• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • Tiiinaa

Hej och välkomna alla nya!! Vad kul att vi även nu mot slutet blir fler!

Jag har ju som jag säkert nämnt tidigare haft en hel del förvärkar de senaste två dagarna. Idag vaknade jag upp av förvärken from hell!! Har sedan dess haft en molande värk i ryggslutet. Jag hoppas något är på G men jag tvivlar starkt på det... sån tur kan jag väl inte ha?! Idag är det exakt två veckor kvar till BF!!

Fick ett så gulligt sms av sambon som är på jobbet. Han skrev: Du behöver inte laga någon mat idag, jag fixar!
    Spännande, får se vad han hittar på. Det är alltid mysigt att bli lite uppvaktad med god mat så här på en fredag :)

En fråga: Är det någon som härdar sina bröstvårtor? Min BM sa för ett tag sedan att det kan vara bra att gnugga med en handduk och nypa lite i bröstvårtorna emellanåt nu innan bebisen kommer för att de inte ska vara så känsliga sen när man ska amma. Men jag tycker det är så fruktansvärt obehagligt så jag har slarvat en del med denna uppgift..

• jakeline
    Tiiinaa skrev 2011-04-15 14:41:35 följande:
    En fråga: Är det någon som härdar sina bröstvårtor? Min BM sa för ett tag sedan att det kan vara bra att gnugga med en handduk och nypa lite i bröstvårtorna emellanåt nu innan bebisen kommer för att de inte ska vara så känsliga sen när man ska amma. Men jag tycker det är så fruktansvärt obehagligt så jag har slarvat en del med denna uppgift..
    nej det har jag aldrig hört... Gjorde inte det sist heller. Hade inga problem vad jag kan minnas heller. Men sådant glömmer man ju så lätt.. :P
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • Sofi 79
    Hej och välkomna alla nya!! Vad kul att vi även nu mot slutet blir fler!

Jag har ju som jag säkert nämnt tidigare haft en hel del förvärkar de senaste två dagarna. Idag vaknade jag upp av förvärken from hell!! Har sedan dess haft en molande värk i ryggslutet. Jag hoppas något är på G men jag tvivlar starkt på det... sån tur kan jag väl inte ha?! Idag är det exakt två veckor kvar till BF!!

Fick ett så gulligt sms av sambon som är på jobbet. Han skrev: Du behöver inte laga någon mat idag, jag fixar!
    Spännande, får se vad han hittar på. Det är alltid mysigt att bli lite uppvaktad med god mat så här på en fredag :)

Kommer ihåg nu att jag gjorde det förra gången. Men jag tror mer på att vårda brösten ömt. Smörja in dem redan nu och sen när amningen är igång torka av och smörja in vårtorna efter varje amning.
  • TeosMamma
    Min BM sa också att jag kunde göra det om jag ville men att hon var osäker på om det verkligen hjälpte. Jag har jättekänsliga bröstvårtor så jag är rädd för amningen redan nu, men, men, bara att bita ihop, får man såriga bröstvårtor så får man ta det då och det går ju över. Flört 
  • Fröken Löken

La vie: jo jag har hört det fast inte från BM, har inte tänkt på det, kanske dags att börja nypa och gnugga nu då det ser ut som att de vill ha ut bebis senast nästa vecka. :)

Läkaren som var inne idag hade förhoppning om att sätta igång IMORGON men eftersom bebis har bestämt sig för att vara en liten rumpnisse kommer de troligen att avvakta några dagar och vänder den inte sig självmant blir det KS :/ gulp, va läskigt!! Jag som sett fram emot värkarbetet (vet jag är konstig) men jag ska inte ropa hej innan det är över!

Nu ser jag verkligen fram emot min lilla påskbebis :)

• FruMadde4barnTätt

jag tror det är bra att smörja in bröstvårtorna lite nu med purelan salva och fortsätta med det efter förlossningen.
    bara min man rör bröstvårtorna eller vi rör mycket vid varandra så får jag onda sammandragningar som kan hålla i sig länge, det är jättetråkigt men jag vågar inte, vi kan inte ha sex heller.
    välkomna alla nya!Skrattande

Fröken Löken
    vad spännande, lycka till! hoppas bebis vänder sig rätt!

