Sofi 79 skrev 2010-12-14 20:15:08 följande:
När en är föräldraledig får man dela, oavsett hur man gör annars tycker jag.
Vi gör så att vi bestämmer en summa som var och en behöver ha kvar på kontot att röra sig med varje månad. Resten av pengarna går till räkningar eller in på sparkontot (om det mot förmodan skulle bli något över

). Därmed blir det ju så att den som jobbar betalar mest, men det är inte mer än rätt tycker jag.
Det var faktiskt en riktigt bra idé. Ska nog lägga fram den för sambon. Har inte direkt börjat planera ekonomin så jättemycket, men som det är nu så jobbar jag heltid och sambon studerar. Vi klarar ju oss brapå de pengar vi får in (har delad ekonomi i dagsläget) och det blir ju självklart så att jag betalar lite mer eftersom jag tjänar mer (står bl.a. för alla kostnader för bil m.m.) så jag tänker att så länge jag tar ut så mycket föräldradagar att jag får lite mer än vad studiemedlet ligger på så går det nog bra. Tror sambon kommer tjäna lite bättre än mig med sen när han börjar jobba så jag kanske kan ta ut lite mindre ändå.
Men ja, det är väl dags att börja titta igenom det här kanske. Får boka in nån eftermiddag och gå igenom ekonomin. Känns ju extra viktigt nu när det skall komma en ny familjemedlem och nu är vi ju ändå gifta med och då känns det ju verkligen som att det är "våra" pengar och inte "dina/mina".