• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • FruMadde4barnTätt

Ninnalilltroll
    grattis{#emotions_dlg.flower}

skalbagge
    spännande, lycka till!

v.35+5 idag
    Jag har fått foglossning, det gör ont i varje steg jag tar, ännu svårare att gå och röra mig nu

• mammaE2011

Hittade en tidning från januari detta året, igår när jag städade, med en artikel om en forskning på foster och deras påverkan av om mamman bantar. Enligt den studien (USA) stämmer inte det att barnet alltid får vad den behöver från mamman. Den visade att om mamman bantar/ går hungrig tar fostrets hjärna skada av det direkt och risken för ADHD är stor. Aptiten är extremt viktig enligt dem.

De 3 första månaderna av min graviditet mådde jag kräkilla från morgon till kväll vilket gjorde att jag inte åt ordenligt, var hungrig ofta men kunde knappt äta samt jag var så trött så jag sov större delen av dagarna. Sedan har jag sedan många år tillbaka haft dåliga matrutiner (har aldrig bantat medvetet) och det har ju hänt under denna graviditet att jag gått hungrig en längre tid på dagarna innan jag tillslut har fått i mig något att äta. Mitt barn ligger på normalkurvan och väger som den ska och jag har gått upp 11-12kg nu i vecka 39. Nu är jag helt nojjig att mitt dåliga matintag kommer göra att mitt barns hjärna är skadat och jag vill absolut inte vara orsak till om den får ADHD. :( Önskar att jag aldrig hittat den där j*vla tidningen. 

• Lovelyness
    mammaE2011 skrev 2011-04-29 13:51:17 följande:
    Hittade en tidning från januari detta året, igår när jag städade, med en artikel om en forskning på foster och deras påverkan av om mamman bantar. Enligt den studien (USA) stämmer inte det att barnet alltid får vad den behöver från mamman. Den visade att om mamman bantar/ går hungrig tar fostrets hjärna skada av det direkt och risken för ADHD är stor. Aptiten är extremt viktig enligt dem.

De 3 första månaderna av min graviditet mådde jag kräkilla från morgon till kväll vilket gjorde att jag inte åt ordenligt, var hungrig ofta men kunde knappt äta samt jag var så trött så jag sov större delen av dagarna. Sedan har jag sedan många år tillbaka haft dåliga matrutiner (har aldrig bantat medvetet) och det har ju hänt under denna graviditet att jag gått hungrig en längre tid på dagarna innan jag tillslut har fått i mig något att äta. Mitt barn ligger på normalkurvan och väger som den ska och jag har gått upp 11-12kg nu i vecka 39. Nu är jag helt nojjig att mitt dåliga matintag kommer göra att mitt barns hjärna är skadat och jag vill absolut inte vara orsak till om den får ADHD. :( Önskar att jag aldrig hittat den där j*vla tidningen. 
    Om det var så att fostrets hjärna tog skada direkt av att mamman gick hungrig så skulle nog betydligt fler barn ha såna skador.  Det är ju ändå rätt vanligt med blivande mammor som inte kan äta ordentligt när dom är gravida. Jag har förstått det som att bebisar är experter på att sno till sig det dom behöver från mamman och att det isåfall är du som blir lidande i första hand.

Skulle man läsa all forskning som finns om olika saker som kan hända under graviditeten skulle det säkert vara 500 olika saker man skulle vara orolig för. Jag vet att det är skitsvårt men försök strunta i det du läste och googla absolut inte i ämnet. Google is not your friend! Flört
  • Saso87
    mammaE2011 skrev 2011-04-29 13:51:17 följande:

Du är precis som mig i det avseendet. Jag letar också efter fakta på konstiga jäkla saker, sen blir jag arg på mig själv att jag ens "letat" upp det eller att jag ens suttit och läst det. Allt sånt man läser skapar bara onödig oro. Nu har jag visserligen ätit bra under hela graviditeten och har nu gått upp 9 kg, går in i v. 39 idag. Men jag har mycket annat jag oroar mig för. Tankarna på att få ett sjukt eller skadat barn släpper aldrig känns det som. Känns som jag mer eller mindre tampas med de tankarna varje dag. Jag är SÅ orolig för det, även om allt ser så bra ut. Visst är man tokig? Tror dock att oron är normal, alla tänker nog mer eller mindre på sånt. Vill bara att vår lille pojke ska komma ut nu och att allt är ok. Så man kan slappna av, om man ens kan det då.. för då hittar man väl nya saker att oroa sig för. Äter han ordentligt, andas han.. m.m

