• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • jakeline
    Jean skrev 2011-03-22 05:17:19 följande:
    Grattis Jakeline!

Jag hade ocksa turen att vinna igar!!! Gjorde min dag totalt! Brevbaren kom med min aminingspyjamas jag kopt pa ebay och sa hade han med sig tva stora lador med en glassmaskin och en matberedare. MIn man tankte direkt att fasiken vad har denna gravida klickat hem nu pa internet..... Sa vi ringde foretaget som skicka dom och jag har vunnit tva koksmaskiner varda 6400kr for att jag precis fatt en inrednings tidnings premunation forlangd! Yay for mig! Verkligen super glad over mina lyxiga nya koks maskiner! Sa de ska goras frozen yoghurt, glass och sorbet... Yum...

Annars har jag matt battre dom senaste dagarna, inte sa mycke sammandragningar. Natterna ar varst da jag far grymt ont i hogra hoften och vaknar oftast vid tre tiden och kan inte somna om. Men nanstanns har jag fatt energi ifran (kanske vinsten) for idag har jag stor stadat koket och badrummet, tvattar mini's lakan och de senaste inkopen till honom. Vaskan maste packas helst imorgon sa den blir klar. Sa latt att dra ut pa de. Min forlos.lakare sa senaste de kanske satter igang redan om 3 veckor nu saaa...... Yay! Svart att fatta att snart hander de. Underbart!!!

I min vaska ska ocksa packas;
    -Egen kudde
    -Massage olja
    -Eventuellt tennisbollar i en socka som min man kan massera mig med
    -Varme kudde
    -Smink (vill kunna kanna mig frash efter fodseln)

Kommer sakert pa mer.....
    Åh grattis! Vad härligt!!!

Jag kommer packa ganska lätt jag med. Åkte hem efter två dagar sist, trots snitt, fick plats med allt i min kabinväska med jul. Något som SKA med är laptopen, kamera, mjuka sköna kläder till mig, två-tre ombyten till bebis, underkläder, amningsbh, toalettartiklar... VETEKUDDEN!!!! mycket viktigt. Så skönt att ha i svanken. Är det något mer som behövs kan maken åka hem och hämta det. och så får vi hoppas att babyskyddet kommer i tid den här gången, vilket det inte gjorde sist pga julhelgen...  
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • Hiavatha
    Kottemor skrev 2011-03-22 07:51:18 följande:
    Jag hade 120/60 på inskrivningen och nu hade det ökat till 140/80, men det har varit rätt turbulent i min omgivning och det kan vara anledningen till att trycket ökat.
    Jag har haft lite flimmer framför ögonen, men bara ibland och absolut inte varje dag.

Hoppas att det går bra på fredag, jag ska hålla tummarna för dig! Jag tror att du kan känna dig säker på att bli fortsatt sjukskriven, men visst man vet aldrig.
    Jag har också haft lite lite flimmer för ögonen, men inte varje dag, mest när jag är hungrig tror jag. Men visst behövs det fler symptom om man ska tro att det är HF? Ska iofs till BM kl 13 idag, så då vet jag mer om urinen och blodtrycket osv. 

Någon mer som det knakar i höfterna på förresten? När jag ska vända mig i sängen och inte har raka ben typ, så knakar det i högra höften. Ska fråga BM om det med. =)
    Don't compromise yourself. You are all you've got. ?Janis Joplin
  • isolande
    Hiavatha skrev 2011-03-22 08:58:52 följande:
    Jag har också haft lite lite flimmer för ögonen, men inte varje dag, mest när jag är hungrig tror jag. Men visst behövs det fler symptom om man ska tro att det är HF? Ska iofs till BM kl 13 idag, så då vet jag mer om urinen och blodtrycket osv. 

Någon mer som det knakar i höfterna på förresten? När jag ska vända mig i sängen och inte har raka ben typ, så knakar det i högra höften. Ska fråga BM om det med. =)
    Japp, här knakar man som en gammal ek i blåsväder Flört. Bägge höfterna och axlar för ett jäkla liv... Tror det har med foglossning/relaxinet att göra...
  • Kottemor
    Hiavatha skrev 2011-03-22 08:58:52 följande:

Nej, blodtrycket måste vara förhöjt också och äggvita i urinen.

Knakar med.... höfterna smäller så fort jag vänder mig, reser mig osv. Fogarna som förbereder sig och luckras upp inför vad som komma ska

Passa på att fråga Bm om allt du undrar över
  • Hiavatha
    Kottemor skrev 2011-03-22 09:14:54 följande:
    Nej, blodtrycket måste vara förhöjt också och äggvita i urinen.

Knakar med.... höfterna smäller så fort jag vänder mig, reser mig osv. Fogarna som förbereder sig och luckras upp inför vad som komma ska

Passa på att fråga Bm om allt du undrar över
    Ja, jag hade för mig att det behövdes mer än bara ett symptom, så vi får se om en stund =) Mår fint i övrigt så...
    Ok, skönt att knakandet verkar normalt då Glad

Jo, min lista på frågor till BM växer konstant, he he
    Don't compromise yourself. You are all you've got. ?Janis Joplin
  • FruMadde4barnTätt

skalbagge
    ja det gick bra för vår dotter född i v.35+0
    Nathalie vägde 2485 g och 45 cm lång
    hon fick ha en extra filt för att hålla sig varm och de tog tempen på henne varje dag.
    Hon fick inte gulsot, men skulle vara i solljuset och fick ta blodprov för att kolla så hon inte hade det.

