremålet i fråga.. men usch vad det e otäckt!
    Dom lär även ut hur man ska göra på bvc, iaf där vi bodde.

• Mary
    Jean skrev 2010-12-12 03:39:47 följande:
    Mary
    Var tvungen att kolla dina UL's bilder efter alla komentarer. Och OMG va sott!!!! De var de sotaste jag sett alltsa. Om jag var du skulle den ramas in!

Vi fick en en bild pa arm med hand som gjorde tummen upp pa varat, de gillade vi!!! =)
    Just nu sitter den på kylskåpet, men man kanske skulle ta och skriva ut den på fint papper i stort format och rama in. Bra idé!

Har du den bilden här på familjeliv?