• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • down under

Jag hade jobbat innan förlossningen med min son men i Australien och då räknades inte det eftersom det inte var inom eu så istället för att få en bra fp som jag "förtjänade" så blev det minimibeloppet på 180kr/dan för mig!
    Inte så kul kan jag ju tala om när man var ensamstående med så lite pengar... men det gick och det kommer att gå för er med! Speciellt när ni har 2 inkomster..
    Denna gång har jag jobbat i Sverige plus att sambon jobbar så det känns som man kommer att ha massor av pengar nu om man jämför!

• Sofi 79
    Jodi skrev 2010-12-14 17:09:39 följande:
    Grattis till alla fina ultraljud!! Solig   Verkar bara vara jag som fått något avvikande besked...?

Har ni förresten räknat något på föräldrapenningen? Det blir inte mycket pengar över varje månad! Om jag tar ut 5 dagar i veckan får jag ut 9 580 kr/månad. När kostnaden för hus/mat och räknningar är avdragna står man ju på minus! Får göra upp nåt med sambon så han betalar mer, så måste det väl bli? Nån som pratat om detta med sambo/man? Hur har ni sagt?
    När en är föräldraledig får man dela, oavsett hur man gör annars tycker jag.
    Vi gör så att vi bestämmer en summa som var och en behöver ha kvar på kontot att röra sig med varje månad. Resten av pengarna går till räkningar eller in på sparkontot (om det mot förmodan skulle bli något över ). Därmed blir det ju så att den som jobbar betalar mest, men det är inte mer än rätt tycker jag. 
  • nenababe
    Lovelyness skrev 2010-12-14 19:00:38 följande:
    Men min man jobbar så jag ser inte direkt något problem, båda har inställningen att vi har pengar tillsammans och inte enskilt. Jag har aldrig riktigt förstått det där med "egna" pengar
    Precis som vi ser på saken Glad
    (¯`°?.¸ ღ Lilleman 04, Prinsessan 07, Lillan 09 och Snuttan maj -11ღ ¸.?°´¯)
  • FruganH
    Sofi 79 skrev 2010-12-14 20:15:08 följande:
    När en är föräldraledig får man dela, oavsett hur man gör annars tycker jag.
    Vi gör så att vi bestämmer en summa som var och en behöver ha kvar på kontot att röra sig med varje månad. Resten av pengarna går till räkningar eller in på sparkontot (om det mot förmodan skulle bli något över ). Därmed blir det ju så att den som jobbar betalar mest, men det är inte mer än rätt tycker jag. 
    Det var faktiskt en riktigt bra idé. Ska nog lägga fram den för sambon. Har inte direkt börjat planera ekonomin så jättemycket, men som det är nu så jobbar jag heltid och sambon studerar. Vi klarar ju oss brapå de pengar vi får in (har delad ekonomi i dagsläget) och det blir ju självklart så att jag betalar lite mer eftersom jag tjänar mer (står bl.a. för alla kostnader för bil m.m.) så jag tänker att så länge jag tar ut så mycket föräldradagar att jag får lite mer än vad studiemedlet ligger på så går det nog bra. Tror sambon kommer tjäna lite bättre än mig med sen när han börjar jobba så jag kanske kan ta ut lite mindre ändå.

Men ja, det är väl dags att börja titta igenom det här kanske. Får boka in nån eftermiddag och gå igenom ekonomin. Känns ju extra viktigt nu när det skall komma en ny familjemedlem och nu är vi ju ändå gifta med och då känns det ju verkligen som att det är "våra" pengar och inte "dina/mina".
  • bellbar

Till er alla som varit på UL/RUL, grattis!! Fina bilder!! :) Snaaart är det min tur, RUL nästa tisdag den 21a december, läääängtar enormt!!! Får dock veta exakt dag på BF, just nu är det 11e maj, så får vi se om det blir samma eller nytt datum. Är i vecka 19 nu (18+5), få se om jag räknat rätt det också.

Har tidigare gått på UL, vi ville ta reda på könet men innan vi skulle säga till läkaren så hann bebisen blotta sig framför oss (via skärmen, givetvis), haha... Skrattande Så h*n var villig att visa vem h*n var Jag vågar nämligen inte säga vad det är för kön eftersom mina vänner brukar komma in och läsa härinne på FL, dom vill gissa könet och det blir en överraskning för dem i maj (om nu h*n kommer ut denna månad, förstås, hehe)... Tungan ute

Har inte känt några sparkar ännu... bara små bubblor eller fjärilar i magen...
    Har mått bra sedan graviditetens början och hoppas det blir så i fortsättningen...

Kan äta allt men givetvis utesluter jag vissa som inte bör ätas under graviditeten... Har inga crawings ännu... Vet ej när det kommer dyka upp eller så kommer det inte dyka upp... Äter iallafall mandariner/apelsiner mest jämfört med andra frukter samt lite sug efter salt, men dessa kan jag "undvika" då det inte känns "ett måste" eller när jag inte har något sug...... Så det kallar jag inte för crawings... Glad

Hur går det för er dåå? Tungan ute

• Mamma Maj08

Här har vi också alla pengar tillsammans.....mycket smidigt...:)

• EvaChristina

Rul avklarat och allt såg fint ut! Vår lilla krabat stod på huvudet och var inte så pigg på att byta position så bilderna blev inte så tydliga. Får se om jag lägger upp någon senare. Men vilken lättnad det är nu! Jag är så glad!

Blev flyttad ett par dagar. Nu är bf 10 maj.

• NinnaLilltroll

Vi har också gemensam ekonomi sedan ett par år tillbaka. Skönt att inte behöva tänka på hur mycket var och en ska betala osv.. Däremot verkar det här med föräldrapenning och ledighet vara rena rama djungeln. Hur ska man lära sig allt?

"Du är på dag 140 av 280. (50%)." Tänk att jag är halvvägs nu. Tiden har verkligen gått fort men ändå känns det som en evighet. :)

• Jean
    TeosMamma skrev 2010-12-14 11:55:34 följande:
    Tack jean som föreslog namnet Colin, det var det första pojknamn som jag och min man bägge gillade, äntligen!!! Sökte lite på det och hittade då det liktydiga Cailen som min man gillade ännu bättre, vad tycker ni?
    Är det för tjejigt och amerikanskt?  
    Ja Colin var de anda vi kunde enas om som vi bada tyckte var fint! Cailen later fint, tror aldrig jag hort de forr. Du har ju aven Cailem.
  • Jean

Vi har haft delad eknomi sen vi blev ihop i princip. Jag tjanar dock nastan ingenting i jamforelse med min man. Har inte jobbat jamt sa de ar ju maste med delade bankkonton.

Har far man ingen foraldra pening utan de kalas baby bonus, vilket ligger pa ca 33000 kr som man brukade fa i hand nar babyn ar fodd men nu far man istallet ca 2000kr varannan vecka tills pengarna ar slut. Sa utan min mans stora lon skulle de inte funka..