• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • Fröken Löken

Hiawatha: jag frågade om det men det verkar inte som de tänker göra det... Måste fråga en gång till! Jag är i v 36+3 idag :)

Nån som har erfarenhet av KS? Jag vill gärna vara vaken, men det brukar man vara vid planerat KS har jag för mig!?
    Trycket var högt nu igen så medicinen åkte fram... Får se vad urinen säger detta dygnet, förra låg på nästan 6 gram protein, inte ovanligt att det fördubblas från dygn till dygn sa läkaren och en annan läkare sa att går det upp mot 11-12 gram försöker de förlösa direkt eftersom det då kan påverka njurarna... Bara att vänta och se! Nu kan man verkligen beskriva min känsla som bitterljuv skräckblandad förtjusning!

• Hiavatha
    Fröken Löken skrev 2011-04-15 17:52:35 följande:
    Hiawatha: jag frågade om det men det verkar inte som de tänker göra det... Måste fråga en gång till! Jag är i v 36+3 idag :)

Nån som har erfarenhet av KS? Jag vill gärna vara vaken, men det brukar man vara vid planerat KS har jag för mig!?
    Trycket var högt nu igen så medicinen åkte fram... Får se vad urinen säger detta dygnet, förra låg på nästan 6 gram protein, inte ovanligt att det fördubblas från dygn till dygn sa läkaren och en annan läkare sa att går det upp mot 11-12 gram försöker de förlösa direkt eftersom det då kan påverka njurarna... Bara att vänta och se! Nu kan man verkligen beskriva min känsla som bitterljuv skräckblandad förtjusning!
    Ok, för jag har för mig att min BM sa att fortfarande runt vecka 36-37 kan man göra vändningsförsök.
    Don't compromise yourself. You are all you've got. ?Janis Joplin
  • skalbagge

en på min föräldrautbildning gjorde vändning i vecka 37 och det hade lyckats.

• nenababe

Bröstvårtor.
    Jag var tvungen att avbryta amningen med sonen då han var 5 veckor. Jag är rödhårig och är tydligen extra känslig då. Jag provade bröstvårtssalvan (vit tub med ett bröst på) som förstörde mer än hjälpte. Jag provade Purelan, men den fungerade inte heller. (kanske använde för lite, de vet jag inte).

När nummer två kom, 2½ år senare blev jag rekomenderad en salva. Denna salva gjorde det möjligt för mig att amma henne i 9 månader nästan. Jag köpte samma salva till nr. 3, ammade henne i 7 månader då hon självmant ville sluta. Hade aldrig problem alls, man tog bara lite extra salva så löste det sig. Kan tillägga att nattamning innebar ibland fel sugteknink, men de var inga problem.

Jag har denna salva liggande i BB-väskan även denna gång. Den kostar en aning, men den är billigare än ersättning och ger en möjlighet med den speciella känslan/närheten amning gett. Så för mig är den värt allt guld i världen. Så jag rekomenderar den baserat på egen användning. Super duper nöjd.

butik.almedo.se/visa_produkt.asp&id=73&lang=sv

(¯`°?.¸ ღ Lilleman 04, Prinsessan 07, Lillan 09 och Snuttan som kommer 17e april ღ ¸.?°´¯)
  • Ewima

Med dottern gjordes det tre vändningsförsök i 36-37, inget lyckades. Vid det planerade KS var jag vaken, bedövad från bröstkorg o neråt.

• Ewima

Nenababe: jag använde samma salva, den är toppen!! Den är inte så känd ännu i Sverige, jag fick tipset från min svägerska i Australien där den är storsäljande. Den är väldigt dryg, så jag har fortfarande kvar massa som jag köpte 2008

• Kottemor

JAg har inte kunnat amma mina två andra, jag har lidit, barnen har lidit. Vi fick inte in rätt teknik och allt var en plåga
    Köpte då en pump och pumpade ut mjölk till dom och det fungerade bra, alla nöjda och glada

Denna gången ska jag göra ett tredje försök att amma, men har en pump redo att ta till om det inte fungerar. Jag tänker inte "plåga" mig själv som jag faktiskt gjorde dom andra gångerna innan jag gav upp.

Fröken Löken: Vad spännande, en påskbebis

Jodi skrev 2011-04-15 17:40:27 följande:
    Hur är det med era män, är de förberedda inför förlossningen? Min sambo stressar med att måla klart vardagsrumstaket här hemma och har inte riktigt haft tid/intresse att sätta sig in i det hela. Funderar helt ärligt på att skriva ett förlossningsbrev till honom med instruktioner hur han ska göra och tänka på när det sätter igång....!

Min man vet att om dom närmar sig med en ryggbedövning ska han ta mig på ryggen och rymma, haha! Annars så vet han ganska exakt hur jag fungerar, vi tar det som det kommer liksom

Sitter här igen med dessa jäkla sammandragningar, regelbundna och onda... men jag åker inte in.. det är sökerligen bara vanliga SD... det har varit för stressigt idag och nu kommer straffet för det.. Men men, det blir inte bättre av att gnälla så nu slutar jag med det
    Annars händer inte mycket här ikväll, blir mest soffmys och tv resten av kvällen

• jakeline
    FruMadde4barnTätt skrev 2011-04-15 16:09:23 följande:
    jag tror det är bra att smörja in bröstvårtorna lite nu med purelan salva och fortsätta med det efter förlossningen.
    bara min man rör bröstvårtorna eller vi rör mycket vid varandra så får jag onda sammandragningar som kan hålla i sig länge, det är jättetråkigt men jag vågar inte, vi kan inte ha sex heller.
    välkomna alla nya!Skrattande

Fröken Löken
    vad spännande, lycka till! hoppas bebis vänder sig rätt!
    Vad tråkigt att de är sååå känsliga, men det är ju en av anledningarna till att de vill att man ska lägga bebisen till bröstet på en gång, då ammandet gör att livmodern drar ihop sig.

Vet inte hur vetenskapligt bevisat det är, men jag håller på med en bok som utspelar sig på sent 1700-tal och de skyndar på förlossningen genom att stimulera bröstvårtorna och det funkar, i boken i alla fall.  

Jag hade inget problem med varken mjölkstockning eller såriga bröstvårtor sist och hoppas på att det kommer gå lika bra den här gången.  
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • Sofi 79
    Jodi skrev 2011-04-15 17:40:27 följande:
    Hur är det med era män, är de förberedda inför förlossningen? Min sambo stressar med att måla klart vardagsrumstaket här hemma och har inte riktigt haft tid/intresse att sätta sig in i det hela. Funderar helt ärligt på att skriva ett förlossningsbrev till honom med instruktioner hur han ska göra och tänka på när det sätter igång....!
    Nja, min man är ungefär som din. Han vill fixa klart en massa innan bebisen kommer, jag tror att det är deras sätt att förbereda sig.
    Att skriva ett förlossningsbrev till honom är ingen dum idé. Jag knåpade ihop mitt själv förra gången, frågade maken om några detaljer och gick sen igenom det med honom när jag var klar. Jag försöker också berätta lite för honom lite vad som kan hända under en förlossning så att han inte är helt oförberedd på att det faktiskt kan bli lite drama också.
    Sen är ju grejen att det löser sig vilket som. Jag var så arg på min man förra gången för att jag inte tyckte att han läste på ordentligt. Men man lär sig ju. Det ordnar sig