• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • Kottemor
    skalbagge skrev 2011-03-21 20:15:14 följande:
    Jajemän.....en unge i minuten är ju veckans höjdpunktGlad
    Ja, gillar det också. Jag blev lite uppjagad första avsnittet, men andra avsnittet gick bättre.
    Man kan inte låta bli och ryckas med, andas med kvinnorna, gråta med kvinnorna osv. haha!
  • Ellenkicki

Här ska vi också kolla på en unge... Men är lite nervös inför varje program

• Nojnen
    BB väskan:

purelan salva (bröstvårtssalva) amningsinlägg 2 amnings BH bebiskläder för 1 vecka: ca 21 bodys och 20 byxor ( bebis kan kräkas och bajsa ner kläder varje dag, 3 strumpor, 2 mössor, 1 lite tjockare tröja, filt ) 3 mamma t-shirts 2 mammabyxor 2 trosor till mig 1 strumpor till mig en tjock tröja till mig 2 paket nyfödd blöjor av det märket som brukar passa våra barn bepanthen salva tvättlappar blodgrupps intyg papper som fick av BM tel. till försäkringskassan, ring om barnets födelse och pappadagar, (jag skickar in FP tidigare) handväskan shampo balsam necessär hårborste tandkräm, tandborste kamera, laddare, panodil parfym sjal kan vara bra med nagelsax till nyfödd, men tycker det är så svårt att klippa de små naglarna....
    Jag fortsätter på listan med de saker jag fått tips om och ska packa ner:
    patientbricka och idhandlingar förlossningsplan mapp från mödravården mjukt toapapper inneskor CD-skivor jag vill lyssna på mynt till parkeringen (pengar till mat om förlossningen skulle dra ut på tiden) mat (snacks, knäckebröd, nötter, frukt, fruktdryck, jos, om förloss. skulle dra ut på tiden) (Jag är gbp-opad och behöver äta lite, men ofta, därav matlista.) xylocainsalva (bedövningssalva) sjal (att bära barnet i) bilbarnstol Har vi missat något? Fyll gärna i på listan!!
    Mirakel kan ske, ge inte upp hoppet! Gravid med första barnet, BF 4 maj 2011
  • Minglanu
    Nojnen skrev 2011-03-21 21:59:55 följande:
    BB väskan:

purelan salva (bröstvårtssalva) amningsinlägg 2 amnings BH bebiskläder för 1 vecka: ca 21 bodys och 20 byxor ( bebis kan kräkas och bajsa ner kläder varje dag, 3 strumpor, 2 mössor, 1 lite tjockare tröja, filt ) 3 mamma t-shirts 2 mammabyxor 2 trosor till mig 1 strumpor till mig en tjock tröja till mig 2 paket nyfödd blöjor av det märket som brukar passa våra barn bepanthen salva tvättlappar blodgrupps intyg papper som fick av BM tel. till försäkringskassan, ring om barnets födelse och pappadagar, (jag skickar in FP tidigare) handväskan shampo balsam necessär hårborste tandkräm, tandborste kamera, laddare, panodil parfym sjal kan vara bra med nagelsax till nyfödd, men tycker det är så svårt att klippa de små naglarna....
    Jag fortsätter på listan med de saker jag fått tips om och ska packa ner:
    patientbricka och idhandlingar förlossningsplan mapp från mödravården mjukt toapapper inneskor CD-skivor jag vill lyssna på mynt till parkeringen (pengar till mat om förlossningen skulle dra ut på tiden) mat (snacks, knäckebröd, nötter, frukt, fruktdryck, jos, om förloss. skulle dra ut på tiden) (Jag är gbp-opad och behöver äta lite, men ofta, därav matlista.) xylocainsalva (bedövningssalva) sjal (att bära barnet i) bilbarnstolHar vi missat något? Fyll gärna i på listan!!
    Ojoj, det  var en låång lista...

Fast vad vet jag, där jag föder får man bara stanna 6 timmar och sen hem, så jag har aldrig packat annat än kläder till bebis och mig. Och kamera !

Någon som såg en unge i minuten? Usch, vad hemskt att föda barn och sen bli lämnad helt ensam i rummet utan att veta hur bebisen mår...Ryser
  • FruganH

KOTTEMOR:
    Vid inskrivningen hade jag tryck på 105/75 sen började det med att höjas till 135/90 och en halv vecka efter låg det på 140/95. Då bokades läkartid eftersom ett undertryck på över 90 räknades som högt.
    Men jag hade även andra symptom som huvudvärk och flimmer för ögonen.
    Nu har det inte blivit värre sen jag blev sjukskriven och än så länge räknas det inte som fullt utvecklad HF, men enl BM så kan det förändras rätt fort om det vill sig illa.. Får se om jag blir fortsatt sjukskriven, ska till läkaren på fredag.. Börjar bli nervös för jag känner inte alls att det vore bra att gå tillbaka till stressen på jobbet :/

• Maruid

Vad man packar  i väskan tycker jag beror dels på rutinerna på sjukhuset och dels hur länge man stannar. Jag kommer exempelvis inte ha så mycket bebiskläder, tycker det räcker med 4 ombyten och en pyjamas. Sist låg vi ungefär sex timmar på förlossningen efter att bebisen kommit och sedan ungfär tre dagar på patienthotellet.

