AP-snack & babbeltråd
Jag är äldst, två systrar efter mig, och så en lillebror på slutet. Mina föräldrar är kloka och kärleksfulla och hyfsat medvetna, men just kring genus var de väl inte så genomtänkta. Eller samhället var väl inte det då på 80-talet. Flickorna var hemma med mamma och städade, medan pappa och lillebror var ute och fågelskådade... Och nog har lillebror blivit lite extra curlad av mamma när han flyttade hemifrån jämfört med oss andra, typ fick sydda gardiner och sånt.
Jag är en typisk organiserad och ställningstagande storasyster. Har alltid varit "pojkflicka" med kort hår och ett och annat pojkintresse.
Vad gäller klädsel försöker jag hitta hyfsat neutrala kläder. Stora har inte fått igång så mycket hårtillväxt heller ännu, så jag har inte behövt ta ställning gällande frisyr. De lär nog få gå i ungefär samma frissa bägge två tills vidare. Dotterns intresse är djur och sjukvård (haha, galet), och det är ju lätt att hålla genusperspektivet hyfsat neutralt där när hon leker. Min "ambition" är att få bägge barnen till att bli humana vänliga människor. Om jag sen omedvetet kommer att bemöta dem olika pga kön kan ju inte hjälpas, men i den mån jag kan agera medvetet så vill jag behandla dem lika. En pojkflicka och en flickpojke, dvs två människor...
.