• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • TheLove
    Minglanu skrev 2010-12-15 09:50:54 följande:
    Lovelyy, du vet att du kan fortsätta plugga (Högskolenivå) efter att barnet är fött och uppbära bidragsdelen från CSN utöver FP. Drygar ut litegrann i alla fall och första året har man ju ganka mycket pluggtid då bebisen sover en hel del
    Det visste jag faktiskt inte men jag kommer inte plugga mer ändå... läser på komvux. Ska bla läsa matte C.  Vill vara hemma med bebisen och så har jag ju som sagt en grabb som blir tre i samma veva som bebis kommer och tror inte jag skulle orka plugga med båda barnen hemma...
    Nått jag grubblar lite kring är dock att man kommer ha ett nationellt prov i matten sista eller näst sista veckan av skolan. Skolan slutar 3e juni. Jag kommer alltså vara tvungen att läsa allt lite snabbare så jag hinner klart innan lillen kikar ut, den ska komma 23e maj (men kommer nog tidigare) om jag är på sjukhus när det är nationellt prov, vad händer då? Blir lite nojjig över det... Ska försöka få tag på läraren och fråga honom... men visst måste det gå att lösa?
    Så tänkte jag på... Kan man ta ut csn till 3e juni och fp efter det eller måste jag ta fp från att bebis är född?

Åh vad jag längtar till den 28e, då har jag rul :)
  • Lovelyness
    morotsland skrev 2010-12-15 09:56:47 följande:
    Ni som pluggar: har ni inte jobbat tidigare? Ni får ju er gamla SGI om ni har haft ett jobb innan studierna.
    Annars är ju ett alternativ att fortsätta plugga, då sparar man dagar också. Jag pluggade heltid och var hemma med barn samtidigt och min man tog föräldraledighet på halvtid redan från start. På så sätt kunde vi vara hemma mycket båda två och ändå spara dagar som räckte till lång ledighet. Toppenlösning tycker jag
    Jag hoppas att det ska gå pch få ur mer pengar eftersom jag jobbade innan, jag var ledig på sommaren innan men det borde nog funka ändå. Mitt problem är att min utbildning slutar i januari och jag kan inte fortsätta läsa för jag har tagit alla lån jag kan från CSN... Antar att jag får skriva in mig på arbetsförmedlingen snabbt
  • morotsland
    Lovelyness skrev 2010-12-15 16:52:40 följande:
    Jag hoppas att det ska gå pch få ur mer pengar eftersom jag jobbade innan, jag var ledig på sommaren innan men det borde nog funka ändå. Mitt problem är att min utbildning slutar i januari och jag kan inte fortsätta läsa för jag har tagit alla lån jag kan från CSN... Antar att jag får skriva in mig på arbetsförmedlingen snabbt
    Aha. Skriv in dig snabbt, inte en enda dags lucka får du ha om du ska kunna behålla ditt eventuella SGI-skydd.
  • Lovelyness
    morotsland skrev 2010-12-15 17:04:10 följande:
    Aha. Skriv in dig snabbt, inte en enda dags lucka får du ha om du ska kunna behålla ditt eventuella SGI-skydd.
    Jag chattade med försäkringskassan idag och enligt dom kunde man tydligen ha tre månaders glapp, annars är jag körd iallafall eftersom jag hade semester innan jag började plugga i augusti...
  • Kickeree
    PyrM skrev 2010-12-15 16:26:46 följande:
    Får jag också vara med här....? Har BF den 31 maj -11 (är i v. 16+6) och ska på RUL den 28 dec. Har precis börjat känna lite fladder i magen!! Jag tror i alla fall det är krabaten därinne som känns. Helt underbart! 
    Tror jag med kännt en liten sak där inne, men inget fladder, kallar mer detta en ovalbubba som snurrade runt ;) Haha!
  • Melipilla

Hej! Ang. att plugga och ha barn, man behöver ju inte ta ut sin föräldrapenning om man inte vill.( Vill man vara hemma länge med barn så är det ju dessutom att rekommerndera att man tar ut så lite som möjligt under första året för SGI-skull) Det går alldeles utmärkt att fortsätta med studiemedel (bidrag+lån). Det går ju också att köra 50/50 eller andra varianter.

Om man blir av med jobb under graviditeten och anmäler sig till A-kassan så får man föräldrapeng enligt gammal inkomst.

180 kronor är lägst föräldrapenning nu? (Min lille son är  år och jag har inte hängt med sen dess...)

• Fröken Löken

Hej alla!
    Var med på UL igår och allt såg bra ut! Blev flyttad en vecka så 9 maj istället för 2a... tror ändå fortfarande att den är liten!! ;)

Det var någon för ett tag sen som frågade om trenderna på våra sidor ang flickor vs pojkar! Tänkte svara på det nu efter långt om länge... he he...

Jo, min mamma har bara flickor och mina två systrar har bara pojkar (fem tillsammans) så därför är de helt inställda på att det är en pojke.

På sambons sida är han den ende pojken på mammans sida av alla kusiner (han + 9 flickor) och hans systrar (tre stycken) har bara fått en pojke och resten är flickor (fem stycken) så de är helt övertygade om att det är en flicka!!
    vi får allt se vem det är som tittar ut i maj!

har förresten börjat känna av den lill* allt mer nu! Ett härligt fladder är det!!! Känns som en kullerbytta!! Vig är den med! Hade foten uppr vid näsan igår! Fick en fin bild på det, kolla:

• FruMadde4barnTätt

Fröken Löken
    vilken fin UL bild och skönt att allt var bra!

snöar och snöar här, inte så kallt som igår när vi hade tomtekväll ute med barnen på dagis i -12 grader.

• TeosMamma

Fröken löken; vilken fin bild och kul att allt såg bra ut Skrattande

Vi var också på RUL igår, allt var finfint och blev bara flyttad tillbaka några dagar till den 9e maj.
    BM trodde att det var en pojke, visade oss vad hon trodde var snoppen men hon ville ändå inte säga 100%... Så Maken hade rätt! Förvånad 
    Knyttet var så söt och låg och sög på tummen och gjorde volter, fick en fin bild av när han sög på tummen så ska försöka lägga in den senare.  

Nu har jag satt igång med att sticka en babyfilt, känns så kul att göra något för Knyttet därinne.
    och ja just det, Knyttet sparkar och buffar och fladdrar mycket nu, det är ju helmysigt!!! Längtar tills ni alla får känna det! 

Vad gäller försäkringskassefrågor kan jag inte hjälpa till något, tyvärr...

Ha en underbar dag alla blivande Mammor! Gravid

• Fröken Löken

här snöar det också rejält!  OCH blåser!!

inget kul!!!

Vi ska ha julfest på jobbet ikväll med barnen, inomhus som väl är! Det blir luciatåg och fika! MYS!!

Har förresten rock'n'roll i magen idag :)