Nathalie skulle tillmatas med sked, kopp med ersättning och sen med min mjölk som jag pumpade ut.
    Jag fick pumpa med jämna mellanrum med elektrisk pump och ställa i kylen där.
    Det kändes jobbigt att personalen tvingade i vår dotter ersättning/ mjölk även om hon var mätt och inte ville ha, så hon kräktes. För att hon skulle äta en viss mängd.
    Nathalie skulle vägas innan och efter matning, för att se så hon fick i sig tillräckligt.
    Jag ammade ju henne också och troligen fick hon i sig för mycket mat stackarn.
    Vi stannade 10 dagar, och efter några dagar så ammade jag henne fullt istället.

Min man kunde inte besöka oss så ofta, då det var jobbigt med sonen som skulle pilla och klättra på allt.
    det var tråkigt.

tittade på en unge i minuten, vad liten bebis var i. 27
    men verkar ju som det kommer gå bra ändå.

vad bra med fler tips till BB väskan
    ja smink tar jag med.
    och id handling - körkortet
    mynt till parkering är bra!
    tar med knäckebröd med mycket fibrer då jag lätt blir hård i magen
    bilbarnstolen är med!
    decubal salva för torr hud till händer eller kropp

är ju bra om mannen kan sova över med första barnet.
    på vårt sjukhus finns inte längre den möjligheten, då alla mammor numera får dela rum, så det känns lite jobbigt.
    vi har många barn hemma så min man hade inte kunnat sova över ändå.

• FruganH

En fråga om hur det funkar med Försäkringskassan. Jag tänkte på dom här 10 pappadagarna som man kan ta ut i samband med förlossningen. Hur funkar det egentligen? Måste man fylla i blankett för pappan och skicka in i förväg (precis som vi mammor fått göra) eller? Min man har ju bara jobbat sen i januari, så han har ju inte hunnit jobba upp sin SGI, utan kommer då få ersättning på grundnivå antar jag. Så intyg från arbetsgivare känns ju inte som att det behövs?
    Någon som har koll?
    Har suttit och kollat på FKs hemsida nu ett tag och försöker läsa mig till det här, men det går inte så bra.

• Lovelyness
    FruganH skrev 2011-03-22 11:49:28 följande:
    En fråga om hur det funkar med Försäkringskassan. Jag tänkte på dom här 10 pappadagarna som man kan ta ut i samband med förlossningen. Hur funkar det egentligen? Måste man fylla i blankett för pappan och skicka in i förväg (precis som vi mammor fått göra) eller? Min man har ju bara jobbat sen i januari, så han har ju inte hunnit jobba upp sin SGI, utan kommer då få ersättning på grundnivå antar jag. Så intyg från arbetsgivare känns ju inte som att det behövs?
    Någon som har koll?
    Har suttit och kollat på FKs hemsida nu ett tag och försöker läsa mig till det här, men det går inte så bra.
    Vi ringde till FK och frågade och då sa dom att man skulle anmäla om 10 pappadagar när bebisen kom, vilket vi tyckte verkade väldigt märkligt eftersom det tar rätt lång tid för dom att behandla ärenden. Så dom skickade ut blanketterna nu istället så vi har det klart när bebisen kommer.

Jag tror att man måste ha arbetat ett halvår för att få dagarna beräknade på sin imkomst, annars får man väl det där grundbeloppet antar jag?
  • FruMadde4barnTätt

Fröken Hanna
    man får inte skicka in begäran om pappadagar innan bebis är född.

ladylovelylocks
    jag har också ringt FK och frågat. Vad bra att du fick hem blanketten om 10 pappadagar redan, jag ska ringa och fråga om jag också kan få det.

• Ewima
    Kottemor skrev 2011-03-20 17:19:19 följande:
    Ewina, hur kändes det i magen när din dotter låg i säte? Ibland undrar jag om denna lilla filur lägger sig i säte nämligen, det blir en hård klump mitt i magen och det spänner något så fruktansvärt innifrån.
    Kottemor:
    Vad jag vill minnas var sparkarna mer diffusa, typ neråtbuffar och åt sidan. Inte alls uppåt revbenen som många beskrev sina sparkar (då bebis ligger "rätt")

Ang. BB-väskan blir jag förvånad vilka jättelånga listor några har.
    Jag har packat i blivande skötväskan, typ necessärgrejjor, nått ombyte till bebis, godis, Mvcpapper och laddare. Thats it... Om allt går bra hoppas jag att vi får nyttja "tidig hemgång" och få åka hem 6h efter förlossning.
    Blir vi kvar längre får sambon fixa. Här på Västerås BB ber dem att man inte packar för mycket.

Med dottern (planerat snitt) stannade jag 24 timmar. Inte en sekund mer hade jag stannat. Fy fabian. Ville bara hem!