-
Härligt med framsteg!chokladkaffe skrev 2012-06-22 11:19:17 följande:Åh ett genombrott här. Vi har ju haft kalsonger på storebror och kisset har flödat fritt i en vecka. Jag har undrat om han verkligen varit redo men vi har kört på ändå, han själv misstycker ju inte att det rinner hit och dit. Så imorse...nattblöjan var fortfarande på och han säger "mamma, byt blöjan jag har kissat nu". Nån form av tecken att han fattar vad som händer. Sen nu satt han naken i soffan och pillade lite, jag frågade "behöver du kissa" varpå han nickar och vi springer ut till toan där han kissar
Sån lättnad och glädje, det kanske kommer att bli blöjfritt här nån gång också
Det var himla lättnad att läsa att ni andra gjort ungefär på samma sätt, annars hade jag nog tvivlat och tagit på honom blöja igen. -
Ja, jag som kör EC har en helt annan uppfattning. För mig är det helt uppenbart att bebisen kan styra över tarm/blåsa från första veckan. Nu har jag en snart elvamånaders som är utan blöja dagtid, oftast även när vi är iväg. Vi har haft tre heltorra dagar hittills. Är vi hemma blir det oftast en till tre missar eftersom man då har en massa annat som matlagning etc att sköta. Men oftast håller han sig bra, och vi rutinkissar ca en gång i halvtimmen. Förhoppningen är att han, liksom storasyster, tar eget ansvar och säger till när han behöver när han blir kring 18 mån.
Men jag inser också att det är betydligt svårare att bli blöjfri när man i två eller tre år har vant sig vid blöja. Särskilt barn som våra, chokladkaffe, som avskyr förändringar i alla former. Och man ska inte skämmas för att man använder blöja till sina barn och inte börjar med potträningen förrän efter två år, för numera är det en del av vår kultur. Även jag använder ju tygblöjor som komplement, och engångs när vi är på resa eller som nu i kväll/natt när lillebror är febrig och definitivt inte kommer att uppskatta potta och blöjbyte mitt i natten.
Däremot tycker jag ju att ur ett generellt samhällsperspektiv är det synd att blöjan är en sådan självklarhet att den över huvud taget inte ifrågasätt, liksom att blöjavvecklingen på bara några decennier framskjutits ett par år. Både med tanke på privatekonomi, miljö, och barnets eget välbefinnande. Libero och kompani har verkligen lyckats!
Men det där med att "vänta tills barnet är redo" har jag aldrig riktigt förstått. Man väntar ju inte tills barnet är redo att borsta tänder, det gör man ju även om barnet inte är direkt överförtjust. Likaså ta på bälte i bilstolen eller vad det nu månde vara som barnet protesterar emot. Jag menar inte att man ska köra över eller tvinga, däremot ta kommando och vara tydlig med vad som gäller. Och så är det förstås skillnad på att vara blöjfri och att vara torr, oavsett om barnet är tio månader eller tre år... Oj, nu kan jag inte finputsa inlägget, feberbebisen vaknar. Hoppas ingen känner sig "påhoppad", för detta är ett evigt känsligt ämne...
-
Alexe, jag har två år och sju mån mellan mina. Stora följde mig hack i häl när lillebror föddes, så hon hängde med när det var pottdags. Men första fem månaderna hade jag tygblöja på honom på heltid, och pottade mest vid blöjbytena. Därefter har jag successivt utökat blöjfria tiden till i princip på heltid dagtid numera. Jag skulle tro att det är viss skillnad mot att bara ha 18 mån mellan barnen...
För mig är miljöaspekten den helt avgörande till varför jag tillämpar ec/rutinpottning. Varför ska jag belasta miljön och i förlängningen medmänniskor nu och i framtiden genom blöjanvändning, när det egentligen är helt onödigt!