• Jodi
    Saso87 skrev 2011-04-15 11:37:51 följande:
    Du är inte alls orolig nu då? På min bebbe har allt sett fint ut men jag är lite nåjjig ändå, men sån är jag med allt! Haha!! Vad var det dom hittade för något som ökade risken för DS?
    Det man såg var en liten kalkinlagring på hjärtat. Det försvinner alltid under graviditetens gång och har ingen inverkan på hjärtats funktion, men är tydligen en markör för DS. Man kan även ha en massa andra markörer, t ex denna kalkinlagring i hjärnan. I många landsting säger man inte ens om man ser en sån här markör tydligen. Jag hade önskat att inte fått veta...
    Men nej, jag känner mig inte så orolig , jag tänker att det finns nån mening med allt. Hade nog inte kunnat göra abort i vecka 19 ändå...

Var hos BM idag, bara 16 dagar kvar till BF!
    Bt 130/70
    Bebisens puls ca 140
    SF-mått 31,5 (han ligger fixerad så kurvan har börjat plana ut)
    Blodsocker 4,9
    Hb 125

Vi skrev även en sammanfattning av graviditeten som man har med sig till förlossningen.
    Nu börjar det verkligen närma sig! Har läst "att möta förlossningssmärtan", den var bra tycker jag, man fick lite att tänka på..
  • Hiavatha
    Jag har läst i en bok från 70-talet att man ska härda bröstvårtorna, men sedan har jag läst i en bok från detta millenniumet att det inte längre särskilt rekommenderas. Där stod det mer som Sofi79 sa att det mest är bra att vårda dem ömt. Så jag antar att inget är helt fel, man får väl göra det som känns bäst själv. 
    Fröken Löken skrev 2011-04-15 15:51:11 följande:
    La vie: jo jag har hört det fast inte från BM, har inte tänkt på det, kanske dags att börja nypa och gnugga nu då det ser ut som att de vill ha ut bebis senast nästa vecka. :)

Läkaren som var inne idag hade förhoppning om att sätta igång IMORGON men eftersom bebis har bestämt sig för att vara en liten rumpnisse kommer de troligen att avvakta några dagar och vänder den inte sig självmant blir det KS :/ gulp, va läskigt!! Jag som sett fram emot värkarbetet (vet jag är konstig) men jag ska inte ropa hej innan det är över!

Nu ser jag verkligen fram emot min lilla påskbebis :)
    Oj vad spännande! Hoppas h*n vänder sig! Ni ska inte göra vändningsförsök? Eller det kanske ni redan gjort? Vilken vecka är du i?
    Don't compromise yourself. You are all you've got. ?Janis Joplin
  • Hiavatha
    Jodi skrev 2011-04-15 17:18:52 följande:
    Vi skrev även en sammanfattning av graviditeten som man har med sig till förlossningen.
    Nu börjar det verkligen närma sig! Har läst "att möta förlossningssmärtan", den var bra tycker jag, man fick lite att tänka på..
    Menar du typ förlossningsbrev?

Vart har du läst om att möta smärtan? I bok eller nånstans på nätet?

Bara frågor, hi hi, men det börjar ju verkligen dra ihop sig, bokstavligt talat, här är det Braxton Hicks flera gånger om dagen. Solig
    Don't compromise yourself. You are all you've got. ?Janis Joplin
  • Jodi
    Hiavatha skrev 2011-04-15 17:24:20 följande:
    Menar du typ förlossningsbrev?

Vart har du läst om att möta smärtan? I bok eller nånstans på nätet?

Bara frågor, hi hi, men det börjar ju verkligen dra ihop sig, bokstavligt talat, här är det Braxton Hicks flera gånger om dagen. Solig
    Nej, det var som en enklare form att förlossningsbrev som man skriver tillsammans med BM. Det var jättekort, bara hur graviditeten hade varit, hur man såg på smärtlindring, förväntningar på fölossningen. Ungefär så.
    "Att möta förlossningssmärtan" är en bok av Gudrun Abascal. Det står mer i detalj om förlossningens faser, om smärtlindring och sånt.

Hur är det med era män, är de förberedda inför förlossningen? Min sambo stressar med att måla klart vardagsrumstaket här hemma och har inte riktigt haft tid/intresse att sätta sig in i det hela. Funderar helt ärligt på att skriva ett förlossningsbrev till honom med instruktioner hur han ska göra och tänka på när det sätter igång....!