Jaa, hur gör jag. Just sjukdom har jag nästan inte ställts inför, för stora har bara haft några korta febersjukdomar och i princip inte berörts alls av dem. Lillebror hade feber ett och ett halvt dygn vid dryga två måb, och var då en gnällbebis utan dess like. Efter typ två timmars nattgnäll tog jag honom i selen vilket fick honom att somna till slut. Sen fick jag lägga mig halvdant i soffan med honom på mig för att få mig en liten slummer. Stora sover sig igenom det mesta, så hon märkte inget. Och de gånger hon vaknar så är det aldrig gnöl från hennes sida, utan hon ligger tyst för att somna om, kanske lite handhållning en stund bara. Hon är rätt fantastisk
Som jag skrivit innan är hon ju glad nästan jämt, inga humörssvängningar pga hunger eller trötthet. En god portion humor har hon med, och allt detta har nog inneburit att jag sluppit lätt undan, åtminstone med första barnet.
Sen har jag mina föräldrar 8 mil bort. Skulle det knipa helt och hållet kan de ju ta sig hit, och när vi tillbringar 2-3 dagar där så är det rena semestern, både dottern och de två älskar varandra högt. Mina föräldrar är bästa tänkbara både som föräldrar och morföräldrar. Här i kommunen jag flyttat till har jag just börjat skapat nya bekantskaper, det tar ju sin tid när man är rätt bunden till att vara hemma om kvällarna. Men jag flyttade hit pga att min ena syster redan flyttat hit med sin sambo, och att den andra systern med sin sambo sedan gammalt hade planer på att göra det samma. De flyttar hit nu om en vecka! Kvar i Malmö har vi min lillebror, så där finns fortfarande möjligheter till övernattning om det skulle behövas. Vi umgås mycket tätt vi systrar, och inom ett par veckor har vi tillsammans fött sex barn på tre år.
Jag tror så här, att förmodligen har vi lite fler konflikter än vad vi skulle haft en pappa, för jag inbillar mig att med en annan vuxen med i bilden kan man lösa av varandra när det kniper t ex vid påklädning eller vad det kan vara om den enes tålamod tryter. Å andra sidan blir det ju aldrig dubbla budskap här hemma, det är mina regler som gäller, därmed finns det ingen möjlighet att spela ut mig, "idag ska pappa lägga mig" etc, så den sortens konflikter slipper vi. Sen har jag märkt, att sedan lillbror kom så känns det mycket mer som att vi är en familj, inte bara en mamma med ett barn. Innan försökte jag upprätthålla en del av mitt tidigare sociala liv, med konsertbesök i Malmö mm. Hade ibland tankar om att kanske morföräldrarna kunde passa dottern en natt eller helg så kunde jag ge mig iväg på spelmansstämma (ja jag är folkmusiker) eller liknande. Nu känner jag mer lugnet i att vara hemma, i tanken på att nu är det barnens tur. Firar man nyårsafton gör man det ur ett barnperspektiv, och lämnar inte barnen hos mormor och morfar för att gå på någon glittrig fest i Malmö. (Well, inte för att det hände särskilt ofta innan barnen heller, men ändå). Tror att denna insikten kom efter lillebrors ankomst, för att lämna bort två barn på låt säga 1,5 och 4 är ändå en ganska stor begäran, även när de är så fina som mina, hehe. Men i efterhand kan jag i alla fall tycka att jag bråkade lite för mycket med stora angående läggning och sånt när hon strulade med det mellan 1-2 års ålder. Jag ville ha mitt eget på kvällen. Nu när lillebrors kvällssömn spökar rätt rejält så känner jag mera lugn och acceptans kring det. Men avslutningsvis måste jag konstatera att jag är så glad att jag hittat hit till familjeliv och inte minst denna tråd, för jag har ju ingen att reflektera med på det där sättet kring förhållningssätt vad gäller vardagslivet. För just den sortens diskussioner undviker vi till viss mån vi systrar emellan.
Nu avslutas bikten, för strulpellen till bebis jag har vaknar igen och igen och igen...