Men om man bortser från miljöaspekten så är det återigen på ett samhälleligt plan jag tänker vad gäller barnets välbefinnande/illabefinnande gällande blöjanvändning. De flesta klarar ju ganska bra att avvecka blöjan någon gång mellan två och tre år, och då är det väl inga större bekymmer. Men andelen fyraåringar och äldre med blöjor har vad jag förstått ökat kraftigt de senaste decennierna. En fd kollega till mig t ex, födde sitt första barn ett halvår före jag fick min stora. Medan jag började potta vid 7 mån och fick torr unge vid 18 mån, gjorde hon som de flesta och väntade på att han skulle vara mogen för det. Vid tre år gjorde de ett försök som inte ledde någon vart varför de väntade ännu mer. Nu har de en fyraåring med blöja och söker hjälp på vårdcentralen för det hela. En frisk och normal fyraåring är definitivt mogen rent fysiologiskt, i ett sånt läge har det tveklöst blivit en psykisk låsning som knappast känns bra varken för barnet eller föräldrarna. Så även om man använder blöja tror jag det är en fördel att avveckla den tidigt, innan barnet blir så stort att det kommer in i "nej-åldern". -
Me like coffee, jag tänkte på det här blogginlägget när jag läste ditt inlägg här om obekväma situationer för barnet: hostlycka.blogspot.se/2012/06/konfliktlosning-har-och-dar.html
"nej, säg till honom att han stinker". Helschysst inställning!!! Jag provade faktiskt detta vid ett tillfälle nyligen när en för dottern okänd person tyckte att hon skulle komma och hjälpa personen med något. Fast vid just detta tillfälle var min räddningskommentar överflödig, för dottern sa själv ifrån på ett bra sätt.
Vi har råkat ut för liknande situation när en vikarie på förskolan, som dottern inte träffat på länge, var lite väl snabb vid en lämning med att lyfta upp henne och vinka av mig. Jag tog tillbaka henne och fick henne att bli intresserad av barnens lek i stället så hon sprang dit och slapp vara nära vikarien innan hon var redo för det. Men jag håller med om att det är lätt att bli överrumplad av situationen så att man inte hinner komma till räddning när det behövs. -
Sanna o Ryan, den här länken kan väl vara ett första steg att läsa: www.naraforaldrar.se/vadarnf.htm
Jag kan inte påstå att jag själv är jättepåläst kring AP, men mycket grovt förenklat ser jag nog på min nyföding som en liten krabat med biologiska behov motsvarande en apunges. -
Vad gäller semester. Jag tänker mig att de där stora planerna, som längre resor och liknande, det gör jag nog gärna, men när barnen är låt säga fyra och sex eller större. Inte med småttingar som inte ens kommer att komma ihåg resorna om ett halvår... Fast lite planer har vi allt. Besöker nog mina föräldrar ett par gånger. Ska på Backafestivalen och tälta trots att det bara är en mil hem! Och kanske blir det utlandssemester ända till Bornholm ihop med mina systrar med familjer! Fast tur att man bor som man bor så man inte ens behöver ta bil till båten...
-
Måste bara flika in med en liten reflektion kring bärande. Jag slutade helt att bära stora när jag blev gravid med lillebror då hon var två år. Därefter skedde det bara vid enstaka tillfällen. Sen han föddes har han blivit buren, och stora har bara suttit i selen några enstaka gånger när vi har dansat till musik här hemma. Nu har jag uppgraderat mig och köpt en Tula Toddler. Och utöver att jag ofta bär lillebror där så har jag och stora också upptäckt bärandets glädje igen. På väg till förskolan har hon fått åka i selen och lillebror i vagnen, och nu när vi har sommarlov så tar hon en selstund varje kväll efter att lillebror lagt sig. Klockrent, jag stökar undan och hon myser och så småpratar vi om ditt och datt. Tänk så fantastiskt att man kan erbjuda sitt stora lilla barn det mysiga, särskilt nu då hon samtidigt som hon säger "jag gillar inte dig, jag gillar inte pussar, jag gillar inte att kramas med dig", är lika klängig och närhetstörstande som förr om inte ännu mer. Härliga tider!
-
Det finns ju en FB-grupp för nära föräldraskap redan, men skillnad så klart om man vill ha en mer intern.
-
Tror mig ha sett en och annan här från FL i FB-gruppen... Sluten grupp, jag vet inte om det funkar att länka till såna. www.facebook.com/groups/339843806079985/
-
Den är förstås inte så livaktig som den här tråden, men kan väl bli...