Tillägg som jag själv kommer packa
    - Läppbalsam (lustgasten gör en sjukt torr om läpparna)
    - Handkräm / Hudlotion för att motverka supertorr sjukhusluft
    - Filtar till bebis, jag kommer ha med mig några tunna i bomull och någon i fleece för att kunna boa lite
    - Hårband
    - Ombyte till min man med mjukisbyxor, kalsonger, strumpor och mjuk tröja kan vara bra att ha om i fall att.

Något jag inte använde alls förra gången var böcker. Varje gång mini sov så satt jag och bara stirrade rakt fram. Kunde inte riktigt fatta att jag var mamma och att koppla med böcker fanns det inte en chans för. Kommer väl ändå för syns skull ta med mig en bok, mest för att jag oftast alltid har en med mig oavsett var jag går.

Kan också rekomendera er att kopiera era papper om ni vill ha kvar dem. I Lund är det nämligen så att förlossningen tar alla ens papper man har i mappen, däribland papper från UL med alla uppgifter osv. BM har orginalen på vissa som jag sedan fick på efterkontrollen medan andra som bara finns i ens mapp tas på förlossningen. Vill man ha dem kvar kan det alltså vara smart att dra kopior innan, det gjorde jag sist eftersom jag vill ha allting sparat.

• Jean

Grattis Jakeline!

Jag hade ocksa turen att vinna igar!!! Gjorde min dag totalt! Brevbaren kom med min aminingspyjamas jag kopt pa ebay och sa hade han med sig tva stora lador med en glassmaskin och en matberedare. MIn man tankte direkt att fasiken vad har denna gravida klickat hem nu pa internet..... Sa vi ringde foretaget som skicka dom och jag har vunnit tva koksmaskiner varda 6400kr for att jag precis fatt en inrednings tidnings premunation forlangd! Yay for mig! Verkligen super glad over mina lyxiga nya koks maskiner! Sa de ska goras frozen yoghurt, glass och sorbet... Yum...

Annars har jag matt battre dom senaste dagarna, inte sa mycke sammandragningar. Natterna ar varst da jag far grymt ont i hogra hoften och vaknar oftast vid tre tiden och kan inte somna om. Men nanstanns har jag fatt energi ifran (kanske vinsten) for idag har jag stor stadat koket och badrummet, tvattar mini's lakan och de senaste inkopen till honom. Vaskan maste packas helst imorgon sa den blir klar. Sa latt att dra ut pa de. Min forlos.lakare sa senaste de kanske satter igang redan om 3 veckor nu saaa...... Yay! Svart att fatta att snart hander de. Underbart!!!

I min vaska ska ocksa packas;
    -Egen kudde
    -Massage olja
    -Eventuellt tennisbollar i en socka som min man kan massera mig med
    -Varme kudde
    -Smink (vill kunna kanna mig frash efter fodseln)

Kommer sakert pa mer.....

• Kottemor

Jag kommer bara stanna kvar 6 timmar på förlossningen, om allt går bra såklart.

Så jag kommer packa lätt, kläder till mg, bebis och ombyte till mannen. Hygiensaker, filt, napp, bm-papper, kamera. Lite snacks kanske, något frukt ? Bilstolen kommer stå i bilen..

Ja det är typ allt, vi bor 20 minuter från sjukhuset och mannen måste hem till våra andra barn efter förlossningen ändå. Behövs det något mer, kan mannen komma med det. Det mesta finns att få eller låna på sjukhuset. Jag har aldrig haft med salvor, smärtstillande osv. det får man om man behöver det.
    Blöjor har vi fått i Lund, dels fri tillgång under vårdtiden, sen finns det "liberos välkomstpaket" som väntar på en och där finns blöjor i det. Men det är kanske skillnad på sjukhus och sjukhus?

• Kottemor
    FruganH skrev 2011-03-21 22:47:58 följande:
    KOTTEMOR:
    Vid inskrivningen hade jag tryck på 105/75 sen började det med att höjas till 135/90 och en halv vecka efter låg det på 140/95. Då bokades läkartid eftersom ett undertryck på över 90 räknades som högt.
    Men jag hade även andra symptom som huvudvärk och flimmer för ögonen.
    Nu har det inte blivit värre sen jag blev sjukskriven och än så länge räknas det inte som fullt utvecklad HF, men enl BM så kan det förändras rätt fort om det vill sig illa.. Får se om jag blir fortsatt sjukskriven, ska till läkaren på fredag.. Börjar bli nervös för jag känner inte alls att det vore bra att gå tillbaka till stressen på jobbet :/
    Jag hade 120/60 på inskrivningen och nu hade det ökat till 140/80, men det har varit rätt turbulent i min omgivning och det kan vara anledningen till att trycket ökat.
    Jag har haft lite flimmer framför ögonen, men bara ibland och absolut inte varje dag.

Hoppas att det går bra på fredag, jag ska hålla tummarna för dig! Jag tror att du kan känna dig säker på att bli fortsatt sjukskriven, men visst man vet aldrig.