• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • carwho
    Hiavatha skrev 2011-02-04 09:15:17 följande:
    Hej och välkommen till tråden!

Jag blev lite nyfiken på vart i Finland du bor? Jag flyttade själv till FInland för 6 år sedan, bor i Hyvinkää, åtminstone för tillfället Glad

Jag fick förra veckan beviljat moderskapsförpackningen, den bör komma om ett par veckor - ännu en bra uppfinning av de finska lagstiftarna! 
    Jag bor vid gränsen till Finland och har släkt i FInland så moderskapsförpackningen är ngt jag hört talas om. Och oooooh så avundsjuk man kan bli
    *** Bf 2011-05-28 ***
  • Jodi

Oj, förlossningsbrev har jag inte ens hört talas om! Antar att det är något som tas upp hos BM?

Ni som har barn sen tidigare, vad har de på sig på sommaren? Har köpt lite kläder på tradera, men kom på att de kanske är mest vinterkläder som säljs nu. Eller så har de ungefär samma, bara inga tjocka tröjor? Gud, jag har verkligen ingen koll på det här med barn känner jag...!

• jakeline
    Jodi skrev 2011-02-06 13:16:25 följande:
    Oj, förlossningsbrev har jag inte ens hört talas om! Antar att det är något som tas upp hos BM?

Ni som har barn sen tidigare, vad har de på sig på sommaren? Har köpt lite kläder på tradera, men kom på att de kanske är mest vinterkläder som säljs nu. Eller så har de ungefär samma, bara inga tjocka tröjor? Gud, jag har verkligen ingen koll på det här med barn känner jag...!
    Tunna ljusa bomullskläder är väl det som rekommenderas. Min var ju ett halvår första sommaren så han fick ha mycket shorts och t-shirts. 
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • TheLove
    jakeline skrev 2011-02-06 12:50:08 följande:
    oj nej! :P förlossningsbrevet/planen var jag klar med i relativt god tid förra gången, och väskan packades någon månad innan bf om jag inte missminner mig. Känner ingen panik ännu. Har ju inte ens varit hos BM för "andra" gången ännu. :P 
    haha oj då... Jag har varit hos bm tre gånger och ska träffa henne igen på torsdag. Har även hunnit vara på förlossningen med ordentliga sammandragningar och träffat läkare två gånger pga blödningar :P Det skiljer sig lite ;)

Förlossningsbrev är ett brev du skriver till förlossningen om önskemål och tankar inför förlossningen... Om det är någonting du är orolig över, om du är spruträdd... Om du vill ha lustgas eller epidural osv... Alla dina tankar kring förlossningen...

Jag kommer skriva delvis att jag vill undvika snitt i den mån det går och om det blir snitt vill jag inte bli sövd, att jag framför allt vill ha lustgas och att jag inte vill ha samma personal som jag hade sist (hade en väldigt dålig förlossningsupplevelse den gången) Om man inte ska amma eller så kan man också skriva där...

Brevet tar man med till förlossningen så läser all personal som ska ha hand om dig igenom det... Därför ska det kanske inte vara för långt ;)

På dagen på sommaren hade min son på sig linne och shorts mest men hade alltid med någonting lite tjockare om det skulle bli kallt, så har man ju filten med... Vi använde inte så mycket långärmat men det var en väldigt varm sommar...

Just baskläder är ju ungefär samma bara att man kanske har med kortärmat och kortbyxor på sommaren, men på våren kan ju vädret variera endel...
  • TheLove

Min son föddes i April... Nått att tänka på är ju det som inte går att missa, de ska inte vara i direkt solljus...

• Hiavatha

Jag är nu i v 26+3, drömde häromnatten att jag började föda i bilen (när vi ute och skulle skaffa ny julgran) Obestämd
    Det jobbigaste var att vi inte hade någonting att klippa navelsträngen med i bilen, så moderkakan fick hänga ihop med bebisen tills vi kom till BB. När jag vaknade var det fortfarande lite av ett problem. Jag pratade med maken att man kanske skulle ha någon typ av förlossningskit i bilen så småningom Skrattande Någon annan som funderat på detta?

Don't compromise yourself. You are all you've got. ?Janis Joplin
  • TheLove
    Hiavatha skrev 2011-02-06 13:43:18 följande:
    Jag är nu i v 26+3, drömde häromnatten att jag började föda i bilen (när vi ute och skulle skaffa ny julgran) Obestämd
    Det jobbigaste var att vi inte hade någonting att klippa navelsträngen med i bilen, så moderkakan fick hänga ihop med bebisen tills vi kom till BB. När jag vaknade var det fortfarande lite av ett problem. Jag pratade med maken att man kanske skulle ha någon typ av förlossningskit i bilen så småningom Skrattande Någon annan som funderat på detta?

jag har också tänkt endel på det... har hört att man ska sitta i baksätet om man har värkar och ska in om man måste föda så man kan lägga sig ner.... Men vi har ju en bilstol där bak, inte kan man väl lägga sig där då`? :P Har för mig att man inte ska klippa navelsträngen innan man kommer till förlossningen om man föder på vägen... Bebisen får ju fortfarande syre där ifrån så riskerna för att det blir problem med andningen är mindre om man inte klipper eller nått sånt :P Eh jag vet inte vart jag hört det men någonstans är det...
  • Kottemor
    Jodi skrev 2011-02-06 10:16:28 följande:
    Nån mer som drömmer skumma drömmar nuförtiden? Många handlar om att jag kan se barnet liksom genom magen och det är alltid nåt konstigt med det (barnet) eller så drömmer jag att jag hamnar i hotfulla situationer med fulla/påtända folk eller som i natt, när polisen försökte sätta dit mig! Märkligt...
    Här har du en till som drömmer HELKNASIGA drömmar... haha!

Häromnatten fick jag "barn"... eller rättare sagt en KATTUNGE! En helig birma som sög på en röd napp!
    Mannen skrattade så han vek sig dubbel när jag berättade hela drömmen för honom

Ja, man kan verkligen få till det riktigt knasigt i graviddrömmar....
  • Kottemor

Min äldsta son är född den 3 juli. han hade mest body´s på sig på sommaren, med benen bara. Både kortärmade och långärmade. Sen fanns det iaf. då väldigt tunna mysbyxor på bl.a HM som vi hade om byxor behövdes. Hade nog några shorts också om jag inte minns helt fel Riktigt varma dagar kan dom ligga i bara blöjan och ha det mysigt En filt över sig kan räcka gott, dessa dagar.
  • Kottemor

Förlossningsbrev kommer jag inte skriva något, jag kommer bara meddela dom vad jag vill. Dvs. smärtlindring i form av vetekuddar, massage och lustgas. Sen att dom får absolut ej komma med förslaget om ryggbedövning, för då lämnar jag förlossningen Nålar i min rygg kommer ALDRIG på tal!!

Idag har vi köpt säng, fick tag i en på blocket, en Hensvik från IKEA. Väldigt fin Men den är inte uppsatt ännu, utan det får vänta ett par veckor till.

Sitter mest och tar det lugnt nu och ska göra resten av dagen, hade stort släktkalas för minsta sonen igår så jag känner mig helt slut i kroppen. Men med lite vila ska det väl rätta till sig.

Nu i veckan ska jag till BM, ska bli intressant. Som omföderska så är det så långt mellan gångerna, men på onsdag är det äntligen dags igen.