AP-snack & babbeltråd
Hej!
Jag kastar mig in i denna tråd, nybliven familjelivsmedlem. Jag har ett barn som blir tre om en vecka, och ett som är fyra månader precis. AP känns intressant, något som jag alltmer växt in i under de här tre åren som förälder. Vad gäller konflikterna som madeleineh beskriver så känns de förstås igen. Min stora hamnar i liknande situationer med kusinen som är 7 mån yngre nästan jämt när de ses. Fast sist så kunde vi efter ett inledande storbråk leda dem in i en enkel rollek med att de hade ett café under skrivbordet. Det är kanske lite så man får göra när de fortfarande är så små, att så att säga handleda dem och avstyra redan innan konflikten uppstår, i den mån det nu går. Inte är det lätt!
Jag har läst er tråd en tid, och kom att fundera på det här med förskolan. Några här övervägde att ha barnet hemma eftersom det uttryckte att det inte ville gå till förskolan. Min stora går ju också 15-timmars vecka. Rätt ofta säger hon att hon inte vill gå dit, och det kan vara lite segt vid lämningen, dock inte gråt eller så. Men när jag smygtittar på henne vid hämtning är hon alltid jätteglad, mitt uppe i någon aktivitet, och ofta säger hon att hon vill stanna kvar. Jag tolkar det som att det är förändringarna hon värjer sig mot, att behöva gå dit från att ha varit hemma i flera dagar, att behöva gå hem igen just när man har kul. Det har varit liknande hemma t ex när jag skulle ställa undan hennes säng (hon övertog lillebrors spjälsäng utan sidovägg bredvid min säng som han aldrig använt). Då var det ledsna miner i flera dagar fast att hon aldrig sov i den. Förändringar uppskattas helt enkelt inte. Så jag undrar om det var samma för er med "vägrande" barn, eller var det starkare signaler om ovilja?
). I alla fall handgripligt vara med, det blev i ställlet att mycket av leken sköter hon numera själv, medan jag bara hänger med verbalt samtidigt som jag kan gulla med lillebroren eller vad han nu behöver. Mycket tid går åt till att vi tre helt enkelt sitter i soffan, eller att jag ligger, han sitter på min mage och hon sitter på mina ben och så leker vi att jag är en häst som de rider på och så ramlar hon av och "bryter ryggen"... Hon älskar det, och han tycker oftast med att det är kul, och jag kan både roa dem och skydda lillebror från de hårdaste kramarna och pussarna och "fallen från hästen" som hon låter honom vara med på. Går ut gör vi när han sover, och det är tack och lov oftast i alla fall två timmar i sträck, så då hinner vi med både trehjulingsfärder, skateboardfärder och lekplatsbesök eller vad som nu står på agendan.
Eller som när jag tyckte det var så himla irriterande onödigt att storan skulle låsa och låsa upp bilen när jag just gjort det och vi hade bråttom iväg... Sa: nej, hoppa in nu!