Jag jobbade 80 % innan, och tyckte det var bäst att lägga schemat så det blev kortare dagar i stället för fyra långa och en ledig. För oss funkade det bra. Och det där med barnomsorg, det är ett så trist kapitel. När stora började, var hon det fjortonde barnet på tre heltider, eller möjligtvis 2,75. De landade på femton. Sedan blev de nitton på fyra heltider, eller kanske 3,75. Sen blev det nerdragningar... Men storans förskolestart var ändå acceptabel, det känns värre för lillebror när han ska börja kring 18 mån eller vad det kan bli, med nuvarande bemanning. Blä. Börjar till och med fundera på fristående valdorf-barnstuga, trots att det ligger en mil bort i helt fel riktning.
Här hade vi idag besök av grannflickan på fyra år. Första gången ett "främmande" barn var här utan förälder. Ett barn som varken jag eller dottern känner för den delen, de har precis i dagarna börjat leka lite grann ute vid brf:s lekplats. Det kändes verkligen ovant för mig som förälder. Ska man försöka bekanta sig med barnet, eller ska man hålla sig undan så de får sköta sig själva? Vår tvåa kändes så himla liten plötsligt, jag visste knappt vart jag och lillebror skulle ta vägen
. Och så bad hon om glass, frukt, russin och lite annat som hon fick ögonen på. Tog en körsbärstomat fast att jag sagt nej. (De hade fått lite russin och varsin tomat precis när vi gick in, men hon hade innan dess just fått banan hemma och alla hade fått varsin glasspinne ute på lekplatsen. Dessutom var det strax dags för kvällsmat i bägge familjerna.) Där var jag allt en riktig novis! Men jag redde det nog rätt bra i slutändan, och barnen hade det ganska bra ihop tror jag.
Och så det klassiska som utspelade sig ute vid lekplatsen. Hennes mamma är en "vanlig" förälder, som klär och behandlar sina barn könsstereotypt, och som tvunget skulle dra på ungen en massa kläder i så att säga förebyggande syfte. "På med strumpbyxorna nu lilla älsklingen, annars får du gå in!" Följt av gnäll och konflikt. Medan min unge hade kortbyxor och var barfota. Jag erbjuder kläder, men låter henne själv avgöra om hon behöver ta på sig eller inte. Kanske inte är så populärt i andra föräldrars ögon? Liksom att jag inte tycker det är så jättekul när andra barn här i grannskapet får glasspinnar i tid och otid och även bjuder min unge på det. Tack, men nej tack till den sortens snällhet vill man säga, men det är ju himla svårt att säga nej till en suktande treåring när alla andra får. Idag var det lördag, så inga bekymmer, men en vanlig vardag strax innan kvällsmatsdags, nja...
Spännade, en ny värld börjar öppna sig för oss, storbarnsvärlden. Plötsligt börjar man känna igen exemplen från t ex Växa - inte lyda, kring olika sorters föräldraskap i förhållande till större barn.