Ang. det du läst så vet jag inte hur säker den forskningen eller undersökningen är, men jag har iallafall läst att även om man mår illa och kräks m.m så behöver man inte oroa sig för att barnet inte får tillräckligt med näring, utan barnet tar vad den behöver och det går ingen nöd på det. Men sen kanske det beror på under hur lång tid som kostintaget har varit dåligt? Jag vet inte... =/ tror iaf inte du behöver oroa dig. Men det är lättare sagt än gjort... 
  • Kottemor
    skalbagge skrev 2011-04-29 12:05:01 följande:
    I morse 7:45 gick mitt vattenGlad. Har varit inne på kontroll och är hemma igen för att vänta in värkarbetet. har värkar men inte regelbundna.

Om de inte kommit igång på inom 48 timmar efter vattenavgång så blir jag igångsatt så klockan 8 på söndagmorgon har vi tid för igångsättning om det nu inte kommit igång innan dess. Med andra ord, senast söndag får vi äntligen träffa vår lille EdvinHjärta
    Yes! Gud vad spännande! Håller tummar och tår på att värkarna snart drar igång! Lycka till!!!!
  • Kottemor

Här har ni en til som är helt väck i kropp och hjärna idag. Jag känner mig som om jag har sprungit maraton och hela kroppen strejkar. Har sammandragningar titt som tätt och det känns märkligt på något vis. Men det är säkerligen inget.. men jag känner mig väldigt annorlunda idag...
    Igår kväll fick jag sånt sug på pasta, och senare efter 2 timmar var jag vrålhungrig igen och var tvungen att äta igen.. fattar inte vad min kropp pysslar med! Förbereder sig kanske?

Funderar på om det är ngn förkylning på gång kanske?

• Jean

NinnaLilltroll: Grattis till bebis!!!

Skalbagge: Spannande!!! Hoppas allt gar smidigt!!

BF idag enligt UL, inga tecken pa nagot annu... =( Var ute och gick i rask takt i nagra uppforsbackar, suttit pa fitnesse bollen och guppat, atit daddlar och sa de vanligaste sattet =)...... Vi haller pa och langtar ihjal oss nu! Sista besoket hos BM idag och allt sag bra ut. Valdigt uppsvalld i fingrarna ikvall dock.... =/ Har inte haft problem med de tidigare. Hoppas de ska satta igang under helgen annars far vi se pa mandag hos forl. lakaren vad planen blir.... Nu blir de att hoppa i sang!

Trevlig helg alla blivande mammor & mammor!!!

• saraandreas

Grattis:D
    jag är i 35+5 idag o längtar till vår lilla ska komma..har sedan januari 2009 väntat på att få bebis då jag blev gravid första gången då men han dog i v.32...så för mig känns det som jag vart gravid i över 2år...suck...så även om det är 4v kvar ca nu så känns det som flera månader för mig.

Lycka till!!!

• Misswiren
    skalbagge skrev 2011-04-29 12:05:01 följande:
    I morse 7:45 gick mitt vattenGlad. Har varit inne på kontroll och är hemma igen för att vänta in värkarbetet. har värkar men inte regelbundna.

Om de inte kommit igång på inom 48 timmar efter vattenavgång så blir jag igångsatt så klockan 8 på söndagmorgon har vi tid för igångsättning om det nu inte kommit igång innan dess. Med andra ord, senast söndag får vi äntligen träffa vår lille EdvinHjärta
    Åh va kul!!

Själv har jag BF 1.a Maj, men inte ett skit händer. Kan ju hoppas jag är en "sån där" som de bara säger pang på sen är de igång.

Imorgon har vi fullt upp med tivoli/markand med sonen och mina föräldrar, så har inte tid att föda då

Ska göra en ny hinnsvepning på måndag och ja, tror inte den har någo större effekt, så har redan mentalt förberett mig på att gå över minst 1 vecka, pga 3 veckorna med sonen. Dom säger ju att man ska jämföra sina gravidteter, så de gör jag.

Lycka till massor och hoppas det sätter igång av sig själv inatt Skalbagge :)