Vi är så nöjda med nya förskolan. Idag var det lyktfest. Alla barn, stora som små, har gjort egna lyktor. Vi sjöng sånger och vandrade i mörkret med lyktorna. Jättemysigt. Verksamheten känns som "på riktigt", eller hur jag ska uttrycka det. Det är inte en massa som görs bara för barnens skull, utan mer som att både barn och vuxna deltar på egna villkor så som i vanliga livet. Man sjunger inte "blinka lilla stjärna" för att det är en barnsång, utan en sång om lyktor (i det här fallet) för att både vuxna och barn tycker det är mysigt och passande. Hm, vet inte om jag lyckades förklara mig rätt.
I familjen är det väl både upp och ner. Lillebror är i gasen, klättrar överallt, vill göra allt, pilla på allt, etc. Blir vansinnig i de fall han måste hejdas. EC:andet går upp och ner hela tiden. Sover dock betydligt bättre, med bara ett eller två uppvak per natt. Stora har sina ego-utbrott emellanåt (fyra år om en månad), men inte så farligt egentligen. Själv känner jag mig dock lite labil, ett drygt år med sömnbrist har satt sina spår visst. I några nätter nu har jag fått vakna x flera då än den ena, än den andra av dem vaknar för amning resp mardrömmar. Så i morse var jag ingen höjdarmamma direkt, sur som ättika. Fast för ovanlighetens skull lyckades jag få till en knapp timmes sömn när lillebror dagsov. Har nog bara hänt fyra ggr sedan han föddes. Det var välgörande, och sen hade vi det fint ihop resten av dagen.
Innan jag fått till det där dagsovet så tänkte jag att jag är en sån värdelös mamma som definitivt inte bör skaffa en trea, jag orkar ju knappt med de två jag har. Efter dagsovet var drömmen om trean levande igen... Om några år kanske. Måste få ordning på vårt boende först bara. Vete tusan var vi ska kunna hitta ett lagom stort litet hem.