Jag brukar nog tänka, att om bebisen dagligen sover t ex två timmar på förmiddagen, så lär den nog vara i behov av det idag med. Så om situationen uppkommer som jag beskrev, så brukar jag låta bebisen sitta kvar i selen och ge den lite extra hjälp att somna, vagga och gunga extra eller så. Oftast tar det max fem minuter, och så sover han. Och ja, delvis är det väl för min egen skull, för att rutinerna ska funka, men också tänker jag att det är för bebisens skull, att den ju faktiskt visade tydliga tecken på att behöva sova alldeles nyss. Min syster tycker att jag är för pedantisk med sovandet, och så kan det väl vara, inte vet jag. Jag gör vad som känns bra för mig och min bebis. Vi har i alla fall bägge två tämligen välmående barn, så det är nog sak samma kanske... 
Fast jag måste säga att jag tycker det är rent jobbigt att se bebisar som är uppenbart supertrötta men som inte får hjälp att somna. T ex besökte vi nyligen en bekant med en 9 månaders bebis, en sån där riktigt motorisk unge som hade svårt att komma till ro. Mamman gjorde ett halvdant försök att söva i sin BB, men det gick inte. Sen kröp bebisen runt med trötta, trötta ögon i ytterligare en dryg timme eller två, innan det blev dags för barnvagnspromenad. Bebisen somnade på tre minuter. Det är förstås möjligt att mamman anpassade sig för oss som var på besök och hade kanske tagit barnvagnspromenaden tidigare om inte vi var där, men jag fick inte det intrycket. Nå, det var bara ett exempel, det är ju lätt att kritisera andra när man inte har alla fakta på bordet.
Sen är det ju en helt annan sak som du beskriver k girl, att man försöker med alla knep, men bebisen somnar inte ändå. Hoppas allt går bra på neo så ni får komma hem inom kort!