Tja, nog kan man väl få tycka att också vuxna människor i sin omgivning är tröttsamma ibland, det tycker jag är ok. De flesta människor har man ju både positiva och negativa tankar om, även om de positiva överväger stort när det gäller ens närmaste, och att man då med lätthet kan stå ut med även de enstaka negativa aspekterna.
Jag tolkar också den där texten från vimedbarn.se på samma sätt som flickan och kråkan, att det är just konfliktsituationen den rör, inte att man i allmänhet inte ska prata mycket med sina barn. Jag tycker det kan vara olika från gång till gång, beroende på vad konfliktsituationen handlar om. Ibland funkar det att orda och förklara och diskutera i en evighet, ibland inte. Magkänslan får råda, det är ju en "dans" man ägnar sig åt i samvaron med ett barn liksom med alla andra människor, där bägge parter både får föra och följa. Dottern vet också allt om bakterier och syror (fast möjligtvis inte just ordet Karies)...
Fast just i en upprörd situation med gråt och skrik och tendens till att man själv också blir irriterad, då är nog inte långa diskussioner att föredra. I min familj i alla fall...
Men till själva grundfrågan, Makadam. Jag känner igen situationen som du beskriver, att någon pratar om sitt föräldraskap (eller vilket annat ämne som helst egentligen), och man känner att ens egna åsikter är milsvida ifrån, kanske rent av obegripliga för den andra att förstå. I såna lägen blir jag nästan helt passiv, jag lägger mig platt och bara hummar med lite. Jag stör mig själv på det, för egentligen skulle jag ju stå på mig och starkt agitera för min sak som jag gör i många andra sammanhang. Men antingen skulle man i en sån här situation kränka den andra med sina "pk" åsikter, eller bara själv framstå som ett freak. Liksom inget jämställt samtal. Då struntar jag hellre i det. Fast jag tycker illa om mig själv när jag reagerar på det sättet, för jag tycker det är att nedvärdera den andre, att inte kunna se den som en "värdig" samtalspartner. Hm, här kanske jag blev luddig?